Projekt förhoppningsvis lite roligare Viper

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Tänkte att jag skulle slänga upp en liten tråd på mitt lilla projekt.
Man känner sig ganska ute när man ser alla er andras top of the line projekt. Men här är det i alla fall.

Skotern när den kom till min ägo: 718 mil på mätaren, helt original.

Det som gjordes inför förra vintern:
38mm Ripsaw och 9 kuggs no-slip (var billigt därför jag handlade).
Drygt 3" styrhöjare av hemmagjord modell (se bilder).
Bytte skidor till Yamaha MM.
Renoverade alla dämpare och chimsade om dem samt bytte främre boggiefjädern till en icke progressiv (Knracing). (Snuskig skilnad, men det är nog inte så konstigt då skotern gått 700+ mil utan renovering).

Det som skall göras inför denna vinter:
Se över variatorer och köpa ett variatorkit (har inte bestämt vilket).
Byta gas/oljewire till modell längre.
Byta bromsslang till modell längre.
Höja styret 1-2 tum till.
Göra mig ett par drop-brackets och fälla ner boggien lite baktill.
Bygga ny dyna då det känns som att man sitter på backen.
Sedan om jag hinner innan snön börjar falla skall jag plocka ned framvagnen och lacka den vit.

Tänkte även byta boggie + matta till 345 men det projektet är lagt på is då jag nyss blev husägare och mycket annat står före på inköpslistan.

Lite bilder på skotern och kvällens bravader:




Sadel från modell äldre Yamahacross.


Lade på mera skumgummi för att få det skönare bakom ändan.
Sedan började jag böja VP-rör och göra en prototyp till det som sedan skall bli en metallpall. Har inte bestämt höjden eller vinkeln på sadeln än men något som detta hade jag nog tänkt mig.

Men då självklart klädsel på sadeln också. Har letat blå och vit vinyl men utan resultat här i stan. Får åka mot kusten och leta innan vintern. Sen blir det att ta fram syslöjdskunskaperna (synd att man inte var seriösare än man var) :rolleyes:
Mvh Linus
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo jag hörde en kompis pratade om nått ställe i umeå som har stort utbud.
Min dröm är ju att få den snyggt sydd i vitt och blått. Men i värsta fall får jag sy en helsvart om tiden inte räcker till. Man vill ju inte missa en dag av vintern.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Jo jag hörde en kompis pratade om nått ställe i umeå som har stort utbud.
Min dröm är ju att få den snyggt sydd i vitt och blått. Men i värsta fall får jag sy en helsvart om tiden inte räcker till. Man vill ju inte missa en dag av vintern.
är förmodligen dom då:) nä man måste ju ta vara på vintern den är kort nog ändå:eek:
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det har inte hänt så mycket mera dom senaste dagarna p.g.a. arbete osv.
Var dock ute i garaget en sväng idag och började rikta och snygga till en T-arm som jag vek i vintras. 2200kr kostade en ny på Yamaha och det var lite väl saftigt tycker jag.
Skall svetsa dit en förstärkning på stället där den kröktes.

Men nu till en fråga:
Jag tog bort luftfiltret för att kika lite, (tänkte gå med gas/oljewire genom luftburken för att slippa förlänga vajrar) då jag fann detta:

Det ser varken original eller snyggt gjort ut. Dessa uppkapade hål var övertejpade med silvertape. Hur ser det ut original (posta gärna bild)?

Sen får någon vänlig själ gärna posta en bild eller beskriva en smart väg att gå med vajrarna till gastummen. Oljeslangen skall jag fara och leta någon som kan tillverka en längre så det blir förhoppningsvis inga bekymmer.
Har ju en 3" höjare nu men anser att det borde gå få dit 1-2 tum till om man drar om vajrarna och förlänger lite el.

Sen har tyget till sadeln anlänt, skall börja klippa och sy i det till helgen förhoppningsvis.

Mvh Linus
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Okej, inget som gör att man måste byta munstycken för att bränsleblandningen ändras?
Får ta och kolla upp det mera, jag upplevde att den fick lite väl mycket soppa i vintras, lite väl mörka stift och ibland svårstartad när den var varm. Kanske suttit pipor och dom ej bytt tillbaks munstycken.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Okej, inget som gör att man måste byta munstycken för att bränsleblandningen ändras?
Får ta och kolla upp det mera, jag upplevde att den fick lite väl mycket soppa i vintras, lite väl mörka stift och ibland svårstartad när den var varm. Kanske suttit pipor och dom ej bytt tillbaks munstycken.
dom har förmodligen bytt munstycke men inte tagit bort tejpen, = mindre luft men fortfarande lika mkt bensin. = mörka stifft. det är vad jag tror:)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har påbörjat nya huven.
Dock bara mobilkamera tillgänglig. Men en dålig bild är bättre än ingen bild.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har lagt 2 lager nu. 3 lager på sidorna. Skall slipa och spackla till ytan nu lite och sedan lägga ett lager till inifrån. Det intressanta blir att plasta till "lykthuset" och "forced air induction". Huven skall jag nämligen hålla så original det går då jag tycker att vipern har så totalt perfekt design original som det går.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Huven grovkapad i nederkant och har börjat spackla och slipa lite. Men det börjar i alla fall se ut som en huv.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Här har det stått dödligt stilla ett bra tag. Har haft många projekt på huset istället, som kamininstallation m.m. Hur som helst har det kostat mig mina leksakspengar ett tag :(

Det som hänt sedan sist är att jag har kapat huven lite finare i kanter och spacklat mig vidare.
Framvagnen har skickats iväg på pulverlack.
Jag har börjat leta boggieförlängare eller boggieskenor av längd 345 till min pro-action boggie.
Är det någon som vet om boggieskenorna passar från Rx-1 Warrior 03-04?
Kommer jag över förlängningsskenor, 8t noslip och en matta till bra kurs så blir det förlängning snart.
Vad är vettig kurs att sälja wahlbros 9t nosliphjul och en 307x38x38 ripsaw i bra skick för?
Vad skall man välja för mönstertyp på mattan och kamhöjd tro? Personligen tror jag att 38 höjd räcker men det är väl lika bra att slå till på 44, men dom blir ju så okristerligt ostadiga med höga kammar.

Dynan har jag inte gjort något mera på än, vart så vansinnigt kär i Bossdynan i SXR600 mountaintråden så jag har inte vart sugen på att bygga min klar riktigt :D

Huven i dagsutförande, håller på att prova ut placering av rutan och lyset. Hur jag sedan skall lösa det med luftburk och mätartavla är ett senare bekymmer.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Fick sålt min matta idag. Nu blir det en förlängning till 345. Skall jag låta 9t noslipsen sitta kvar och köpa en 38mm matta eller ska jag slå på större och kasta bort 9t och köpa 8t och 44mm matta? Kommer jag ha nytta av dessa kammar, jag menar, motorn är trots allt original som det ser ut i dagsläget.
Mvh Linus
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Kör på 44, betydligt trevligare i lössnön :D Och skotern kommer att orka dra runt mattan, inga problem. Speciellt då du byter till 8t eftersom det blir som en nerdrevning
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Backcountry verkar ju många här köra på! Jag tycker BRP mönstret ser trevligt ut samt ripsaw light. Gillar ripsawmattan i dennes egenskap att vara extremt stryktålig, sen ser ju lightmönstret ut att vara mera lämpat för lössnö än original ripsaw.