EZ ryde boggie kopia

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Precis som Chris skriver så är inte så enkelt att bygga en väl fungerande boggie som du kanske märker. Hade det varit enkelt hade nog många fler provat och lyckats.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Idiot som man är så var det bara att vända på dämparen så nu ligger den jäms med svingen. En annan liten fundering jag har är att det saknas en fjäder bricka som ska sitta vid kolvstångens ögla ett passande tjocklek till den ?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hur kunde det ändras med att du svängde dämparen??? Du skall ju tänka på att nu då du lägger dämparen så så ligger den ofjädrad men sen då dämparen är monterad så kommer den ju i det läget väl då den är max ihopfjädrad.
Bild?
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hur kunde det ändras med att du svängde dämparen??? Du skall ju tänka på att nu då du lägger dämparen så så ligger den ofjädrad men sen då dämparen är monterad så kommer den ju i det läget väl då den är max ihopfjädrad.
Bild?

nu förstod jag inte riktigt ?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Hur kunde det ändras med att du svängde dämparen??? Du skall ju tänka på att nu då du lägger dämparen så så ligger den ofjädrad men sen då dämparen är monterad så kommer den ju i det läget väl då den är max ihopfjädrad.
Bild?
tror du tänker fel. dämparen kunde inte lägga sig ner med på förra bilden eftersom örat tar i tvärstaget mellan skenorna. när han skiftade håll på dämparen har den mer rörlighet framåt/bakåt så att den kan ligga jämns med svingen. antagligen fäster han övre fästet så att dämparen inte lägger mot svingen innan den bottnar
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag vill inte verka dum nu men jag ger snart upp kan inte komma på någon bra lösning.Hur ska fästa den övre axeln vid det övre örat. Jag kan ju inte pressa igenom den som originalt då bult hålet är 10mm och axeln är 20mm i så fall måste jag svarva ner axeln. Precis där stötdämparen ska sitta men det blir en viss brytrisk då när axeln blir så klen just där. (Snälla hjälp mig nu med ideér)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag vill inte verka dum nu men jag ger snart upp kan inte komma på någon bra lösning.Hur ska fästa den övre axeln vid det övre örat. Jag kan ju inte pressa igenom den som originalt då bult hålet är 10mm och axeln är 20mm i så fall måste jag svarva ner axeln. Precis där stötdämparen ska sitta men det blir en viss brytrisk då när axeln blir så klen just där. (Snälla hjälp mig nu med ideér)
Gör ett separat stötdämparfäste på axeln. Som det brukar se ut på de flesta maskiner.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är nog ingen bra ide att svetsa på ett fäste på en vanlig rund axel då det kommer att vrida sig och förmodligen ge brytningar i dämparen, ett alternativ är att göra ett fäste av fyrkant eller rektangulär profil med med ett plattjärn med minst 2 skruvar per sida. se främre dämpar fästet på en PPS boggi.
sen kan du använda axeln du redan har till 2 boggiehjul som håller upp mattan framför eller bakom dämparfästet.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Att bygga något helt eget från scratch tar tid minisillen.

Om jag jämför såhär: En kompis till mig monterade en Edgeboggie i en SRX.
Innan han hade fått till den så den fungerade bra hade halva vintern gått-och då var det enbart fråga om att justera in en boggie som fungerade bra i ett chassie, att fungera bra i ett annat.

Ett annat exempel är mig själv-jag monterade en M-10 boggie i Nytron.
Det tog ~1 vecka att mäta in vart i tunneln den skulle sitta, sedan höll jag på ett par veckor 3-5 timmar/dag med att försöka justera in den. Det slutade med att jag i brist på tålamod sket i det och tryckte tillbaka originalboggien, med M-10an hade jag antingen skidorna 1m upp i luften eller så bottnade den i första bästa gupp...

Vad jag försöker säga är att när det kommer till att bygga eget, så har du gett sig in på en av dom mest komplexa delarna på en snöskoter-men det betyder inte att det på något sätt är omöjligt, bara att i mitt fall var jag sjukt körkåt då det var full vinter ute, jag hade precis turbokonverterat-och jag hade en bakdörr i form av en originalboggie som visserligen också innebar vansinniga skidres, men som klarade gupp. M-10an har en miljard justeringsmöjligheter, och den hade garanterat gått att få till-men för mig var det enklare att sätta tillbaka std.

Det är långt till vintern, fortsätt utveckla så kommer framstegen! Du har dessutom en skoter med begränsad effekt, vilket förenklar injusteringarna enormt när den väl sitter i skotern! :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Såg ett boggiebygge hos Revelj Racing en gång. Maken till avancerat bygge har jag nog aldrig sett. Tiden de la ner på att få alla vinklar korrekta var något i hästväg. Säkert 100 olika positioner på nedre stötdämparfästet i främre saxen.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det är nog ingen bra ide att svetsa på ett fäste på en vanlig rund axel då det kommer att vrida sig och förmodligen ge brytningar i dämparen, ett alternativ är att göra ett fäste av fyrkant eller rektangulär profil med med ett plattjärn med minst 2 skruvar per sida. se främre dämpar fästet på en PPS boggi.
sen kan du använda axeln du redan har till 2 boggiehjul som håller upp mattan framför eller bakom dämparfästet.
Men du vilken snilleblixt ja fick nu när du nämnde pps boggien.
Hur blir om vi säger som han ovan sa att jag svetsar ett separat fäste på axeln. Men att jag sätter en lång länk arm mellan främre och bakre fästet som bara ska förhindra att den bakre vrider sig.
Den armen ska bara ge stöd.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu är det inte ett sådanthär boggie jag byggde till King Caten, men om jag förstått det rätt är det altså den bakre dämparens övre fäste som är problemet? Borde bli samma typ av problem som jag hade.

