Yamaha 2015

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Att polaris skulle samla 3ggr så mycket snö och is som vipern faller givetvis på sin egen orimlighet.
Ni får inte glömma att amerikanarna är sedan länge regerande världsmästare i bullshit och missvisande reklam.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Att polaris skulle samla 3ggr så mycket snö och is som vipern faller givetvis på sin egen orimlighet.
Ni får inte glömma att amerikanarna är sedan länge regerande världsmästare i bullshit och missvisande reklam.
Håller med, det är pinsamt att Yamaha gör exakt likadant som Arctic försökte med ifjol.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Att polaris skulle samla 3ggr så mycket snö och is som vipern faller givetvis på sin egen orimlighet.
Ni får inte glömma att amerikanarna är sedan länge regerande världsmästare i bullshit och missvisande reklam.

Är villig att hålla med dig liiite iaf. Men förstår inte varför du inte motiverar, men jag ska försöka!

Anledningen till att Polaris bygger mest i testet du nämner är mycket enklare än dom flesta tror enligt mig.
Polarisen bygger nog mest snö/is längst bak på fotstegen än konkurrenterna, det gör dom, ingen kan förneka detta.

MEN! I det där bullshit missvisande testet är det bara jag, i sverige iaf, som verkar ha lagt märke till att både brp'n ock kattens modeller har både lackerad tunnel och boggieskenor, det har inte polarisen.

Det bästa som har hänt alla dekaltrimmande nissar är att det faktist har en funktion att tex klistra tunneln, eller lackera, det fastnar mindre snö!

Ungefär som slutburk raggarna faktiskt sparar ett och annat kilo.

Och då för att komma till nån poäng med detta.

Jag tror inte att testet kommer locka väljare till AC som idag kör ett annat märke, tror att det blir mer för inbördes beundran för oss katt ägare.
Kan jämföras med brp's bränsleekonomi, eller Yammas förhållandevis lätta maskiner.
Eller just ja, jag har ju beställt en Viper, och den, den är MINST lika smidig som en pro eller summit för den har 1000hk.
Hihihi



Edit: testet jag syftade på var det som AC gjorde i fjol.
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Att polaris skulle samla 3ggr så mycket snö och is som vipern faller givetvis på sin egen orimlighet.
Ni får inte glömma att amerikanarna är sedan länge regerande världsmästare i bullshit och missvisande reklam.
Yamahas skoteravdelning i USA måste ju dessutom gå all-in i resonemanget att alla amerikaner är idioter?
Blir så fruktansvärt provocerad när dom tjatar om motoreffekt, och blandar friskt mellan överladdat och n/a. Vad är det som hindrar att man jämför med turbokonverterade RMK eller Summit?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Yamahas skoteravdelning i USA måste ju dessutom gå all-in i resonemanget att alla amerikaner är idioter?
Blir så fruktansvärt provocerad när dom tjatar om motoreffekt, och blandar friskt mellan överladdat och n/a. Vad är det som hindrar att man jämför med turbokonverterade RMK eller Summit?
Tycker det är högst relevant. För det första så köper du ju Vipern med turbo som tillval i butik där.

Förbered del är det även så att en viper ska jag ha men den kommer inte tas av släpen förrän turbo sitter där.

Har övervägt turbo till 800:n men det känns helt enkelt inte lika driftsäkert som på 4t.

Vidare så tror jag mest snö var det som packat i boogien på Doo och Poo och det känns mer som tillfälligheter/planerad körning på hårt underlag med yamahan innan vägning. För ingen motivering till fenomenet ges i filmen...

Tycker dock torrvägningen fulltankad var juste. 100lbs/ca 45kg mer. Med turbo installerad. Enligt utsago även helt ok viktfördelning. Det är hanterbart. Speciellt med 270hk.

Även en god poäng att 2T kommer tappa en del effekt. Även om man inte är på Kebnekajse och kör så är det ju rätt ofta 600-800möh.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En fyrtaktsmotor tappar också effekt när man kommer upp på höjder precis som en tvåtaktare-oavsett om det kan beställas med turbo eller inte, så blir det som att jämföra äpplen och päron när dom likställer överladdat med n/a.

Med samma resonemang kan man ju lika gärna väga en kort maskin mot en lång-"titta så lätt våran korta är mot konkurrentens långa".
-Visst, våran korta går att beställa i en längre variant som då även blir tyngre, men i detta test valde vi att inte göra så.

Ok, jag drog det lite långt där kanske-men det är lika dumt.
Jag håller med om att fyrtaktaren behöver överladdning för att bli intressant för mig, men vänder mig mot det om det ska vara för "konsumentupplysning". (Jo, jag vet att det är reklam)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Yamahas skoteravdelning i USA måste ju dessutom gå all-in i resonemanget att alla amerikaner är idioter?
Blir så fruktansvärt provocerad när dom tjatar om motoreffekt, och blandar friskt mellan överladdat och n/a. Vad är det som hindrar att man jämför med turbokonverterade RMK eller Summit?
Som sagt en sådan här reklam som försöker missleda funkar inte här.
Men när normen är att överdriva och missleda så är det inga konstigheter, vilket det inte är i staterna.
Se bara på de överdrivna hk-angivelserna vi får därifrån.
Jag jobbar åt ett företag som ägs av dem så jag vet hur det brukar låta: Störst bäst och vackrast men konstigt nog har det de producerar sämre kvalité än något byggt i tex Europa.
Vida kulturskillnader helt enkelt.

