en till lite rolig sak är yamahas fyrhjulingar, dom är nog fan nästan lättare än skotrarna, och lättaste av alla märken men dom har missat den lilla saken att en fyrhjuling ska vara tung för att få ner kraften i marken, man ska inte rycka upp dom på skrå och köra som en skoter, utan alla hjul ska vara i marken och smyga sig fram.
"en fyrhjuling ska vara tung"
Det är ju mest bara skitsnack.
En lätt fyrhjuling har fördelen av bra framkomlighet och att den är lätt att transportera, t ex att den blir lättare att lasta på bilar, släpvagnar och i båtar(plocka av motorn på en persson 460 och uppåt så är det bara köra in fyrhjulingen i båten). Den blir lättare att lyfta med helikopter också, en ec120 brukar inte orka lyfta polarisfyrhjulingar eftersom att de är mycket tyngre.
När den är lätt så sjunker den inte lika djupt i myrar och i eländig terräng så går den längre än en tung fyrhjuling.
En tung fyrhjuling går mycket bekvämare. Tack vare tyngden så arbetar fjädringen mer och fyrhjulingen blir mycket skönare att köra. Generellt alltså. Dessutom brukar tyngre maskiner ha lite hållbarare ramar.
Om du ska dra saker så är det kanske en liten fördel om du har en tung fyrhjuling men det viktigaste är vilken fyrhjulsdrift du har och vilka däck du monterat.
När det gäller yamahas fyrhjulingar så håller de bäst på marknaden, de är lätta, har den bästa fyrhjulsdriften, är satans obekväma att köra(dålig fjädring och servo) och plasten och ramarna håller ganska bra. Fast efter -11 blev ramarna på grizzlyn lite vekare.
Du gillar säkert Scania också. Din tattare.