Tips, rolig bil i 30 000kr klassen?

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Nä...håller inte koll på hans privatekonomi....Gör du?:eviltongue:
Rör mig mig inte i ryggen om han sänker hela sin lön i att hålla igång en slutkörd gammal BMW eller Porsche...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Nä...håller inte koll på hans privatekonomi....Gör du?:eviltongue:
Rör mig mig inte i ryggen om han sänker hela sin lön i att hålla igång en slutkörd gammal BMW eller Porsche...

Slutkörda bilar finns det av alla märken och modeller, man köper väl inte den första man tittar på?
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
med usel menar jag inte med att köra med bredställ runt kvarteret utan menade tung fram lätt bak...inte roligt att forsera moddsträngar med på E4:an. handlar det bara om att köra med bredställ så är ju en VW bubbla rolig också.

JAJAJAJAJA! tänk om han vill sladda runt kvateret då? Klarar man inte moddsträngar ska man inte köra bil heller! tung fram lätt bak är skoj.. går brett både vinter å sommar.. sen ljudet ifrån en rytande 6a slår allt :cool:

Vw bubbla har väll 40-50hk troligtvis inte samma sak :confused:
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
håller helt klart med dig.

skulle jag leta en lekbil idag skulle jag leta rätt på en 325 touring igen, den passade i alla fall mig perfekt.

Jepp! men äre verkligen stor skillnad på vikterfördelningen på en som emot en sedan ? det är väll struntsamma båda bilarna är skojig :D
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Kör med fulla ställ med min chevy van utan problem och kan lätt ta en moddsträng i 90 -100 utan att det höjjer pulsen, o en van har ju oxså största vikten fram.:cool::rock:
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Jag gillar också BMW å speciellt med 6:eek:rna(underbart ljud och jävulsk rolig på sommaren) men ska man var ärlig så är det en viss skillnad mellan att sladda omkring i samhället och att få kasst på E4:an i 120....ingen rolig upplevelse. Kör framkrafsare själv och pendlar tilsammans med ett par Bmw ägare och de kan inte hålla samma tempo på dåliga vintervägar(t.ex. E4:an) som jag....att det skulle ha att göra med förarna tror jag inte.

Ärligt talat så skiter jag i vad folk kör för bil....blir ni nu saliga av att köra BMW så är det ju bara att gratulera
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jag gillar också BMW å speciellt med 6:eek:rna(underbart ljud och jävulsk rolig på sommaren) men ska man var ärlig så är det en viss skillnad mellan att sladda omkring i samhället och att få kasst på E4:an i 120....ingen rolig upplevelse. Kör framkrafsare själv och pendlar tilsammans med ett par Bmw ägare och de kan inte hålla samma tempo på dåliga vintervägar(t.ex. E4:an) som jag....att det skulle ha att göra med förarna tror jag inte.

Ärligt talat så skiter jag i vad folk kör för bil....blir ni nu saliga av att köra BMW så är det ju bara att gratulera

Hehe jo ett kast på e4an är ingen höjjdare! jo jag själv har en toyota carina 2 -92 :eek: men har haft många bimmers men prioterade annat istället så dom försvann med tiden! men i sommar ska det nog bli en till bmw som ska få stanna kvar å bli som ett sommarprojekt :D
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jepp! men äre verkligen stor skillnad på vikterfördelningen på en som emot en sedan ? det är väll struntsamma båda bilarna är skojig :D

Jag har upplevt det som relativt stor skillnad, men har inte kört sedan så mycket och lekt med den.
Men touringen känns inte alls lätt bak, det är bra driv hela tiden.

525an jag har nu e34 är också grymt skoj, men stor skillnad på hur mycket soppa det är i tanken (dryga 80 liters tank) vid full tank så är den otroligt stabil på vinterväg och man får verkligen provocera för att den ska ställa i högre farter. och i runt 50-70kmh så drar den på med ett härligt grepp även i bredställ. vid ca halvtank är den underbar att ställa upp i sladd i 100 - 120kmh, hur kontrollerad som helst. (dock inget man sladdar med på sommaren som det gick att göra med 325an, den var underbar även på asfalt)
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Fick kasst och mötte en långtradare sidledes i 110-120 med en 325IM, Lätt att hålla sig för skratt då...undgick en frontalkrock med en hårsmån.

en sak att ställa upp den själv i de hastigheterna men då ställen kommer som en överaskning är det inte så kul.

X-modellen går fint som snus, trist bara att de har klena fördelningslådor.
 
R

Robin

En a4 2,2tq hade ju varit en perfekt året runt bil med hyfsat fin motor dessutom, dock svårt att hitta en i den prisklass jag söker, men samtidigt kan jag ju invänta en lön till så har man råd (dock ska man väl inte säga allt för mycket ännu då man ännu hitills inte har ett fast jobb, men mot vår/sommar så ska det inte vara några problem)

Ang dåliga vinterbilar så belive me im use to it (stavning?) kör för nuvarande omkring med en 740, men jag ser det inte som en dålig första bil, ser det som en perfekt inlärningsbil. Med tom tank och olastat bagage på vinterväg lag så gäller det att veta vad man håller på med.
Då jag efter snart 1års körning är van vid alla otäcka kast och pareringar som fått göras så sitter man på lite mer erfarenhet än tex polaren med fwd som tvärnitar i kurvorna med följd av att en bil som bara går rakt fram.
Givetvis ska jag ju även påpeka att man inte är världens bästa rallyförare, 1påkörning har jag råkat ut för under denna tid.



