Rykten om polis insatser i Västerbotten

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Rykten om polis insatser i Västerbotten

Men om man får ombesiktiga/registreringsbesiktning är det då slutkört eller gäller det inom en viss tid?
Svårt att dölja om man har turbo, att protestera lär ändå inte hjälpa om de vill statuera exempe.

Får kräng på packväska touringruta.....

Ola
Du får normalt en månad på dig att genomföra regbes. Sen blir det körförbud.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det var den närmsta verkliga anledningen dom kan hänvisa till. :p
polislagen, rättegångsbalken, trafikförordningen, fordonsförordningen, ca 1000 föreskrifter och allmänna råd (fap) plus otaliga andra lagar/förordningar är vad som styr polisen. det är HUR mkt som helst!

lättaste är att fråga en polis! dom går skola i 2,5 år och har ofta en del erfarenhet av i vart fall straffrätt och vad dom får göra och inte.

sitta som du gör på ett forum och citera polislagen(som är en promille av tillgängligt lagstöd) är bara fånigt...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och hur ska jag tolka det där? "Rättshaverist"

Kan du inte ta emot min fakta och min åsikt utan någon form av personliga nyp baserat på vad jag tycker så sätter ju du, enligt mig, ett exempel på en dryg "stentuff" skoterförare.
Det var inget personligt nyp. Det är bara så tröttsamt när någon försöker hävda juridiska förhållanden helt utan insikt. Polisen finns till för att bevaka så att lagar följs, för din och min säkerhet. Vill de kolla så allt är OK skall man underlätta, inte försöka jävlas.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
I somras var jag i rätten för att kört utan bälte på en sträcka av ca 80m.

-Visst, jag förlorade -helt riktigt i sak-, men det kändes helt relevant att få det prövat i domstol.
(Eller avskrivet. ;) )
Så istället för 700kr böter åkte du på 700kr samt att du fick ta ledigt från jobbet en hel/halv dag? Win/win?;)

Stör mig enormt på folk som tjaffsar emot när dom så tydligt gjort fel. Ser gärna att polis och åklagar får lägga tid på vettiga saker istället för att behöva fälla en person som blånekar att dom kört för fort än fast dom vet väldigt väl att dom kört för fort. Har man gjort fel får man väl för tusan stå för det.
Har en föredetta kollega som gjrode samma som dig Tobbe. I slutändan tyckte han det var ganska ovärt att ta ledigt en dag och åka till härnösand istälet för att bara betala 700kr... (Eller 500? Hur mkt är det egentligen?)

Men alla roas vi väl av olika saker;)

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Så istället för 700kr böter åkte du på 700kr samt att du fick ta ledigt från jobbet en hel/halv dag? Win/win?;)

Stör mig enormt på folk som tjaffsar emot när dom så tydligt gjort fel. Ser gärna att polis och åklagar får lägga tid på vettiga saker istället för att behöva fälla en person som blånekar att dom kört för fort än fast dom vet väldigt väl att dom kört för fort. Har man gjort fel får man väl för tusan stå för det.
Har en föredetta kollega som gjrode samma som dig Tobbe. I slutändan tyckte han det var ganska ovärt att ta ledigt en dag och åka till härnösand istälet för att bara betala 700kr... (Eller 500? Hur mkt är det egentligen?)

Men alla roas vi väl av olika saker;)
1500kr om man åker utan bälte.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ni som påstår att polisen har alla rättigheter i världen kan ju ta reda på fakta först.

Var nån som drog en paralell med bilprovningen, besiktningsmännen står väl för f-n inte utanför din dörr och ber snällt om att få kolla genom din bil.

Så skoteråkare, glöm inte att det är NI som har rättigheter, inte polisen. Nu uppmuntrar jag inte folk att bara vara dryg och dum mot polisen, men rulla inte ut röda mattan bara för att dom ber er om det.

Som avslut:
"En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2006:387)"
Ja ja. :rolleyes: Fakta är följande,

Fordonslag (2002:574) :

Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.
Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik eller i taxitrafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion ska utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Lag (2012:220).

Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Vidare: 3 kap. Allmänna bestämmelser om kontrollen
Grundläggande bestämmelse

1 § Kontroll som avses i denna lag skall anordnas och utföras så att den inte orsakar större olägenheter än vad som är nödvändigt med hänsyn till dess ändamål.
Stoppande av fordon

2 § En bilinspektör får i fall som avses i 2 kap. 10 och 12-14 §§ stoppa fordon för att genomföra kontroll.
En polismans rätt att stoppa fordon regleras i polislagen (1984:387).
Tillträde till fordon och lokaler m.m.

