NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En liten jämförelse mellan orginal Assault, ASA aktiv och ASA Pro.
aktiv modellen har lite kortare slaglängd då den har gasfjädern i botten av dämparen medans Pro modellen har gasfjädern runt dämparkroppen, den har tom. Lite Längre fjädringsväg än orginalet.
Den kortare fjädringsvägen på ASA aktiv dämparen var inget jag reagerade på under körning då den använder väldigt mycket slaglängd hela tiden, tyvärr glömde jag ta med en nog stor nyckel för att justera upp dämparen då den var lite mjuk men funktionen var riktigt bra.

Jag passade på att plocka fram vågen när jag hade alla tre dämparna tillgängliga.
Assault : 2,58kg
Aktiv : 2,66 kg
Pro : 2,66 kg
80 gram tyngre än orginal är godkänt med tanke på hur rejäla dom är, speciellt Pro modellen som bara funnits i stål tidigare och nu har yttre Booster.

är det någon som vet vikten på Fox float evol x ?

Det blir riktigt kul att prova Pro modellen med ännu längre fjädringsväg.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Yamahacenter i Luleå gav mig ett bra pris på ett 20 tänders drev, Tack !
Drivaxel, nedre och övre drev ligger och väntar på att bli monterade, kvar att införskaffa 9" vändhjul.
Jag ska vänta med att slita ur korta boggien tills jag fått tag på alla grejer till att montera långa boggien då jag vill provköra ASA Pro dämparna.

daniela

Välkänd medlem
29 mar 2010
148
0
16
kiruna
har du provkört asa dämparna något? min pro rmk är riktigt jävla bedrövlig med dom jämnfört med orginal utanför leden

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har kört 20 mil med ASA aktiv och dom var riktigt trevliga efter led och i knölar men lite mjuka, nu blev det aldrig att ställa dom hårdare inan jag slängde på ASA Pro dämparna och dom blir det att prova nu i helg.
vad har du för bekymmer ? Boggie eller fram ? Och har du pratat med ASA om det ?

har du provkört asa dämparna något? min pro rmk är riktigt jävla bedrövlig med dom jämnfört med orginal utanför leden

daniela

Välkänd medlem
29 mar 2010
148
0
16
kiruna
fram, asa aktiv med booster, jo ringde till jan erik och sa att dom är för långa. Dom är utskruvade 5.5 cm för att saker å ting ska stå rätt i framvagnen. alla som har provat å köra en maskin med för långa dämpare vet att de är riktigt jävla hemskt å köra.

har inte mätt cc måttet på dom dock men sa att jag skulle ha 445 cc.

börjar misstänka att dom inte är så optimala på lössnömaskiner, på bana är dom nog riktigt klockrena. Känns riktigt klumpig, tungbryten och är en brottningsmatch för att hålla maskinen på skrå med dom även fast dom är fruktansvärt mjuka.

ska ta å ringa honom igen å se om de går att lösa något, tänkte bara titta om du hade någon erfarenhet utav dom utanför spåret, känns som att bytet till asa gjorde att maskinen känns som en maskin som kom för 10 år sedan

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Dubbelkolla längden på dom det låter som att nåt inte står rätt till.

fram, asa aktiv med booster, jo ringde till jan erik och sa att dom är för långa. Dom är utskruvade 5.5 cm för att saker å ting ska stå rätt i framvagnen. alla som har provat å köra en maskin med för långa dämpare vet att de är riktigt jävla hemskt å köra.

har inte mätt cc måttet på dom dock men sa att jag skulle ha 445 cc.

börjar misstänka att dom inte är så optimala på lössnömaskiner, på bana är dom nog riktigt klockrena. Känns riktigt klumpig, tungbryten och är en brottningsmatch för att hålla maskinen på skrå med dom även fast dom är fruktansvärt mjuka.

ska ta å ringa honom igen å se om de går att lösa något, tänkte bara titta om du hade någon erfarenhet utav dom utanför spåret, känns som att bytet till asa gjorde att maskinen känns som en maskin som kom för 10 år sedan

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Blir mycket spännande att se en längre version! Blir det en hembyggd tunnel eller nån köpesvariant? Byter du tunnelkylare också?

Funkade dynan bra? Fan vilket skoj projekt, sugen på att se den färdig! :popcorn:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Dynan funkade kanon !
Jag kommer förlänga befintlig tunnel så det blir samma tunnelkylare.

Blir mycket spännande att se en längre version! Blir det en hembyggd tunnel eller nån köpesvariant? Byter du tunnelkylare också?

Funkade dynan bra? Fan vilket skoj projekt, sugen på att se den färdig! :popcorn:

daniela

Välkänd medlem
29 mar 2010
148
0
16
kiruna
jo får fan ta å göra de, nog om det. när får vi se en 163" nypro med turbo?! blir förjävla bra detta, keep it up

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Yamahacenter i Luleå gav mig ett bra pris på ett 20 tänders drev, Tack !
Drivaxel, nedre och övre drev ligger och väntar på att bli monterade, kvar att införskaffa 9" vändhjul.
Jag ska vänta med att slita ur korta boggien tills jag fått tag på alla grejer till att montera långa boggien då jag vill provköra ASA Pro dämparna.

får jag fråga vart du fick tag i dom yttre drivhjulen vilken delning har dom?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag åkte ut på en liten tur och sökte lite leder då jag inte riktigt har koll på dom här omkring. Och fy fan va tråkigt före det är slask och lera och stenar och den leden jag var efter var en skoterbredd och slingrade sig så man kunde bara köra 10 kmh.... det enda som var lite kul var att greppet var bra och man kunde lyfta skidorna när hittade nån sträcka där man kunde dra på lite (barnsligt men kul :) )
Dämparna känns bra men jag måste hitta nån bättre sträcka där jag kan bomba på lite mer, det sitter en o-ring runt kolvstången så man ser hur mycket slaglängd man använder och man ska sikta på att ha ca 3cm kvar till botten.
jag hittade nån knöl där jag fick ner den till 5cm så inledningsvis känns dom lite hårda men jag ska köra in dom lite innan jag börjar skruva i dom.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gjorde en lite översyn av Assaultboggien, den här boggien har bara gått 25 mil och alla bussningar till dämparna var kruttorra inte en gnutta fett fans det, så ett tips är att se över det om ni har en Polaris.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Var ut en sväng till idag och provocerade ASA PRO dämparna och dom är grymma, jag hittade lite guppiga leder som jag pressade fram och tillbaks efter.
Dom är aningens för hårda men jag ska inte röra justeringen förräns dom är inkörda sen kommer jag förmodligen få mer vikt på skidorna med den långa boggien.

Hittade en ca. halvmeter djup grop med tvära kanter som jag i stundens hetta lyfte skidorna innan för att släppa ner i gropen, jag ångrade mig i samma sekund som jag släppte gasen och skidorna landade precis i botten av gropen och jag förväntade mig att få byta lagningar i tänderna, men det var helt odramatiskt och indikatorgummit/o-ringarna visar att jag har 5cm kvar till botten.