Märkes***eritråden...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
"Det som däremot är sant är att de går sönder mer sällan och att ägarna har betydligt renare händer och mer pengar på banken."

Jo 50år+ brukar ha mer pengar på banken än yngre förmågor.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Mer pengar på banken har de nog inte, eftersom alla inklusive Skotertidningarna konstant tar upp att man MÅSTE montera turbo på fyrtakten, först då är den en värdig utmanare till 800 2T... Jaja, ännu mera effektstinn då, men en turbokonvertering är långt ifrån gratis så nog är en helnöjd Yamahaåkare minst lika fattig som en Summit- eller PRO-ägare.... Man får många kolvar och a-armar för priset av ett turbokit.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mer pengar på banken har de nog inte, eftersom alla inklusive Skotertidningarna konstant tar upp att man MÅSTE montera turbo på fyrtakten, först då är den en värdig utmanare till 800 2T... Jaja, ännu mera effektstinn då, men en turbokonvertering är långt ifrån gratis så nog är en helnöjd Yamahaåkare minst lika fattig som en Summit- eller PRO-ägare.... Man får många kolvar och a-armar för priset av ett turbokit.
Du har inte kört själv hör jag... :D Men grejen är att MED turbo blir det helt ouppnåeligt för de gamla tvåtaktarna...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska man åka Yamma-turbo tillsammans med polarna på sina smidiga 2t-maskiner blir det jävligt dyrt...

Man lär ju hyra in en maskingrupp som får hugga 10 meter breda gator överallt så att slö-takten har utrymme att hålla på med sin sikta-å-skjut-åkning...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ska man åka Yamma-turbo tillsammans med polarna på sina smidiga 2t-maskiner blir det jävligt dyrt...

Man lär ju hyra in en maskingrupp som får hugga 10 meter breda gator överallt så att slö-takten har utrymme att hålla på med sin sikta-å-skjut-åkning...
Egen erfarenhet? :D Enligt min erfarenhet brukar de flesta köra på samma ställen oavsett märke och motor. Bara det att vissa slipper meka och turboåkarna kommer ända upp.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Egen erfarenhet? :D Enligt min erfarenhet brukar de flesta köra på samma ställen oavsett märke och motor. Bara det att vissa slipper meka och turboåkarna kommer ända upp.
min erfarenhet kommer från en yamaha nytro med mcx 180 hk, den var fanimig slöare än min rmk. plus att nytron inte gick att hantera, skidorna klistrade i marken och när vi körde dragrace så var jag iväg först, sen en lynx bd 800 3,9:a och nytron lite före en gammal evo lynx enduro 700.

utan turbo går det inte köra en yamaha, då dom är så satans slöa, sen måste man ju byta ut precis hela skotern utom motorn, det är framvagn, boggie, halva chassiet för att få den att vara nära körbar. fast det är klart, framvagn måste man väl byta för man har inte råd med bussnings byte var 10 mil, aldrig sett en framvagn som blir så glapp som yamaha:s, beror det på att det är dålig kvalite eller att dom är så satans framtunga så det går inte att tillverka bussningar som håller iaf 100 mil?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur många mil har du kört? Nytro med turbo är inget för nybörjare nämligen. :)

Slöare än RMK? Troligen var inte turbon inkopplad eftersom den inte ens original har större problem med att diska av 600-orna i alla fall.

Nå, det måste väl finnas någon ursäkt för att köra skräp som går sönder precis hela tiden. :) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enligt min erfarenhet brukar de flesta köra på samma ställen oavsett märke och motor.
Helt ärligt...
Jag har aldrig sett en Yamaha på något av de brantare ställen där vi åker.
Dom brukar sitta och häcka i vindskydden om dom inte surfar myr...

Egen erfarenhet?
Den erfarenhet jag har av Yamaha är från mina kompisar som envisades med såna under några år.
Ingen rolig tid kan jag lova.
Dom bytte till lättare maskiner när dom till slut insåg vilken skillnad det var.
En av dom fick dock ett återfall och skaffade sig en Viper MTX 153" förra hösten.
Han åkte 3 mil på den, sen sålde han den...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När man är och åker i Riksgränsen ser man inga andra maskiner än Yamaha utanför 5km-radien från parkeringen i Katterjåkk, undrar vad det beror på? :D



(Lite mer allvarligt då: Yamaha gör ju ingen renodlad lössnömaskin så jämförelserna blir ju lite skruvade. Viktmässigt är det ingen större skillnad så länge man rör sig i samma segment.)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
en till lite rolig sak är yamahas fyrhjulingar, dom är nog fan nästan lättare än skotrarna, och lättaste av alla märken men dom har missat den lilla saken att en fyrhjuling ska vara tung för att få ner kraften i marken, man ska inte rycka upp dom på skrå och köra som en skoter, utan alla hjul ska vara i marken och smyga sig fram.
"en fyrhjuling ska vara tung"
Det är ju mest bara skitsnack.
En lätt fyrhjuling har fördelen av bra framkomlighet och att den är lätt att transportera, t ex att den blir lättare att lasta på bilar, släpvagnar och i båtar(plocka av motorn på en persson 460 och uppåt så är det bara köra in fyrhjulingen i båten). Den blir lättare att lyfta med helikopter också, en ec120 brukar inte orka lyfta polarisfyrhjulingar eftersom att de är mycket tyngre.
När den är lätt så sjunker den inte lika djupt i myrar och i eländig terräng så går den längre än en tung fyrhjuling.

