Precis som Chris skriver så är inte så enkelt att bygga en väl fungerande boggie som du kanske märker. Hade det varit enkelt hade nog många fler provat och lyckats.
Hur kunde det ändras med att du svängde dämparen??? Du skall ju tänka på att nu då du lägger dämparen så så ligger den ofjädrad men sen då dämparen är monterad så kommer den ju i det läget väl då den är max ihopfjädrad.
Bild?
tror du tänker fel. dämparen kunde inte lägga sig ner med på förra bilden eftersom örat tar i tvärstaget mellan skenorna. när han skiftade håll på dämparen har den mer rörlighet framåt/bakåt så att den kan ligga jämns med svingen. antagligen fäster han övre fästet så att dämparen inte lägger mot svingen innan den bottnarHur kunde det ändras med att du svängde dämparen??? Du skall ju tänka på att nu då du lägger dämparen så så ligger den ofjädrad men sen då dämparen är monterad så kommer den ju i det läget väl då den är max ihopfjädrad.
Bild?
Gör ett separat stötdämparfäste på axeln. Som det brukar se ut på de flesta maskiner.Jag vill inte verka dum nu men jag ger snart upp kan inte komma på någon bra lösning.Hur ska fästa den övre axeln vid det övre örat. Jag kan ju inte pressa igenom den som originalt då bult hålet är 10mm och axeln är 20mm i så fall måste jag svarva ner axeln. Precis där stötdämparen ska sitta men det blir en viss brytrisk då när axeln blir så klen just där. (Snälla hjälp mig nu med ideér)
Men du vilken snilleblixt ja fick nu när du nämnde pps boggien.Det är nog ingen bra ide att svetsa på ett fäste på en vanlig rund axel då det kommer att vrida sig och förmodligen ge brytningar i dämparen, ett alternativ är att göra ett fäste av fyrkant eller rektangulär profil med med ett plattjärn med minst 2 skruvar per sida. se främre dämpar fästet på en PPS boggi.
sen kan du använda axeln du redan har till 2 boggiehjul som håller upp mattan framför eller bakom dämparfästet.
Precis så är det gjort på många boggies, så det är klart enklast och bäst att göra så.Hur stor blir "ögglan" på dämparen om du tar bort orginal distansen/plasthylsorna? Om hålet blir exempelvis 20mm, så kan du väll använda en 18mm solid axel, så kan du sedan använda 2mm nylonbussningar eller liknande för att du inte ska "svarva" axeln. Jag gjorde då en sådan lösning (typ).
Får för mig att det borde funka då axeln inte snurrar som exempelvis drivaxeln, utan det är bara när boggien fjädrar som rörelse uppstå mellan axel och dämpare.
Man få tacka så himla mycket det var precis det ja tänkte problem var i min fundering på hur ska ja få dit hjulen. Men om det går att sätta hjulen på ovansidan på det där visset så är ju allt löst.mini:
Som jag har förstått de så skissar du inte så mkt utan bara höftar?
Jag gjorde en bild åt dig lite snabbt, som kanske ger dig lite tips hur du ska fundera ut hur du ska få full användning av slaglängden på dämparna..
Ta denna skiss för vad de är, lite påvisning av slaglängder och hur de fungerar tillsammans med radien/slaget av svingen osv. Iom att jag inte har några mått på ditt bygge så är de närmare omöjligt att specificera en ritning bättre än vad jag gjort ;-)
Som tidigare poängterat av andra i tråden så är ju ez-ryde boggien krökt för att axlar och så vidare ska få plats.. jag hoppas bilden hjälper dig lite iaf..
Och lite mer tillverkning, men ett förslag till hur du löser upphängningen av bakre dämparinfästningen tillsammans med bakre vändhjul..
I de två små ögglorna så sätter du vändhjul, i storlek med de som andra använder som "anti-stab"hjul..
Det är en lösning liknande lynx.
Som också använde en rund axel..
Ja det svider nog bra tur att ja bara betala 400kr för en dämpare men endåSpännande med eget boggiebygge.
Ge inte upp i första taget bara.
En välkänd skotercrossprofil fick aldrig till sin Yamaha monoshock boggie. Han spenderade väldigt mycket tid hos revelj racing men boggien vill aldrig fungera som det var tänkt så det är inga enkla grejjer att hålla på med.
Se bara till att du verkligen kan bottna boggien på alla sätt och vis utan att bryta sönder dämparna innan du sticker ut och provkör det svider lite i plånboken att förstöra stötdämpare i onödan.
Det ska jag prova på så vis får jag reda på vilken vinkel den bakre dämparen ska ha för att få ut maximal slaglängdGör en "jigg" där du skruvar fast boggien i typ två plankor som får simulera bandtunneln, sen plockar du bort fjädern ur främre dämparen och kör igenom fjädringsvägen.
typ som på denna filmen : http://www.youtube.com/watch?v=mUWE3ITfBcI