Switchback assault 800 tips och knep

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Kim, jag har bytt till peak på min assault 155" inga kuggningar hittills trotts rätt packad snö
Det beror på att RMK Assault har ett mittmonterat no-slip hjul och två konevntionella. Switchback Assault har bara konventionell kuggdrift på sina två drivhjul.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det beror på att RMK Assault har ett mittmonterat no-slip hjul och två konevntionella. Switchback Assault har bara konventionell kuggdrift på sina två drivhjul.
Vilka drivhjul ska man leta efter? 2.86 delning vet jag, men antal kugg och mått på drivaxeln? Har skotern 40 mil bort och tänkte lägga en beställning på drivhjul.

Det kanske går att göra som på rmk'n och montera ett extra drivhjul i mitten istället för att pressa på 2 nya?

Sen angående bakaxeln, funkar det att köpa ett till vändhjul och montera eller måste axeln byggas om?

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
8 kugg. Och till "Polaris Splines axel", vet inte måtten tyvärr. Finns hos Duells.

Njae, det kan kanske gå. Men de flesta no-slip hjulen som finns som eftermarknadsdel är väldigt breda längst in så att säga. Det är inte orginalhjulet på RMK. Så frågan är om det får plats.

Det funkar fint att köpa till ett extra vändhjul. Du kommer behöva kapa för att göra plats för det, men det är inga problem.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ett mattbyte är ett måste till nästa säsong men kan inte riktigt bestämma mig vilken matta.
De mattor jag fastnat för är Peak 2.5 och Rmk assault mattan då även den finns i 146".

Har några polare här hemma som kör med assaultmattan och enligt dom funkar det bra, men peak´s 64mm kammar lockar ju endel också, har en polare som provat båda och enligt han så vill peak mattan gräva ner sig mer än assaultmattan.
Tänkte höra om det är nån här som också provat assaultmattan och har ett utlåtande om den?
Sen ni som har peak moterad, hur upplever ni egenskaperna i lössnön? Samt är den så ömtålig som det skrivs om på internet ang kammar som går av m,m?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
vad jag har förståt, genom vad jag hört av folk som kör assaultmattan så är det en grävar/skottarmatta. (vill gå djupt) tycker peaken borde "lyfta" ur snön bättre, har aldrig provat peak ska tilläggas.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En polare hade peakmattan på sin freeride 146 när vi var i fjällen sist. Väldigt imponerad av den! :) Galet djup puder och han klättrade högt och brant.

Nån som har koll på vad 300 mila servicen kostar och vad dom gör?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
vad jag har förståt, genom vad jag hört av folk som kör assaultmattan så är det en grävar/skottarmatta. (vill gå djupt) tycker peaken borde "lyfta" ur snön bättre, har aldrig provat peak ska tilläggas.
Ja jag har också fått för mig att assaultmattan vill gå djupt, djupare än Peak'en men enligt hans utsago så skulle det vara tvärt om, att Peak'en går djupare. Fast å andra sidan, oavsätt matta så lär det ju bli bättre än original iaf :)

Få se om det kommer in några fler åsikter i tråden Ang dom olika mattorna så får vi väl se vad det blir för matta till nästa säsong.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Peakmattan (2,5") har fått mjukare gummi i år eller förra året. Har för mig jag läst det någonstans. Kanske där dom delade åsikterna kommer i från...

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Peakmattan (2,5") har fått mjukare gummi i år eller förra året. Har för mig jag läst det någonstans. Kanske där dom delade åsikterna kommer i från...
Så kan det mycket väl vara, dom har ju kommit med nån multiduro version som ska vara mjukare i topparna.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
precis släng hit fler tipps. gärna om det är värt 2papp med multiduro. känns som att originalmattan inte är så omtyckt, skönt att inte va ensam. kanske skulle kapa ner topparna lite och prova innan man skickar iväg mattan för en back öl.

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag funderar på att byta vikter på min SWB Assault men frågan är vad ska man ha för vikter ? Är Slp Mtx vikter nått att ha och vilken startvikt ska man ha på dessa ?
Om man ska byta vikter är det något annat man måste göra ?
Samt finns det någon runt Norrbotten som säljer/monterar kompletta v-kitt ?