Polaris 2016

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Vad ska våra maskiner varva som max?
Min ligger på allt mellan 8300 till max vad ja sett 8550
Är en Sks -16 med 66 mattan.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Går Z-broz 36" framvagn att köra med orginaldämpare utan mod???
SKS 800 gäller det om det nu spelar nån roll
ids inte leta igenom tråden!!!
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Dom passar men man måste slipa ur för att dom tar i spindlarna vid max styrutslag.
Men dom blir ganska mycket högre fram med ej kortade dämpare.
Just fan,inte kollat det där med styrstoppen 😀
Jag hade inte kört med originallängd på Dämparna, den blir rätt mycket högre. Ca 4cm om jag minns rätt. Jag kör med proride-spindlar och lite kortade dämpare.
 

moody

Medlem
8 okt 2015
18
1
1
Skellefteå
Vad ska våra maskiner varva som max?
Min ligger på allt mellan 8300 till max vad ja sett 8550
Är en Sks -16 med 66 mattan.
Har också en SKS- 16, fast med peakmattan, min vägrar varva över 8100, väldigt irriterande. Pratade med ÅF om det och dom sa att den inte är inkörd förrän den gått 6 timmar i över 6800 varv. Har kört just över 30 mil hittils.

Vet ni om det finns någonting jag kan göra för att lösa det här?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Har också en SKS- 16, fast med peakmattan, min vägrar varva över 8100, väldigt irriterande. Pratade med ÅF om det och dom sa att den inte är inkörd förrän den gått 6 timmar i över 6800 varv. Har kört just över 30 mil hittils.

Vet ni om det finns någonting jag kan göra för att lösa det här?
Låter som du måste trycka in ljudreglaget mer :)
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Har också en SKS- 16, fast med peakmattan, min vägrar varva över 8100, väldigt irriterande. Pratade med ÅF om det och dom sa att den inte är inkörd förrän den gått 6 timmar i över 6800 varv. Har kört just över 30 mil hittils.

Vet ni om det finns någonting jag kan göra för att lösa det här?
Har exakt samma problem som dig. 8100 maxvarv. Polare med exakt samma maskin (PRO rmk) varvar 8400+.
Min ska in på första service nästa vecka. Förhoppningsvis så får man svar på vad f** som är fel...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har exakt samma problem som dig. 8100 maxvarv. Polare med exakt samma maskin (PRO rmk) varvar 8400+.
Min ska in på första service nästa vecka. Förhoppningsvis så får man svar på vad f** som är fel...
Verkar som maskinerna stegvis släpper?, min varvar 8400-8500 nu efter man tuktat den ordentligt sista 2veckornas körningar, känd som axys motorn har 20hk mer än gammla...
Men maskinen(163"/3") är hemsk på gå med skidorna i vädret, brant uppförs känns det löjligt omöjligt...känns som värsta rulle maskinen, grymt iriterande...har på samma körning hoppat mellan axys& min -13 163" med serie 5.1 mattan&den går grymt mkt.bättre i snön, 3"aren kan man använda till kabel grävare...riktigt aggressiv på äta...ni med serie 6 (66mm) vad tycker ni om puder egenskaperna?(kört i snödjup ca.1.20-1.5m.riktigt löst till naveln+)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Men maskinen(163"/3") är hemsk på gå med skidorna i vädret, brant uppförs känns det löjligt omöjligt...känns som värsta rulle maskinen, grymt iriterande...har på samma körning hoppat mellan axys& min -13 163" med serie 5.1 mattan&den går grymt mkt.bättre i snön, 3"aren kan man använda till kabel grävare...riktigt aggressiv på äta...ni med serie 6 (66mm) vad tycker ni om puder egenskaperna?(kört i snödjup ca.1.20-1.5m.riktigt löst till naveln+)
Serie 5.1 mattorn är det inte mycket som slår i just att ta sig fram i bottenlös snö. Sen finns det andra mattor med andra egenskaper men som matta till en standardmaskin finns det nog inget bättre egentligen om man ska vara helt ärlig.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Asker du slog huvudet på spiken ;)

3"arn är grymt "dålig" när de kommer till puder körning. För hårda kammar gör att den bara äter sig rakt ner på botten. Kabelgrävare är nästan ett milt uttryck!

Skulle vilja byta min emot 5.1 mattan alla dagar i veckan. Eventuellt en summit matta men då blir de ju lite jobb med å skära ner den.

Körde med nå arctic killar i söndags och dom tog sig betydligt bättre. Tror dom faktiskt fått till dom nu till -16. Synd bara att de är en uråldrig modell ;)

Kanske en powerclaw matta istället för den här 3" dyngan...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Serie 5.1 mattorn är det inte mycket som slår i just att ta sig fram i bottenlös snö. Sen finns det andra mattor med andra egenskaper men som matta till en standardmaskin finns det nog inget bättre egentligen om man ska vara helt ärlig.
Precis, 5.1 mattan är grymt bra till det den är tänkt till, tror inte heller det finns någon matta som är ens i närheten den i just super pow(det som är det roligaste föret) blir nog att sätta dit en sådan...har en ny 163"/3" challenger x3 liggandes åxå, men tror den är liknande på gräva som polaris serie.7?
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Verkar som maskinerna stegvis släpper?, min varvar 8400-8500 nu efter man tuktat den ordentligt sista 2veckornas körningar, känd som axys motorn har 20hk mer än gammla...
Men maskinen(163"/3") är hemsk på gå med skidorna i vädret, brant uppförs känns det löjligt omöjligt...känns som värsta rulle maskinen, grymt iriterande...har på samma körning hoppat mellan axys& min -13 163" med serie 5.1 mattan&den går grymt mkt.bättre i snön, 3"aren kan man använda till kabel grävare...riktigt aggressiv på äta...ni med serie 6 (66mm) vad tycker ni om puder egenskaperna?(kört i snödjup ca.1.20-1.5m.riktigt löst till naveln+)
Vet inte riktigt om det stämmer, har 47 mil och över 20h på min maskin och maxvarv ligger fortfarande på 8100. Så vet inte riktigt... kanske jag som var för snäll i början.
Men det känns ändå som att något är galet då jag testade polarens. För den känns betydligt rappare.

Utöver detta "lilla" problem så är jag såld på skotern till fullo, förutom allt annat skit vi stör oss på. ;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vet inte riktigt om det stämmer, har 47 mil och över 20h på min maskin och maxvarv ligger fortfarande på 8100. Så vet inte riktigt... kanske jag som var för snäll i början.
Men det känns ändå som att något är galet då jag testade polarens. För den känns betydligt rappare.

Utöver detta "lilla" problem så är jag såld på skotern till fullo, förutom allt annat skit vi stör oss på. ;)
Har ca.70mil, men verkar som det var nångång kring 25h.den blev riktigt bra, olja verkar den då dra än åxå, så tror motorn kommer hålla riktigt bra.
Vad tycker du om mattan på din 155" daniellinder? är den rulle vänlig&gräver?