Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

W

Wettainen

Jag har då varit och fixat magnapullen i min xrs 800 - 07, inte nå fett alls där eller på variator sidan så min läcker då ingenting efter sina 422 mil!
Men då är det även bytt vevstake, kolvar, alla packnigar och ny fettad vid 290 mil då skotern skar när förra ägaren var i fjällen och körde!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fast det där köper jag inte riktigt. Hur menar du att det skulle bli minskade oljeutsläpp? Mängden olja som förbrukas är ju inte beroende direkt av hur många lager som skall smörjas, utan av halten olja i blandningen och hur mycket bränsle som förbrukas. Jag kan inte tänka mig att Rotax sänkte oljeinblandningen i samband med att denna lösning infördes då det skulle påverka smörjningen på samtliga andra punkter negativt.
Ja precis, man kunde sänka oljeinblandningen och därmed mängden olja som förbränns/släpps ut.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har då varit och fixat magnapullen i min xrs 800 - 07, inte nå fett alls där eller på variator sidan så min läcker då ingenting efter sina 422 mil!
Men då är det även bytt vevstake, kolvar, alla packnigar och ny fettad vid 290 mil då skotern skar när förra ägaren var i fjällen och körde!
Ja det är ju fantastiskt att hålla 132 mil utan ras. Förra gången höll den 290. Är det bra tycker du?
 
W

Wettainen

Ja det är ju fantastiskt att hålla 132 mil utan ras. Förra gången höll den 290. Är det bra tycker du?
Nämen tjena Mr.Dryg.
Nej det tycker jag inte är bra. Men håller man stumt i 10 minuter uppför backarna i fjällen med 1m lössnö så förvånar det inte mig att motorn går sönder.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Ja precis, man kunde sänka oljeinblandningen och därmed mängden olja som förbränns/släpps ut.
Fast jag köper inte det där, vad har du fått det ifrån?
Om man sänker halten olja betyder det ju sämre smorning överallt, att det är färre lager betyder ju inte att det blir mer olja på andra ställen, eller hur tänker du? Visst vore det smidigt om oljan var så pass smart att den automatiskt smög iväg dit där det behövdes och ingen annanstans, men dit tror jag att Castrols ingenjörer har en bit kvar :)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Att vevaxelproblemet är förstorat tycker inte jag efter mina erfarenheter av powertec och R Motorn. Renegade 800 2007 snus torrt lager på mag sidan efter 250mil, Summit Xrs 2007 samma visa fast den höll tätt tills mätaren tickat 350mil.

På sist nämda for även packingen på pto sidan efter en olycklig remsprängning 40 mil efter helrenovering. Resultatet blev kanske inte så oväntat, att man förväntade sig haveri vid varje klättring.

Ångesten tog över och jag bytte märke...
 
Last edited:

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Att vevaxelproblemet är förstorat tycker inte jag efter mina erfarenheter av powertec och R Motorn. Renegade 800 2007 snus torrt lager på mag sidan efter 250mil, Summit Xrs 2007 samma visa fast den höll tätt tills mätaren tickat 350mil.

På sist nämda for även packingen på pto sidan efter en olycklig remsprängning 40 mil efter helrenovering. Resultatet blev kanske inte så oväntat, att man förväntade sig haveri vid varje klättring.

Ångesten tog över och jag bytte märke...
Det sa du aldrig något om? ;)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Yterst förvånad att man axepterar detta som kund .mer förvånad över dom som inte byter märke o axepterar tillverkaren och hur dom gör.
Skulle ALLDRIG lägga ner övet 100 000 på en skoter vars motor inte kan hålla mer än 500 mil . skandal .kan för mitt liv inte förstå det . tänk om ni köpte en bil o den höll i 5 000 mil sen helrenovering .
För mih obegripligt. Bojkotta dom.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fast jag köper inte det där, vad har du fått det ifrån?
Om man sänker halten olja betyder det ju sämre smorning överallt, att det är färre lager betyder ju inte att det blir mer olja på andra ställen, eller hur tänker du? Visst vore det smidigt om oljan var så pass smart att den automatiskt smög iväg dit där det behövdes och ingen annanstans, men dit tror jag att Castrols ingenjörer har en bit kvar :)
Nja, om oljan nu inte behöver smörja vevlager så blir det ju mer över till andra ställen, dvs mindre totalmängd olja. Eller gjorde Rotax en dylik konstruktion bara på kul menar du?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nämen tjena Mr.Dryg.
Nej det tycker jag inte är bra. Men håller man stumt i 10 minuter uppför backarna i fjällen med 1m lössnö så förvånar det inte mig att motorn går sönder.
Varför skulle en motor gå sönder bara för att man kör på fullgas?

