Märkes***eritråden...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, nu träffa jag rätt nerv. Kul å kunna bidra lite till denna tråd! Känt mig utanför alldeles för länge.

Hjulboggie du låter som en sann lulesupporter. Vrider å vänder på allting för att få det "rätt" ;)

Är det NÅGOT jag är helt ointresserad av så är det hockey... :D Men liknelsen stämmer rätt bra, de flesta tycker att "sitt" lag är bäst, även om det ligger sist i serien... Objektiva kriterier är ointressanta, det viktiga är färgen/dekalerna.

Och välkommen till tråden! :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan är det bara på svenska skoterforum man kan komma på att jämföra



med



och påstå att det ena märket därför är bättre än det andra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
fast yamaha försöker ju göra en lössnöare av en ledmaskin, dom förlänger den och kallar den för mountain. så då vill dom ju göra lössnöare, men dom misslyckas eftersom dom inte fattat att man inte bara kan förlänga en ledskoter
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ja jag hör ju att du inte vet hur en kompressor fungerar... :D

Man har oftast wastegate även med en kompressor, skillnaden är att man kan bestämma med utväxlingen exakt NÄR kompressorn ger VILKET tryck och sedan reglera maxtryck som vanligt med wastegate. Det innebär att man kan styra effekten i princip där man vill ha den. Nu är det ju överkurs med variatordrift MEN det innebär också att registret blir betydligt bredare och därför är variatorsetupen inte lika känslig. Man kan i princip ha maxeffekt mellan 5000 och 9000 varv... Ventilerna börjar studsa vid kanske 16000 varv eller så på en modern högpresterande MC-motor så jag skulle inte oroa mig för den saken.

Högtrimmade 2-taktare har ett mycket smalt register mellan ingen kraft och haveri, däremellan blir det smälta kolvar om man släpper gasen för fort eller gasar för länge...
Nog vet jag hur en kompressor fungerar, dock vet inte jag av något kompressorkit som har en medföljande wastegate, så dom går bra från början men har ibland svårt att gå riktigt bra på fullt beroende på variatorsetup.
Jag skriver bara hur det har fungerat i praktiken.
Ingen aning när nytrons ventlier börjar studsa, men jag skulle inte vara så säker på att det sitter samma ventiler eller fjädrar i dessa som på mc som varvar betydligt högre, speciellt nu när man har börjat snåla in på stakar och vev på de nya motorerna...

Sen ang högtrimmande 2t så hörs det att du lever kvar på rullboggie tiden... alltså noll koll på hur det fungerar idag :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
fast yamaha försöker ju göra en lössnöare av en ledmaskin, dom förlänger den och kallar den för mountain. så då vill dom ju göra lössnöare, men dom misslyckas eftersom dom inte fattat att man inte bara kan förlänga en ledskoter

Vad jag vet har inte Yamaha gjort en enda "lössnöskoter" utan det är snarare crossovers ända sedan Mountain Max-tiden. "Mountain" är något annat och skall snarare jämföras med Assault osv.

Att det är längre mattor än 365 är en filosofi på samma sätt som Venture TF som haft 384 cm (152") sedan början av 1990-talet.

Det närmaste man kommer är väl Nytro i 162"-utförandet men även den är betydligt mera led&dra pulka än alla övriga märkens lössnöare.

Så se dem som crossovers eller multimaskiner snarare än PRO RMK-utmanare, för det är de inte ens i närheten av att vara. Och påstår det inte heller.

Men så går de inte sönder i parti och minut heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nog vet jag hur en kompressor fungerar, dock vet inte jag av något kompressorkit som har en medföljande wastegate, så dom går bra från början men har ibland svårt att gå riktigt bra på fullt beroende på variatorsetup.

Jag skriver bara hur det har fungerat i praktiken.

Ingen aning när nytrons ventlier börjar studsa, men jag skulle inte vara så säker på att det sitter samma ventiler eller fjädrar i dessa som på mc som varvar betydligt högre, speciellt nu när man har börjat snåla in på stakar och vev på de nya motorerna...