3 § En polisman, en besiktningstekniker, en bilinspektör eller en tekniker har vid kontroll enligt denna lag rätt till tillträde till fordon och slutna utrymmen i fordon samt, i fall som avses i 2 kap. 10, 13 och 14 §§, till företags lokaler eller liknande eller till ett område i anslutning till dessa.
En tjänsteman vid Transportstyrelsen med särskilt förordnande har, vid kontroll enligt 2 kap. 13 § eller om det behövs för prövningen av ett ärende som styrelsen handlägger, rätt till tillträde till fordon och slutna utrymmen i fordon samt till lokaler eller liknande eller till ett område i anslutning till dessa där ett fordon står uppställt.
En polisman eller en bilinspektör har rätt till tillträde till fordon och till slutna utrymmen i ett fordon eller dess last för att kontrollera att fordonet är lastat på föreskrivet sätt. Lag (2011:417).
Provkörning

4 § Den som utför sådan kontroll eller prövning som avses i 3 § första eller andra stycket får i samband därmed provköra ett fordon. Detsamma gäller den som Trafikverket särskilt har förordnat att utföra haveriundersökningar och den som Transportstyrelsen särskilt har förordnat att utöva tillsyn enligt produktsäkerhetslagen (2004:451).

5 § Sådan provkörning som avses i 4 § får ske även om det finns hinder mot att använda fordonet enligt denna lag, lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller avgasreningslagen (2011:318) eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa lagar. Lag (2011:324).
Förelägganden, körförbud m.m.

6 § Transportstyrelsen, en polisman, ett besiktningsorgan eller en bilinspektör får i enlighet med vad som föreskrivs med stöd av 5 kap. 8 § meddela de förelägganden, körförbud och andra beslut som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik. För ett sådant fall får det föreskrivas att fordonet kan godkännas på grundval av ett intyg som har utfärdats efter reparation och provning vid en verkstad som är ackrediterad enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Körförbud får meddelas vid registreringsbesiktning, kontrollbesiktning och flygande inspektion om det kontrollerade fordonet är så bristfälligt att det inte kan användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten. Körförbud kan inträda även med anledning av att ett fordon inte har genomgått en kontroll som ska ske enligt meddelade föreskrifter eller särskilt föreläggande. Lag (2011:792).

Sådär, då torde det vara klargjort att det bara är att ta av hjälmen och buga för polisen när han/hon vill kolla skotern.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
1800kr fick jag betala, fick dock sitta i rätten ang. Detta då jag nekade om nu det av nån konstig anledning kan påverka priset..
åfan har dom höjt till 1800kr nu, om det inte hade med domstolen att göra då. Var ju i och för sig 2-3 år sen jag blev bötfäld för bältet så dom kan säkerligen ha höjt sen dess.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
åfan har dom höjt till 1800kr nu, om det inte hade med domstolen att göra då. Var ju i och för sig 2-3 år sen jag blev bötfäld för bältet så dom kan säkerligen ha höjt sen dess.

Det var -07 jag vart tagen för att inte ha bälte :)

Vet inte varför jag inte hade bälte dock, för mig är det en självklarhet nu mer att ta på sig bälte innan bilen är i rullning, det är mer än vana än en börda som många "coola" pojkar verkar tycka :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jo de är ju bra ha bälte på sig innan man rullar å lägger den på tak, tillbaka till ämnet så antar ja att de är oki med andra skidor tex eller kortare/ längre matta

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Om jag får _gissa_ så tror jag att man kan vara ganska lugn så länge man inte åker turbo/pipor osv.

Skidor och matta har jag svårt att se att de skulle anmärka på, men då vet man aldrig med de svenska diktatorerna heller.

Ett glatt humör brukar hjälpa iaf.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
I registreringsuppgifterna står det bredd och längd på skotern, samt mattans bredd.

Så chassieförlängningar gillas nog inte, liksom de maskiner man gjort smalare i framvagnen.
Att byta boggie som passar i chassiet tror jag inte någon myndighetsperson man träffar i skog/på fjället tänker på eller bryr sig om. Likadant med mattor och skidor.

Vad man är ute efter är, förutom behörighet att köra och nykterhet, trafikfarliga maskiner, ljudnivå¨och möjligtvis maskiner som konverterat till turbo utan regbesiktning.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
viktigt att tillägga är att det är i Västerbotten som polisen håller på med dessa galna kontroller. Norrbotten gör det såvitt jag vet inte.