Vad var det artic gjorde förra året???

Ang snöansamling på en olackad tunnel och skenor så kanske man skulle kunna köpa en ökning på 30% inte 200% för en lackad tunnel samlar också snö kan jag lova.
Ski-doo:n är också lackad men samlar ändå enligt dem mer än dubbelt så mycket snö och is???
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja, jag måste ju säga att jag är imponerad av vikten på Vipern, och det ser ju helt klart ut som en frän skoter. Men vilken skitfilm, haha. Alla motorer tappar effekt på högre höjd, men med turbo blir det väl mindre. Och sen så är ju Summiten också lackad? Det enda dom säger när dom pekar på den lilla snömängden i boggien är att den är just lackad och att det är runda stag, vilket det också är i T-motion...
Men det jag tycker är mest skrämmande med det här är editor Ryan Harris från SnoWest. Hur kan man låta sig köpas så enkelt, och vara så partisk och ställa upp på det hela? Och det är verkligen något som gäller hela journalistkåren som riktar sig mot snöskoteråkare. Bara man får åka på nån rolig resa, prova fräna saker och umgås med schysta killar, så kan man uppenbarligen säga vad som helst... Alla som överhuvudtaget jobbar med media i skotersektorn är egentligen skoteråkare med en liten dragning åt skrivande, och inte en tvättäkta journalist med intresse för skotrar. Och det är synd.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Sen är det ju överlag lite roligt att Yamaha skryter så jävulskt över ett chassie som nån annan tillverkat... :p

Testade en X-TX(?) idag. Alltså en XF800 HC fast med nytro motor å blå färg.
Nu var det kassa förhållanden men känns väldigt lik XFn körmässigt fast med mkt mindre effekt. Väldigt lovande. :)
Inte som Nytron som känns betydligt mer pansarvagn.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Nu var det kassa förhållanden men känns väldigt lik XFn körmässigt fast med mkt mindre effekt. Väldigt lovande. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Ägt både en xf 800 och nytro, nuvarande maskin är en pro rmk 600. Tycker det låter rätt roligt när man skriver att 800:an har så MYCKET mer effekt än nytro motorn. Då måste ju min 600 idag va som en ET250 för nytron kändes vassare än den. Sen så går ju 800:an bättre men väldigt överdrivet att skriva att nytro motorn skulle ha mycket mindre effekt, får det att låta som att den är orkeslös utan turbo.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är ju faktiskt rätt rolig propaganda film det där, är det nån som köper det som förklaras i testen?
Sno west killen sneglar ju på penga påsen i bak grunden hela tiden��
Dom flesta går att köpa, är väl igentligen budskapet....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Ägt både en xf 800 och nytro, nuvarande maskin är en pro rmk 600. Tycker det låter rätt roligt när man skriver att 800:an har så MYCKET mer effekt än nytro motorn. Då måste ju min 600 idag va som en ET250 för nytron kändes vassare än den. Sen så går ju 800:an bättre men väldigt överdrivet att skriva att nytro motorn skulle ha mycket mindre effekt, får det att låta som att den är orkeslös utan turbo.
-30-40hk är mkt mindre effekt. Punkt.

Och nä inte upplevdes Vipern slö. Tryckte man på så var den rapp men det som matade aldrig på som t.ex. en XF 800. Eller för den delen ens som min Cfi 700.
Viktigt att tillägga är ju att det är min åsikt av väldigt kort provtur på dåligt underlag och framförallt att det var prototyper och variatorerna lämnar nog mkt att önska. T.ex. hade dom en väldig tendens att slå i varvstoppet.
Med det sagt går den fortfarande bra mkt sämre än en XF 800.
Dock skulle jag och många andra nog aldrig äga en viper utan turbo. Och då är det ju en helt annan sak med 190hk. Det var det jag menade dom lovande då chassiet verkade funka bra med spisen! :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
monno förväntar du dig att en 4T med ~130(?)hk med helt annan effektkurva ska mata på som en 2T med ~160hk? Väldigt roande att du jämför nytromotorn med bara 2T ärligt talat.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
-30-40hk är mkt mindre effekt. Punkt.

Och nä inte upplevdes Vipern slö. Tryckte man på så var den rapp men det som matade aldrig på som t.ex. en XF 800. Eller för den delen ens som min Cfi 700.
Viktigt att tillägga är ju att det är min åsikt av väldigt kort provtur på dåligt underlag och framförallt att det var prototyper och variatorerna lämnar nog mkt att önska. T.ex. hade dom en väldig tendens att slå i varvstoppet.
Med det sagt går den fortfarande bra mkt sämre än en XF 800.
Dock skulle jag och många andra nog aldrig äga en viper utan turbo. Och då är det ju en helt annan sak med 190hk. Det var det jag menade dom lovande då chassiet verkade funka bra med spisen! :)



Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


Intressant att du påstår att det skiljer 30-40 hästar mellan yamas fyrtaktare och en arctic?