Tänkte att jag skulle slänga upp en liten tråd på mitt lilla projekt.
Man känner sig ganska ute när man ser alla er andras top of the line projekt. Men här är det i alla fall.
Skotern när den kom till min ägo: 718 mil på mätaren, helt original.
Det som gjordes inför förra vintern:
38mm Ripsaw och 9 kuggs no-slip (var billigt därför jag handlade).
Drygt 3" styrhöjare av hemmagjord modell (se bilder).
Bytte skidor till Yamaha MM.
Renoverade alla dämpare och chimsade om dem samt bytte främre boggiefjädern till en icke progressiv (Knracing). (Snuskig skilnad, men det är nog inte så konstigt då skotern gått 700+ mil utan renovering).
Det som skall göras inför denna vinter:
Se över variatorer och köpa ett variatorkit (har inte bestämt vilket).
Byta gas/oljewire till modell längre.
Byta bromsslang till modell längre.
Höja styret 1-2 tum till.
Göra mig ett par drop-brackets och fälla ner boggien lite baktill.
Bygga ny dyna då det känns som att man sitter på backen.
Sedan om jag hinner innan snön börjar falla skall jag plocka ned framvagnen och lacka den vit.
Tänkte även byta boggie + matta till 345 men det projektet är lagt på is då jag nyss blev husägare och mycket annat står före på inköpslistan.
Lite bilder på skotern och kvällens bravader:
Sadel från modell äldre Yamahacross.
Lade på mera skumgummi för att få det skönare bakom ändan.
Sedan började jag böja VP-rör och göra en prototyp till det som sedan skall bli en metallpall. Har inte bestämt höjden eller vinkeln på sadeln än men något som detta hade jag nog tänkt mig.
Men då självklart klädsel på sadeln också. Har letat blå och vit vinyl men utan resultat här i stan. Får åka mot kusten och leta innan vintern. Sen blir det att ta fram syslöjdskunskaperna (synd att man inte var seriösare än man var)
Mvh Linus
Man känner sig ganska ute när man ser alla er andras top of the line projekt. Men här är det i alla fall.
Skotern när den kom till min ägo: 718 mil på mätaren, helt original.
Det som gjordes inför förra vintern:
38mm Ripsaw och 9 kuggs no-slip (var billigt därför jag handlade).
Drygt 3" styrhöjare av hemmagjord modell (se bilder).
Bytte skidor till Yamaha MM.
Renoverade alla dämpare och chimsade om dem samt bytte främre boggiefjädern till en icke progressiv (Knracing). (Snuskig skilnad, men det är nog inte så konstigt då skotern gått 700+ mil utan renovering).
Det som skall göras inför denna vinter:
Se över variatorer och köpa ett variatorkit (har inte bestämt vilket).
Byta gas/oljewire till modell längre.
Byta bromsslang till modell längre.
Höja styret 1-2 tum till.
Göra mig ett par drop-brackets och fälla ner boggien lite baktill.
Bygga ny dyna då det känns som att man sitter på backen.
Sedan om jag hinner innan snön börjar falla skall jag plocka ned framvagnen och lacka den vit.
Tänkte även byta boggie + matta till 345 men det projektet är lagt på is då jag nyss blev husägare och mycket annat står före på inköpslistan.
Lite bilder på skotern och kvällens bravader:
Sadel från modell äldre Yamahacross.
Lade på mera skumgummi för att få det skönare bakom ändan.
Sedan började jag böja VP-rör och göra en prototyp till det som sedan skall bli en metallpall. Har inte bestämt höjden eller vinkeln på sadeln än men något som detta hade jag nog tänkt mig.
Men då självklart klädsel på sadeln också. Har letat blå och vit vinyl men utan resultat här i stan. Får åka mot kusten och leta innan vintern. Sen blir det att ta fram syslöjdskunskaperna (synd att man inte var seriösare än man var)
Mvh Linus