Polaris 2014

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Haha, fint med ett kit som ALLTID jobbar på rätt varv.. Hur går det till!?
Vad skulle vara skillnaden!??

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Det tar faktiskt inte så himmlarns lång tid att sätta in sig i hur variatorer fungerar , efter jag köpte mitt första kit av ED var jag imponerad av skillnaden mot original , beställde kit till flera polare efter det också.
Men allt eftersom man själv lärt sig mer hur grejjerna förhåller sig o bytt grejjer lite mer till så som jag själv ville ha dom , egen körstil , möh osv så blev steget ännu minst lika stort som från Stock till ED´s med min helt egna setup , Endast justerbara vikterna jag handlat därifrån blev kvar i den maskinen.

Jag kommer _ALDRIG_ mer att handla ett "kit" , dock läser jag på och hör med folk med liknande stilar/förhållanden om deras upplevelser å setups så jag har nåt att själv utgå ifrån.

Ts4

Välkänd medlem
20 jan 2013
114
0
6
Uppsala
Funderar på ett SLP steg 2 kit till min pro rmk. Finns det några som kör med detta kit? Berätta gärna hur det fungerar stor skillnad mot original ? och ljudmässigt

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Var och körde i kronogård helgen som var, en annan som körde där klarade sig 7 mil på sin Pro LE -14 innan QD remmen gick.

Märkestjafsar inte, gillar polaris men är det någon annan det jävlats för?

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Antar att det inte var frågan om någon inkörning av QD rem för det killen? Ca 15 mil som det sägs?

Nu är det dock inte mycket till snö så det kan inte ha gått tungt men det vore intressant att få höra hur/vilken typ av gas och körning han ägnade sig åt!

Uselt kan man tycka för nog bör remmen hålla för den körning man har denna årstid.

Märkligt att det inte hörs några klagomål från USA ännu där dom kört en hel del nu.

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Var och körde i kronogård helgen som var, en annan som körde där klarade sig 7 mil på sin Pro LE -14 innan QD remmen gick.

Märkestjafsar inte, gillar polaris men är det någon annan det jävlats för?
Inte för att jag misstror dig.. men var också i Krono, fre-sön. Jag var där med två polare som också kör PRO 800 -14. Och den enda PRO LE jag såg på hela helgen var min polares. Och för honom gick det inga QD.
Men du kanske har mer info? Vilken dag var det?

/Johan

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Detta var söndag, vi parkerade längs vägen precis efter campingen.

Det gänget var 2st Pro LE och 1 boondocker tror jag, såg inte själv att det hänt men dem berättade det och han blev då bogserad så tvivlade inte på att han talade sanning.

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Detta var söndag, vi parkerade längs vägen precis efter campingen.

Det gänget var 2st Pro LE och 1 boondocker tror jag, såg inte själv att det hänt men dem berättade det och han blev då bogserad så tvivlade inte på att han talade sanning.
Ok, vi var två vanliga PRO, en LE och en Boondocker i vårt gäng på söndagen. Men ingen som blev bogserad.
Men då var det säkert ett liknande gäng då.
Våra maskiner gick iaf bra, jag körde Arctic XF 800 -13 förra säsongen och är nöjd än så länge, minst sagt.
Upptäckte däremot att hålen överallt bla vid höger fotholk, a-armarna mm tar in rätt mycket snö. Vi fick rensa bort snö som lagt sig vid QD när vi kört färdigt. Kan nog vara bra att tänka på. Hörde talas om ngn skyddsplåt som motverkar detta fenomen, får nog montera detta.

/Johan

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Hur många här inne har hunnit med några mil med sina PRO -14? Hur ser era variatorremmar ut?
Mina två vänner som också köpt -14 har redan börjat få sina remmar fransade efter 6 resp. 7 mil (och ja vi har kört som man bör köra med en ny rem), min ser dock ut som ny, men då monterade jag KNR Sledtechs variatorkit efter 1 mil. Anledningen till detta var att jag tyckte att org.setupen ville att slira rem om man låg just ovan inslagsvarv. Exakt samma fenomen som jag nu ser i mina kompisar maskiner med deras org.setup.
Någon som upplevt samma sak?

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag rekommenderar variatorsetuptråden där får du svar ang detta problem med för lågt remtryck vid start. Samma problem på 13 PRO

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Nån som har skydd under qd remmen och kan rekommendera nått bra eller bild på nått hemma gjort?
Är det något som är nödvändigt överhuvudtaget?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nån som har skydd under qd remmen och kan rekommendera nått bra eller bild på nått hemma gjort?
Jag har 170 mil utan skydd, utan problem, 2 bekanta med samma maskin som torde avlagt 250-300 mil tillsammans utan skydd, utan problem...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Av det jag har sett så skaver det inte mer där än vid primärvariatorn. Alltså onödigt tycker jag.