Ytterligare en lite märklig inställning hos skoteråkare. Köper man en ny skoter skall den väl hålla längre än tio minuter. Eller?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Att vevaxelproblemet är förstorat tycker inte jag ....Renegade 800 2007 snus torrt lager på mag sidan efter 250mil, Summit Xrs 2007 samma visa fast den höll tätt tills mätaren tickat 350mil.....
Tråkigt, aldrig kul när det jävlas. Jag lider med dig även om det kanske var ett tag sedan.
Det som dock är intressant är att jag hittills (peppar peppar) inte hört om ett enda haveri på en motor som moddats med smorning från bränsleblandningen, så det verkar fungera riktigt bra.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Nja, om oljan nu inte behöver smörja vevlager så blir det ju mer över till andra ställen, dvs mindre totalmängd olja. Eller gjorde Rotax en dylik konstruktion bara på kul menar du?
Du slingrar dig från kärnfrågan. Hur menar du att oljan kan koncentrera sig till färre smörjställen för att man lägger packboxar kring ramlagren?

Varför Rotax valde denna lösning vet varken du eller jag. Om jag ska drista mig till att gissa så skulle jag TRO att man gjorde en felbedömning på packboxarnas livslängd. OM packboxarna håller tror jag att lagren håller mycket länge, men packboxar som torkar med tiden eller remsprängningar är kanske svåra att testa sig till i ett labb i Österrike, vad vet jag.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Varför skulle en motor gå sönder bara för att man kör på fullgas?

Ytterligare en lite märklig inställning hos skoteråkare. Köper man en ny skoter skall den väl hålla längre än tio minuter. Eller?
Jag kan förklara för dig om du vill. När man stummar länge stiger temperaturen sucsesivt i cylindrarna för att bränsle/luft/olje-blandningen inte hinner kyla ordentligt. Tillslut har vi en skärning. Det märker man lätt när man har avgastempmätare, vid jämn gas länge så stiger tempen hela tiden och när man pumpgasar några gånger sjunker den snabbt.
Sen skulle det vara intressant att höra vilka motorer som endast håller i tio minuter?

Edit: Angående oljeutsläpp så är dom väll lika stora med som utan fettade lager. Rotax kan ju inte ställa ner oljepumpen bara för att vissa komponenter i motorutrymmet smörjs på annat vis. Lek med tanken att alla lager på vevaxeln har fettsmörjning och man ställer ner pumpens oljemängd med 0.5% så kommer cylindrarna att smörjas med 1.5% olja på X liter bensin. Eller har jag tänkt fel
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Ursprungligen postat av AnimaL
Lagertätningarna pajar och fettet spolas ut från lagret. Finns ingen anledning att byta fett så länge packboxarna håller tätt!

Du har helt rätt i det, men hur lång tid tror du man har på sig från det att fettet försvunnit tills lagret skär? Hur ofta tar du bort magnapullen och variatorn för att kolla att packboxarna är hela?
Jag ville bara förtydliga att man byter paxboxar , lager om dom är dåliga sen fyller man på med fett.

Man byter/fyller INTE fett varje år som någon skrev!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag kan förklara för dig om du vill. När man stummar länge stiger temperaturen sucsesivt i cylindrarna för att bränsle/luft/olje-blandningen inte hinner kyla ordentligt. Tillslut har vi en skärning. Det märker man lätt när man har avgastempmätare, vid jämn gas länge så stiger tempen hela tiden och när man pumpgasar några gånger sjunker den snabbt.
Sen skulle det vara intressant att höra vilka motorer som endast håller i tio minuter?

Edit: Angående oljeutsläpp så är dom väll lika stora med som utan fettade lager. Rotax kan ju inte ställa ner oljepumpen bara för att vissa komponenter i motorutrymmet smörjs på annat vis. Lek med tanken att alla lager på vevaxeln har fettsmörjning och man ställer ner pumpens oljemängd med 0.5% så kommer cylindrarna att smörjas med 1.5% olja på X liter bensin. Eller har jag tänkt fel
Det var en dålig förklaring, den bygger nämligen på att motorerna är felkonstruerade.
Angående just tio minuter så nämndes det i ett inlägg att det inte var förvånande om motorn gick sönder efter tio minuters fullgas. Jag menar att det är förvånande, hur hade det sett ut på en båtmotor tex? Eller bil, när man kör med tungt släp och använder maxeffekt i backarna.

Det är antingen kylning eller smörjning (bränslet sköter delvis bägge saker) som fallerar på en tvåtaktare om den rasar. Problemet är att det sker så ofta och så lätt och att konsumenterna accepterar det.

När det gäller oljeförbrukningen så är det en självklarhet att fettkapslade lager minskar oljeförbrukningen. Det går åt mindre olja för att smörja motorns rörliga delar och det kan du ta ut i tex minskad total bränsle/luftblandning vilket då Rotax gjort. Nästa steg är att förse motorn med direktinsprutning och sköta smörjning/kylning på annat vis. Oljan behövs som alla vet inte för förbränningen.