NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag firar min byggtråd 1 årsjubileum så det firar vi med en bild på mitt senaste stora inköp.

Två Yamaha orginalbultar till växellådan

Nu blir det inte så mycket gjort i garaget i veckan då jag åker till huvudstaden imorgon och sen till Kiruna i 2 dagar.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blev några timmars besök hos ASA idag.
Kul att få skruva ihop sina egna dämpare, jag har bilder från hela förloppet på kameran men jag kan posta före och efter som jag har på mobilen. Kommer mer sen.
Jag är riktigt nyfiken att prova dom.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Fan vad fint. Ska bli kul att höra hur dom fungerar för dig. Hur går det att anpassa dom till assaultboggien? Går ett att modifiera dom där eller blir Det ett ett till set?

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Vad kostade dämparna? Har funderat på att prova till min PRO..

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Det blev några timmars besök hos ASA idag.
Kul att få skruva ihop sina egna dämpare, jag har bilder från hela förloppet på kameran men jag kan posta före och efter som jag har på mobilen. Kommer mer sen.
Jag är riktigt nyfiken att prova dom.

Ett tips vet inte om du fått med de men gör gummibussningar utanpå nedre infästning på skidstötdämparna, asa dämparna klapprar å lever om annars :) men är riktigt progressiva som framdämpare :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fan vad fint. Ska bli kul att höra hur dom fungerar för dig. Hur går det att anpassa dom till assaultboggien? Går ett att modifiera dom där eller blir Det ett ett till set?
Jag har inte kollat dämparlängden på Assaulten.
Det kommer en recenssion sen.

Vikt på dom:)?
Kollar upp det, men jag vet att bakdämparna är lättare än Lynx egna.

Vad kostade dämparna? Har funderat på att prova till min PRO..
Håll utkik på ASAs hemsida och facebook dom kommer köra en lagerrensning på det dom har hemma, så motsvarande min uppsättning kostar 16kkr men det beror lite på villka modeller man behöver

Kramer : menar du i sidled ?

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Danne - ja dom som vrider sig i lederna å får ett skitirriterande klapper. Men riktigt fina framdämpare i pps boggin är dom dock hemsk ;p men då hade jag typ gen 3 så dom är vell uppdaterade sen förra vintern :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad hade du för bekymmer med boggien ?

Danne - ja dom som vrider sig i lederna å får ett skitirriterande klapper. Men riktigt fina framdämpare i pps boggin är dom dock hemsk ;p men då hade jag typ gen 3 så dom är vell uppdaterade sen förra vintern :)

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Vad hade du för bekymmer med boggien ?
Omöjligt å justera in å få den som man vill med 2 ASA dämpare i boggien, hur hårt man än ställde den blev de som inge bättre , bakre dämparn agerade katapult och centern upplevdes för mjuk men så jobbar ju ASA. Dom fungerar dock hyffsat om du kör med typ ASA som centerdämpare och en KYB bakre är egentligen bara kombon att ha två ASA som inte riktigt fungerar. Men som sagt så hade jag tidigare modell typ prototyp, fick låna min uppsättning via Tommy Edvinsson.

Men framdämparna är gud som allround körning! Å även lite tuffare tuffare tag.
Du har ju en O-ring på kolven så du ser hur djupt dämparna jobbar, försök hitta så dom jobbar till typ 1.4-1.6cm från genomslag då jobbar dom hur fint som helst! :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blir intressant att prova, jag vet att bakdämparen har en annan "kolv" med mer returdämpning i min uppsättning iaf.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
mycket retur = mycket returdämpning är det väll han menar, då borde den inte alls vilja katapulta?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu är det andra gången jag blir "lurad" när jag köper Ski doo delar..... jag får ett pris när jag går in och beställer och det är 20% dyrare när man ska hämta delen. Inga stora och dyra grejer men det är irriterande.

Nu till något roligare.
Provmonterade ASA dämparna fram, jag behöver rätt distanser innan jag kan montera dit dom på riktigt.
Jag provgungade lite med en ASA och en orginal och villken skillnad i respons ASA:n är så "snabb" att man funderar om den dämpar något, det ska bli oerhört intressant att prova.
Jag lovar att komma med en utförlig recenssion om funktionen (något som jag själv sökt med ljus och lykta utan att hitta).

Nu ska jag börja kika på bränslesystemet och då har jag en förfrågan om någon vet om det
Finns en färdig "fuel rail adapter" (för att plocka ut soppa till en btr) som passar Nytro ?