Sen ang högtrimmande 2t så hörs det att du lever kvar på rullboggie tiden... alltså noll koll på hur det fungerar idag :)

Nä men kom igen när du vet att ventilsläpp är ett problem då. :)

Än så länge så rasar nya 800-or på löpande band, tvåtaktshållbarheten är kvar på den nivå Rotax hade för trettio år sedan, dvs långt under Yamaha...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad jag vet har inte Yamaha gjort en enda "lössnöskoter" utan det är snarare crossovers ända sedan Mountain Max-tiden. "Mountain" är något annat och skall snarare jämföras med Assault osv.

Att det är längre mattor än 365 är en filosofi på samma sätt som Venture TF som haft 384 cm (152") sedan början av 1990-talet.

Det närmaste man kommer är väl Nytro i 162"-utförandet men även den är betydligt mera led&dra pulka än alla övriga märkens lössnöare.

Så se dem som crossovers eller multimaskiner snarare än PRO RMK-utmanare, för det är de inte ens i närheten av att vara. Och påstår det inte heller.

Men så går de inte sönder i parti och minut heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk

vad kul att mata led med en 162" med högkamsmatta. jag anser inte det vara en led/pulkdragare utan ett försök till extrem lössnöare, som dock blivit ett stooort misslyckande från yamahas sida. fast den är lång som en buss så går den lika pissigt i snön som ett annat valfritt märke gör med 140-146" mattor
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Än så länge så rasar nya 800-or på löpande band, tvåtaktshållbarheten är kvar på den nivå Rotax hade för trettio år sedan,
Nej.
Jag hävdar att Rotax Etec800 rasar mer sällan än Yamahas fyrtaktare. Visst, de Yamahamotorer som rasar har oftast blivit brutalt våldtaga med turbokit, men de ska dom väl tåla? I alla fall framhålls det alltid att de ska tåla det.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nej.
Jag hävdar att Rotax Etec800 rasar mer sällan än Yamahas fyrtaktare. Visst, de Yamahamotorer som rasar har oftast blivit brutalt våldtaga med turbokit, men de ska dom väl tåla? I alla fall framhålls det alltid att de ska tåla det.

Tack för dagens skratt!! :) :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Fullt seriöst, ur vanligt är det med haveri på 800 E-TEC? Det känns ju långt ifrån direkt vanligt iaf.
Visst man ahde ett konstruktiosfel på kolvarna i början. Men efter det verkar det ju vara rätt lugnt?

Egentligen enda motorerna man hört rasa senaste 5åren är ju Polaris. Och där har dom väl förhoppningsvis bättrat sig år efter år.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ja, ska man räkna procenten av antalet sålda maskiner som fått motorproblem, så är nog yamaha dåligt till om vi ställer dem mot ski-doo/brp.

om 10 av 10 0000 går sönder, är det 10 som gnäller på internet (låter mycket)
Om 1 av 10 går sönder, är det bara en som gnäller, och det låter BRA.

Men procentuellt blir det ju åt helvete för den sistnämnda (yamaha)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja, jag var alltså helt allvarlig med mitt uttalande angående haverier på Etec och Yamaha om någon nu uppfattade det som skämtsamt. Och självklart menar jag volymer i procent, inte i absoluta tal.
Även Arctic har mycket hållbara 800-snurror. Polaris har förvisso haft en del kolvproblem på senare tid, men att påstå att de rasat på löpande band är kraftigt överdrivet. I polaris fall tror jag många gånger att haverier berott på sinnessjukt snålställd oljepump snarare än dålig motorkonstruktion.

Sen kan en 4t gå fler timmar innan större översyn, men efter 1000-1500mil (som många Etec visat sig gå utan renovering) så behövs väl i stort sett hela skotern renoveras (skrotas?) ändå så det ser inte jag som ett stort argument för 4t.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Den enda jag känner som haft ett haveri på sin moderna skoter är en nytro turbo faktiskt.. typ en 10:a som gått runt 900-1000 mil med 270hk turbokit från mcx hade väl gått em turbo 400 mil eller så.

finns betyfligt fler skidoo/polaris bland mina vänner... förresten en kompis kompis polaris 800 rasade med och det var typ en 07:a som gått 7-800
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, jag var alltså helt allvarlig med mitt uttalande angående haverier på Etec och Yamaha om någon nu uppfattade det som skämtsamt. Och självklart menar jag volymer i procent, inte i absoluta tal.
Även Arctic har mycket hållbara 800-snurror. Polaris har förvisso haft en del kolvproblem på senare tid, men att påstå att de rasat på löpande band är kraftigt överdrivet. I polaris fall tror jag många gånger att haverier berott på sinnessjukt snålställd oljepump snarare än dålig motorkonstruktion.