Hur stor blir "ögglan" på dämparen om du tar bort orginal distansen/plasthylsorna? Om hålet blir exempelvis 20mm, så kan du väll använda en 18mm solid axel, så kan du sedan använda 2mm nylonbussningar eller liknande för att du inte ska "svarva" axeln. Jag gjorde då en sådan lösning (typ).

Får för mig att det borde funka då axeln inte snurrar som exempelvis drivaxeln, utan det är bara när boggien fjädrar som rörelse uppstå mellan axel och dämpare.

Någon smartare än jag (asker, tobbe, bamsegrill osv), kanske kan skriva om det är helt ohållbart eller inte. Men de 60 mil jag åkt med mitt "m-addicition" har det då funkat bra. Nog om det faktiskt är väl lite mil på ett boggie för att bedömma om det funkar eller inte, men har tagit isär det nu i sommar för att göra vissa förändringar och axel, distanser och hylsor har då inte blivit slitna. Men så monterade jag även smörjnipplar för att kunna skicka in lite fett med jämna mellanrum.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Hur stor blir "ögglan" på dämparen om du tar bort orginal distansen/plasthylsorna? Om hålet blir exempelvis 20mm, så kan du väll använda en 18mm solid axel, så kan du sedan använda 2mm nylonbussningar eller liknande för att du inte ska "svarva" axeln. Jag gjorde då en sådan lösning (typ).

Får för mig att det borde funka då axeln inte snurrar som exempelvis drivaxeln, utan det är bara när boggien fjädrar som rörelse uppstå mellan axel och dämpare.
Precis så är det gjort på många boggies, så det är klart enklast och bäst att göra så.
Plockar man bort bussningen på dämparen borde du alltså ha ett ca 20-28mm stort hål, som man kan montera en lämplig bussning och använda helst helst 25mm axel men beroende på hur stort hål du får ut så får man anpassa till det och även att en glidbussning får plats.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
mini:
Som jag har förstått de så skissar du inte så mkt utan bara höftar?
Jag gjorde en bild åt dig lite snabbt, som kanske ger dig lite tips hur du ska fundera ut hur du ska få full användning av slaglängden på dämparna..

Ta denna skiss för vad de är, lite påvisning av slaglängder och hur de fungerar tillsammans med radien/slaget av svingen osv. Iom att jag inte har några mått på ditt bygge så är de närmare omöjligt att specificera en ritning bättre än vad jag gjort ;-)

Som tidigare poängterat av andra i tråden så är ju ez-ryde boggien krökt för att axlar och så vidare ska få plats.. jag hoppas bilden hjälper dig lite iaf..



Och lite mer tillverkning, men ett förslag till hur du löser upphängningen av bakre dämparinfästningen tillsammans med bakre vändhjul..
I de två små ögglorna så sätter du vändhjul, i storlek med de som andra använder som "anti-stab"hjul..


Det är en lösning liknande lynx.
Som också använde en rund axel..
 
Last edited:

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
mini:
Som jag har förstått de så skissar du inte så mkt utan bara höftar?
Jag gjorde en bild åt dig lite snabbt, som kanske ger dig lite tips hur du ska fundera ut hur du ska få full användning av slaglängden på dämparna..

Ta denna skiss för vad de är, lite påvisning av slaglängder och hur de fungerar tillsammans med radien/slaget av svingen osv. Iom att jag inte har några mått på ditt bygge så är de närmare omöjligt att specificera en ritning bättre än vad jag gjort ;-)

Som tidigare poängterat av andra i tråden så är ju ez-ryde boggien krökt för att axlar och så vidare ska få plats.. jag hoppas bilden hjälper dig lite iaf..



Och lite mer tillverkning, men ett förslag till hur du löser upphängningen av bakre dämparinfästningen tillsammans med bakre vändhjul..
I de två små ögglorna så sätter du vändhjul, i storlek med de som andra använder som "anti-stab"hjul..


Det är en lösning liknande lynx.
Som också använde en rund axel..
Man få tacka så himla mycket det var precis det ja tänkte problem var i min fundering på hur ska ja få dit hjulen. Men om det går att sätta hjulen på ovansidan på det där visset så är ju allt löst.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge


Tack så mycket k-len jag trodde inte att det gick å ta bort dom bitarna det tog mej 2 sekunder då är det bara hjulen kvar det löser ja nog. Jag vill även tacka er alla andra för all hjälp jag har fått av er
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Spännande med eget boggiebygge.
Ge inte upp i första taget bara.

En välkänd skotercrossprofil fick aldrig till sin Yamaha monoshock boggie. Han spenderade väldigt mycket tid hos revelj racing men boggien vill aldrig fungera som det var tänkt så det är inga enkla grejjer att hålla på med.

Se bara till att du verkligen kan bottna boggien på alla sätt och vis utan att bryta sönder dämparna innan du sticker ut och provkör det svider lite i plånboken att förstöra stötdämpare i onödan.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Spännande med eget boggiebygge.
Ge inte upp i första taget bara.

En välkänd skotercrossprofil fick aldrig till sin Yamaha monoshock boggie. Han spenderade väldigt mycket tid hos revelj racing men boggien vill aldrig fungera som det var tänkt så det är inga enkla grejjer att hålla på med.

Se bara till att du verkligen kan bottna boggien på alla sätt och vis utan att bryta sönder dämparna innan du sticker ut och provkör det svider lite i plånboken att förstöra stötdämpare i onödan.
Ja det svider nog bra tur att ja bara betala 400kr för en dämpare men endå