Ja precis, man kunde sänka oljeinblandningen och därmed mängden olja som förbränns/släpps ut.Fast det där köper jag inte riktigt. Hur menar du att det skulle bli minskade oljeutsläpp? Mängden olja som förbrukas är ju inte beroende direkt av hur många lager som skall smörjas, utan av halten olja i blandningen och hur mycket bränsle som förbrukas. Jag kan inte tänka mig att Rotax sänkte oljeinblandningen i samband med att denna lösning infördes då det skulle påverka smörjningen på samtliga andra punkter negativt.
Ja det är ju fantastiskt att hålla 132 mil utan ras. Förra gången höll den 290. Är det bra tycker du?Jag har då varit och fixat magnapullen i min xrs 800 - 07, inte nå fett alls där eller på variator sidan så min läcker då ingenting efter sina 422 mil!
Men då är det även bytt vevstake, kolvar, alla packnigar och ny fettad vid 290 mil då skotern skar när förra ägaren var i fjällen och körde!
Nämen tjena Mr.Dryg.Ja det är ju fantastiskt att hålla 132 mil utan ras. Förra gången höll den 290. Är det bra tycker du?
Vet du haveriorsaken om man får fråga??Ja det är ju fantastiskt att hålla 132 mil utan ras. Förra gången höll den 290. Är det bra tycker du?
Fast jag köper inte det där, vad har du fått det ifrån?Ja precis, man kunde sänka oljeinblandningen och därmed mängden olja som förbränns/släpps ut.
Det sa du aldrig något om?Att vevaxelproblemet är förstorat tycker inte jag efter mina erfarenheter av powertec och R Motorn. Renegade 800 2007 snus torrt lager på mag sidan efter 250mil, Summit Xrs 2007 samma visa fast den höll tätt tills mätaren tickat 350mil.
På sist nämda for även packingen på pto sidan efter en olycklig remsprängning 40 mil efter helrenovering. Resultatet blev kanske inte så oväntat, att man förväntade sig haveri vid varje klättring.
Ångesten tog över och jag bytte märke...
Nja, om oljan nu inte behöver smörja vevlager så blir det ju mer över till andra ställen, dvs mindre totalmängd olja. Eller gjorde Rotax en dylik konstruktion bara på kul menar du?Fast jag köper inte det där, vad har du fått det ifrån?
Om man sänker halten olja betyder det ju sämre smorning överallt, att det är färre lager betyder ju inte att det blir mer olja på andra ställen, eller hur tänker du? Visst vore det smidigt om oljan var så pass smart att den automatiskt smög iväg dit där det behövdes och ingen annanstans, men dit tror jag att Castrols ingenjörer har en bit kvar
Varför skulle en motor gå sönder bara för att man kör på fullgas?Nämen tjena Mr.Dryg.
Nej det tycker jag inte är bra. Men håller man stumt i 10 minuter uppför backarna i fjällen med 1m lössnö så förvånar det inte mig att motorn går sönder.
Tråkigt, aldrig kul när det jävlas. Jag lider med dig även om det kanske var ett tag sedan.Att vevaxelproblemet är förstorat tycker inte jag ....Renegade 800 2007 snus torrt lager på mag sidan efter 250mil, Summit Xrs 2007 samma visa fast den höll tätt tills mätaren tickat 350mil.....
Du slingrar dig från kärnfrågan. Hur menar du att oljan kan koncentrera sig till färre smörjställen för att man lägger packboxar kring ramlagren?Nja, om oljan nu inte behöver smörja vevlager så blir det ju mer över till andra ställen, dvs mindre totalmängd olja. Eller gjorde Rotax en dylik konstruktion bara på kul menar du?
Jag kan förklara för dig om du vill. När man stummar länge stiger temperaturen sucsesivt i cylindrarna för att bränsle/luft/olje-blandningen inte hinner kyla ordentligt. Tillslut har vi en skärning. Det märker man lätt när man har avgastempmätare, vid jämn gas länge så stiger tempen hela tiden och när man pumpgasar några gånger sjunker den snabbt.Varför skulle en motor gå sönder bara för att man kör på fullgas?
Ytterligare en lite märklig inställning hos skoteråkare. Köper man en ny skoter skall den väl hålla längre än tio minuter. Eller?
Ursäkta OTDet sa du aldrig något om?
Jag ville bara förtydliga att man byter paxboxar , lager om dom är dåliga sen fyller man på med fett.Ursprungligen postat av AnimaL
Lagertätningarna pajar och fettet spolas ut från lagret. Finns ingen anledning att byta fett så länge packboxarna håller tätt!
Du har helt rätt i det, men hur lång tid tror du man har på sig från det att fettet försvunnit tills lagret skär? Hur ofta tar du bort magnapullen och variatorn för att kolla att packboxarna är hela?
Det var en dålig förklaring, den bygger nämligen på att motorerna är felkonstruerade.Jag kan förklara för dig om du vill. När man stummar länge stiger temperaturen sucsesivt i cylindrarna för att bränsle/luft/olje-blandningen inte hinner kyla ordentligt. Tillslut har vi en skärning. Det märker man lätt när man har avgastempmätare, vid jämn gas länge så stiger tempen hela tiden och när man pumpgasar några gånger sjunker den snabbt.
Sen skulle det vara intressant att höra vilka motorer som endast håller i tio minuter?
Edit: Angående oljeutsläpp så är dom väll lika stora med som utan fettade lager. Rotax kan ju inte ställa ner oljepumpen bara för att vissa komponenter i motorutrymmet smörjs på annat vis. Lek med tanken att alla lager på vevaxeln har fettsmörjning och man ställer ner pumpens oljemängd med 0.5% så kommer cylindrarna att smörjas med 1.5% olja på X liter bensin. Eller har jag tänkt fel
Agree to disagree.När det gäller oljeförbrukningen ....