Yamaha 2015

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Är väl ingen skillnad på dessa maskiner, samma stötdämpare, bara designen som skiljer de åt och
variatorerna
Det får du gärna styrka med något underlag, för det har jag svårt att tro då det märktes sån skillnad på samma slinga inom ett lopp av 3 minuter.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Vad skiljer på boggien?

Arctic har en förlängd FasTrack boggie från sportmaskinerna som är kopplad och Yamahan har en Dual Shock boggie som är från Arctics lössnö sortiment

Är ett bra test i senaste Snowmobile om XF7000 mot Vipern.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja....

Klart det blir skillnad då de testar olika modeller.

Vipern motsvarar XF7000 high country vilken har samma mattlängd och samma boggie som vipern. (eller snarare är det vipern som har samma som xf hcn)

Det blir som att jämföra en rush mot en summit, vilket blir helt poänglöst. Tycket faktiskt snowmobile kunde ha ansträngt sig lite hårdare och skaffa en Xf HC

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är det bara jag som letar dåligt, eller finns det inga svenska priser ännu på Viper MTX 162"?

Någon som vågar sig på en gissning?

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Du som äger en viper "mtx", hur är den att köra? Är den smidig eller känns den tung, är ev inne på att byta min PRO rmk mot en viper nästa år men är rädd att den kommer kännas monstertung i jämförelse med min PRO rmk!? Har du kanske provat en rmk och känt skillnaden kanske? :)
Kan säga att viper "mtx" är en dröm att köra! går ej att sätta i samma kategori som nytron...
ÄNTLIGEN har yamaha en skoter i lössnö kategorin! är allt jag kan säga, bara viper xtx med 42" framvagn känns bättre o smidigare i snön än min nytro ttx med 38" skinz framvagn:)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Men som sagt när fn kommer priserna?
Var förbi Yamaha och han sa han visste priserna, men att dom inte var officiella än på ett par veckor - tipsade att vi skulle återkomma i början av mars.

Det han sa, var att priserna inte stack iväg markant varken upp eller ner från 2014. Så 140 för en Viper MTX SE är säkert inte jättelångt från sanningen.

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Sjukt snygga skotrar! Tro vad man får ge för en med turbokitt?! :D

[video=youtube;tHXtlocIxtI]http://www.youtube.com/watch?v=tHXtlocIxtI&feature=c4-overview&list=UUG4G-m4bppMdwxRixCHJ6JA[/video]

[video=youtube;nFgQrCnCmxM]http://www.youtube.com/watch?v=nFgQrCnCmxM[/video]

[video=youtube;RzDkb-A6xuU]http://www.youtube.com/watch?v=RzDkb-A6xuU&list=UUG4G-m4bppMdwxRixCHJ6JA&feature=c4-overview[/video]

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Spelar det så stor roll? Vill du åka till Gran Canaria, när du KAN åka till månen? ;)

(Äsch, Ingen Bor i Skogen-referens, kanske inte funkar?)
Haha, självklart vill man till månen!! Blir det en viper för mig nästa vinter blir det med turbo! :D

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Ni som äger en viper eller nytro, jag har hört att de kan vara svårstartade efter att skotern tippat/rullat, stämmer der? Själv rullar jag skoter rätt ofta när man kör där det blir lite väl brant och även vid fastkörningar! :)

MVH

Last edited:

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Ni som äger en viper eller nytro, jag har hört att de kan vara svårstartade efter att skotern tippat/rullat, stämmer der? Själv rullar jag skoter rätt ofta när man kör där det blir lite väl brant ibland! :)

MVH
rulla en nytro? lycka till med det...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nytron ( iaf dom nyare) har väl nån sensor/funktion som ska känna av oljetrycket och stoppa motorn vid för lågt tryck. Just för att man inte ska kunna starta innan oljan runnit tillbaka t.ex. efter en rullning. Jag är ej expert på denna funktion men jag gissar att det är den som är boven i drama

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Intressant med vikterna i nya snowrider! Kanske Viper Mtx kan komma ner i samma vikt som dom tunga brp maskinerna. Nytro mtx 162 är bara 10 kg tyngre än Boondockern och 17 kg tyngre än summit.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Rinner det inte ut olja om man rullar dom?
Jag rullade Phazern flera gånger innan jag monterade en ventil som skulle strypa det, så det funkar att rulla. Men ligger den upp och ner elelr mot fel sida lite längre så börjar det rinna ut i luftboxen.

Men under en vanlig rullning var det inga kosntigheter

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Intressant med vikterna i nya snowrider! Kanske Viper Mtx kan komma ner i samma vikt som dom tunga brp maskinerna. Nytro mtx 162 är bara 10 kg tyngre än Boondockern och 17 kg tyngre än summit.
Dock har ju Nytron ca 10kg mindre vikt pga av mindre tank..så med samma mängd bränsle så är det ju 10kg till i skillnad