NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag fixade jag oljeslang, skruvar och en plåt.
Så nu är bukplåten klar. Var lite stressad när jag måttade så den bakre skruven blev inte centrerad...:tsk:



Sen var jag in på Bil-laget i Piteå och fick en bra deal på slides till Assault boggien. Stort tack till dom !

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixat en till drivaxel som jag ska ha MTX drivhjulen på.



Sen fick jag även tag på "skyddsbygeln" som skyddar hastighetsmätargivaren.



Sen har jag börjat modda sidokåporna lite, När dom gjuts av så blir huvfästet avgjutet men tappar sin funktion (det går inte haka i stroppen).
Så jag fyller den från baksidan med glasfiberspackel och kletar dit en aluplåt och sen ska jag slipa ner den på utsidan och försöka fylla i med svart gelcoat för att sedan montera ett stroppfäste med skruv och mutter (därav aluplåten som förstärkning).



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterat slides.



Maskerade för att skydda kåpan.



Kapade bort "knölen"/avgjutningen av stroppfästet.



Sen gav jag mig på Catch tanken, den har två anslutningar där en ska vara vevhusvent och en ut i luften men eftersom jag har två slangar som ska ventileras (oljetanken och ventilkåpan) så därför moddar jag den lite.



Jag borrade ur 25mm för ett alurör och svetsade dit det.



På aluröret monterade jag ett filter, iomed att aluröret sticker ner ca. halva catchtankens höjd kan den vara halvfull utan att det rinner ut. kvar att byta ut nipplarna till rätt dimensioner.

 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte på Catch tanken, Istället för att jaga reda på nipplar med rätt gäng och anslutning så svetsade jag dit ett 16mm alurör för oljetankens vent. och gick upp i slangdimension från ventilkåpan så den gick att tränga på den befintliga anslutningen.

Jag ska klura lite på var jag ska fästa tanken men det blir någonstans i nosen (slangarna skall då kortas av).



Slangen från oljetanken får göra en lite böj upp mot styret innan den vänder ner mot catchtanken, tanken är att få lite av en "vattenlås effekt" och om det bara är mindre mängd olja som rinner ur har iaf. en del av den möjlighet att rinna tillbaks.



En till bild där man ser ventilkåpans ventilation lite bättre.
Jag har kikat lite mer på elsystemet och börjar ha lite koll på dragningen och var jag ska fästa upp allt, senare skall härvan bantas från onödigt och kortas där det går.




Sen fick jag ett infall och monterade bromsen och luftade den.



Är lite allergisk mot original gashandtag men det får duga tills jag införskaffar en billetmodell.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag träffade jag "Rbanan" från forumet och gjorde affär på ett alu-gasblock.



En viss skillnad mot orginalklumpen. Ska prova om original "gasflärp" passar annars blir det att modda eller skaffa en annan "flärp"



Jag har även fått tag på lite svart gelcoat av en arbetskollega.
Ska försöka ta mig lite tid att kleta dit det då jag har på gång en sak som kräver att kåporna är klar, mer om det senare.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det går att få trottelblocket att funka med orginal flärpen men jag behöver mer justering på vajern, jag ska försöka få till nåt på handtaget.



Jag har hittat en plats där reläerna ska få husera.



Jag slipade en liten fördjupning som jag sen fyllde med gelcoat.



Nu ska det få.härda inatt sen blir det att slipa och polera.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Polaris har ju en gasvajersträckare mitt på vajern som man skruvar ut/ihop. Det kanske kan vara nått
Det finns en sträckare mitt på vajern och en vid spjällhuset men fast dom är maxade behöver jag mer spänning på vajern så jag ska nog försöka få dit en till vid throttelblocket.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Slipat och polerat. Slipade igenom gelcoaten på nåt ställe men det gör inte så mycket. Nu har jag en hyfsad yta iaf. Skulle jag ha spacklat på vanligt sätt hade jag varit tvungen att lacka på det , så det momentet slapp jag genom att göra så här.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Borrade och gängade för en kabelhållare från hastighetsmätargivaren.





Sedan bockade jag till ett fäste till Catchtanken.



Jag har även monterat ECU och voltregulatorn på plåten som sitter på främre pyramiden. Jag har inte slutmonterat plåten eller hållaren till Catch tanken då dom ska bort igen när det är dags att börja med styrningen.



Huven gick att stänga.

 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
en tanke angående vevhusventilationen.
Körde en gammal turbo volvo med en såndär catchtank och av all oljekondens mm så frös luftfiltret igen och den slutade ventilera vilket är obra.
Kan ju vara bra att hålla lite koll på hur det fungerar. :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för tipset, Jag får hålla koll på det.

en tanke angående vevhusventilationen.
Körde en gammal turbo volvo med en såndär catchtank och av all oljekondens mm så frös luftfiltret igen och den slutade ventilera vilket är obra.
Kan ju vara bra att hålla lite koll på hur det fungerar. :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror Cleant här på forumet också körde med filter på sin turbo Nytro och hade också strul med det.

Grymt snyggt jobbat med alla dina egna lösningar
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Borde bryta, kollar sen. Köpte dom dyrt, dom har sänkt priset nu ser jag... Special price for you :)
Borde snarare vara slutande. =)
Och då dom skriver att den även funkar att använda som knapp för lustgas injektion så vore det väldigt oväntat om dom var brytande. Blir inge bra om man får kabelbrott isf. =)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick lite prylar svarvade idag.



En axel mellan skenorna som jag saknade på PPS boggien.
En fuel rail adapter som ska gå till bränsletrycksregulatorn.
4 st "lock" som jag ska ha när jag täthetsprovar tryckröret.
Ett ändlock till tryckröret.
Och en tapp med nylonlagring till styrstången.