En tung fyrhjuling går mycket bekvämare. Tack vare tyngden så arbetar fjädringen mer och fyrhjulingen blir mycket skönare att köra. Generellt alltså. Dessutom brukar tyngre maskiner ha lite hållbarare ramar.

Om du ska dra saker så är det kanske en liten fördel om du har en tung fyrhjuling men det viktigaste är vilken fyrhjulsdrift du har och vilka däck du monterat.

När det gäller yamahas fyrhjulingar så håller de bäst på marknaden, de är lätta, har den bästa fyrhjulsdriften, är satans obekväma att köra(dålig fjädring och servo) och plasten och ramarna håller ganska bra. Fast efter -11 blev ramarna på grizzlyn lite vekare.


Du gillar säkert Scania också. Din tattare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men nu blev man förvånad :shocked::hmmmm2: K-len kallar ett chassie från Thief River Falls för skit... :faint:
Men vad är det uppseendeväckande i det?

När arctic la ner den gamla m-serien så gav dem upp med att tillverka bra skotrar och nu har de kommit tillbaka ner till alla andra tillverkares nivå.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
"en fyrhjuling ska vara tung"
Det är ju mest bara skitsnack.
En lätt fyrhjuling har fördelen av bra framkomlighet och att den är lätt att transportera, t ex att den blir lättare att lasta på bilar, släpvagnar och i båtar(plocka av motorn på en persson 460 och uppåt så är det bara köra in fyrhjulingen i båten). Den blir lättare att lyfta med helikopter också, en ec120 brukar inte orka lyfta polarisfyrhjulingar eftersom att de är mycket tyngre.
När den är lätt så sjunker den inte lika djupt i myrar och i eländig terräng så går den längre än en tung fyrhjuling.

En tung fyrhjuling går mycket bekvämare. Tack vare tyngden så arbetar fjädringen mer och fyrhjulingen blir mycket skönare att köra. Generellt alltså. Dessutom brukar tyngre maskiner ha lite hållbarare ramar.

Om du ska dra saker så är det kanske en liten fördel om du har en tung fyrhjuling men det viktigaste är vilken fyrhjulsdrift du har och vilka däck du monterat.

När det gäller yamahas fyrhjulingar så håller de bäst på marknaden, de är lätta, har den bästa fyrhjulsdriften, är satans obekväma att köra(dålig fjädring och servo) och plasten och ramarna håller ganska bra. Fast efter -11 blev ramarna på grizzlyn lite vekare.


Du gillar säkert Scania också. Din tattare.

varför ska jag ha med hjulingen på en båt? jag vet bara att jag kör förbi grizzlyn med polarisen i skogen (kör med 4 st grizzly), grizzlyn har värdelös fyrhjulsdrift, måste stanna för att diffa, polarisen diffar alltid fram. på en satans blöt myr är det bättre med en lättare hjuling, men fan inte annars.

givetvis är scania bäst, volvo är ju riktigt tattarmek som går som orm efter vägen totalt utan fjädring, riktigt jävla värdelösa. din jävla lapp eller va du nu är.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Du får säkert jättemycket gehör när du och dina Yamahaåkar polare står och predikar vilka märken vänstertrafikanter väljer.

Utvecklingen stannade alltså på Yamaha och dess ägare när toleransen för homosexuella började gro? :)
Kanske men nu har ni epitetet ***skoter :eyebrows: jag tycker det är positivt. Kanske Regnbågens färger blir 2017 news. Det sagt av en som var med när Regnbågströjorna kom till ett hockeylag
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Kanske men nu har ni epitetet ***skoter :eyebrows: jag tycker det är positivt. Kanske Regnbågens färger blir 2017 news. Det sagt av en som var med när Regnbågströjorna kom till ett hockeylag
Tacka för att du citerade, mod verkar finna mitt inlägg olämpligt?!

Svarade helt enkelt på homo-arctic bilden, och när jag ska försvara mig och hugga tillbaka mot homofoben, då blir mitt inlägg raderat?! Snacka om att sparka på den som ligger?
Vad är det för mosatrampa som sliter i spakarna egentligen?!?