Att en BMW vid tex en krock eller liknande skulle ruinera mig genom rep dels kostnad så hade jag nog istället skrotat den beroende på hur allvarligt det är.
Ja menar 25papp är inte mycket pengar och det är ju inte som om jorden skulle gå under för det.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Ja är du nu sugen på Bmw å inte rädds eventuell rep kostnad å kan leva med vintervägs egenskaperna ....go for it

Köra med ställ på asfalt med en 325:a e ju skitkul, sladda på vintern kan man ju med en framkrafsare också.....vänsterbroms...inte fasen far man rakt fram
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Fick kasst och mötte en långtradare sidledes i 110-120 med en 325IM, Lätt att hålla sig för skratt då...undgick en frontalkrock med en hårsmån.

en sak att ställa upp den själv i de hastigheterna men då ställen kommer som en överaskning är det inte så kul.

X-modellen går fint som snus, trist bara att de har klena fördelningslådor.

ofrivilliga ställ hände mig ideligen med volvo 740tic'en och en Ford Scorpio jag hade, men har inte hänt med någon av mina BMW, trots lika körsätt. men mina bmw har samtliga varit touringmodellerna som jag hävdar är mer balanserade än sedanerna. underbara att leka med och stadiga när man bara ska frakta arslet. Detta är såklart mina erfarenheter och åsikter och jag har dessutom inte kört alla bilar i världen så jag tänker inte påstå att dessa bilar är bäst. Bara att jag gillar dem och att de passar mig och min körstil.

Jag har även haft och kört en hel del framhjulsdrivna bilar och gillar dem inte alls. de flesta har varit en mardröm på vinterväg, speciellt spårigare väg och lite piggare motor, då det har velat rycka i ratten då däcken tappar och återfår fäste osv. sen så känns de inte roliga att leka med, jag har aldrig varit förtjust i att vänsterbromsa eller dra kryckan, visst det funkar, men när jag sladdar vill jag ha driv genom sladden vilket jag inte får med framhjulsdrift.

har även testat en massa fyrhjulsdrivna bilar och de är ju underbara när man ska starta där det är väldigt halkigt, man behöver inte vara lika lugn på gasen, men jag gillar inte (säkert för att jag inte hunnit vänja mig) att farten ökar så in i helsike när jag sladdar. visst ska det öka, men jag gillar när det är lagom. det är i alla fall för mig lättare att dosera stället men en bakhjulsdriven bil som diffar pålitligt. (dessutom gillar jag att bränna gummi emellanåt och då ska det vara bakhjulsdrift och diff annars får det vara.) men som jag sagt tidigare så är mitt råd att provkör allt du kan och avgör själv vilken bil du föredrar. =D


Edit: Jag har kört hårt med alla mina bilar och inte repat någon BMW än. men de är ju dyra om det händer nåt.
Men jag håller mig till Touringarna, de känns inte lika lätt på arslet. (min erfarenhet)
 
R

Robin

Ja är du nu sugen på Bmw å inte rädds eventuell rep kostnad å kan leva med vintervägs egenskaperna ....go for it

Köra med ställ på asfalt med en 325:a e ju skitkul, sladda på vintern kan man ju med en framkrafsare också.....vänsterbroms...inte fasen far man rakt fram
Mja så insnöad i Bmw är jag inte.
Men en rwd eller awd ska det vara.
Finns det ens någon rwd med bra vinterkörningsegenskaper? de vete tusan..

Givetvis kan man sladda med en sorkdriftare också men hur kul är det? nej usch då kan jag lika gärna gå eller ta bussen.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hade det inte varit så långt till Kiruna från mig så hade du fått testa min 525 touring och känt efter hur den är. Prova och känn efter, enda sättet att bli helt nöjd.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Fick kasst och mötte en långtradare sidledes i 110-120 med en 325IM, Lätt att hålla sig för skratt då...undgick en frontalkrock med en hårsmån.

en sak att ställa upp den själv i de hastigheterna men då ställen kommer som en överaskning är det inte så kul.

X-modellen går fint som snus, trist bara att de har klena fördelningslådor.
325im sån blire för mej som nästa bmw :)
 
R

Robin

Hade det inte varit så långt till Kiruna från mig så hade du fått testa min 525 touring och känt efter hur den är. Prova och känn efter, enda sättet att bli helt nöjd.
Har en 525ix i familjen så att kunna prova ut hur en e34 känns att köra bör inte vara några problem.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo men är det en touring? kombin är annorlunda. =D
på vilket sätt? hade 525ix -93 förut och har 525ix touring -94 nu...nu får jag med mig mer skrot därbak, men är det nån större skillnad annars? jo just ja, den har nivåreglering...men det finns ju på sedaner också :)

Har en 525ix i familjen så att kunna prova ut hur en e34 känns att köra bör inte vara några problem.
Ang e34 så är själva känslan i normalt väglag är ganska lika mellan ix och rwd, MEN de understyrningstendenser du i vissa lägen kan känna i en ix har jag själv aldrig upplevt i en rwd och tvärtom så har jag inte provat nån rwd (även med diffad bakaxel) som tar sig fram som ix gör...ix är dessutom betydligt närmare besläktad med rwd än många andra system för fyrhjulsdrift hos konkurrerande märken, på gott och ont.