Sen kan en 4t gå fler timmar innan större översyn, men efter 1000-1500mil (som många Etec visat sig gå utan renovering) så behövs väl i stort sett hela skotern renoveras (skrotas?) ändå så det ser inte jag som ett stort argument för 4t.
Var du allvarlig så yrade du.
Grundläggande motorkonstruktioner har så pass stora skillnader att du helt enkelt inte vet vad du pratar om om du jämför fyrtaktare med tvåtaktare när det gäller hållbarhet. En modern fyrtaktare har motormässigt en livslängd som överstiger en tvåtaktares med >tio gånger eller så. Till och med högtrimmade fyrtaktare med uppåt 200 hk i litereffekt håller tiotusentals mil i en MC som används för bankörning. En helt annan sak är om man verkligen behöver livslängden i en snöskoter som används för att leka i en ravin ett tiotal dagar per år. Men nu när även fyrtaktsskotrarna börjar bli tio år gamla så står det ju uppenbart att de ingalunda är att beteckna som "utslitna" - möjligen då Polaris' och BRP-s taffliga ATV-motorförsök i genren.

Och om du tror att hela skotern behöver skrotas eller renoveras vid 1000-1500 mil så är det verkligen så att du lever kvar i dåtiden när snöskotrar var lika dåligt byggda som åkgräsklippare.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag pratade om motorhaverier i snöskotrar, inget annat. Vi behöver inte gå in på konstruktionsskillnader och/eller generella för och nackdelar mellan 2t och 4t. Tveklöst har 4t generella fördelar när det gäller hållbarhet, men det märks inte i tex "crossoversegmentet". Ska vi göra en rättvis jämförelse så måste vi ju fört och främst begränsa oss till snöskotrar, och för det andra till samma segment med liknande typ av körning. Och gör man det så hävdar jag att det havererar (i procent) fler Yamahamotorer jämfört med Etec.

Angående skotrarnas livslängd i mil så baserar jag min tes på hur många av maskinerna som byter ägare på blocket som har passerat 1500mil. Det är ganska få.

Men jag förnekar inte att Yamaha kan vara ett vettigt val för den som vill touringåka och få ut maximalt antal mil på mätaren.

Men för alla oss andra som föredrar en annan typ av körning (tex crossover) och värdesätter andra egenskaper högre än att kunna se sin maskin passera 1500mil (eftersom vi redan sålt den och köpt nästa långt innan) så anser jag att Yamaha inte kan erbjuda lika bra hållbarhet i varken motor (mycket beroende på att det inte är ett alternativ att köra utan brutala turbokit) eller chassi jämfört med andra tillverkare.
Ska vi dessutom lägga till faktorn "bang for the buck" så hamnar Yamaha ändå mer på efterkälken, åter igen baserar jag detta på en jämförelse i crossoversegmentet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är helt irrelevant att tala om eftermarknadsmodifikationer. Däremot håller jag i princip med i resten - allt beror på användningsområde och om man nu är beredd att byta skoter varje år och förlora 30-40.000 i kapitalkostnad om året för att få nya dekaler så förstår jag att man inte bryr sig så mycket om hållbarhet. "Bang for the buck" är i så fall helt överspelat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nu ska jag för engångs skull skriva något positivt om yamaha...
Best Bang for the buck är faktisk yamaha, om man räknar kg/krona :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag böt in Min Nytro mot en Sprillans, Freeride , Jag han 30 mil sen var det dags för kolv och cylinder byte, tappade kompen på ena cylindern, 6kg på ena sidan ,och 12kg på andra sidan. Bra skrot. Juste det var under påskveckan den skar, när man som mest vill ut och gasa, Fick tillbaka den , hann 10 mil sen exploderade remmen och slog sönder diverse plaster.

Vet inte om Polaris 800 haft något år när dem INTE har skärt ? Alla Polaris 800 verkar ju rackla, iallafall för 2-3 år sedan....


Men köper aldrig en Yamaha nåmer, inte utan 240hk turbo, Måhända att dem är driftsäkra, men gud så tråkiga och köra utanför leden...

Nästa skoter blir Ski-doo , Polaris, eller en M8000 Hardcore