Projekt förhoppningsvis lite roligare Viper

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Monteringen tog tid efter en olycka med vinkelslipen som dock slutade lyckligt men kunde blivit riktigt intressant :)

Förlängarna på:

Skotern efter en liten provsväng, fick göra en liten specialare med stänklappen tills vidare.

Ursäkta mobilbilder än en gång :(

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Tackar tackar!
Jag var ute en sväng idag och körde men fick aldrig testa vad den går för ordentligt. Där det brukar vara bra häromkring är det för uppkört och resten av ställena suger. Nästa helg blir det att kasta upp skotern på släpen och åka nagerst där det finns SNÖ!

Tog en bild utomhus också:

Det som bekymrar mig är att det vibrerar som #&¤#%& när jag viker av leden och drar ut på friåkning i lössnön. Det låter och känns som det kommer ganska rakt underifrån, vid drivaxeln. Är det jag som är ovan fullclippad matta och att det "durrar" mot drivhjulen? Det vibrerar så att det rent känns i fotstegen och låter.
Annars kan jag väl inte säga mycket mer än att jag är nöjd och längtar tills jag monterat variatorkitet, samt att SLP-burken fyllde sin funktion: drog ner vikten utan att låta så mycket mer än original.

Last edited:

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Tackar tackar!
Jag var ute en sväng idag och körde men fick aldrig testa vad den går för ordentligt. Där det brukar vara bra häromkring är det för uppkört och resten av ställena suger. Nästa helg blir det att kasta upp skotern på släpen och åka nagerst där det finns SNÖ!

Tog en bild utomhus också:

(kommer snart då facebook buggar grek och vägrar låta mig ladda upp fotot.)

Det som bekymrar mig är att det vibrerar som #&¤#%& när jag viker av leden och drar ut på friåkning i lössnön. Det låter och känns som det kommer ganska rakt underifrån, vid drivaxeln. Är det jag som är ovan fullclippad matta och att det "durrar" mot drivhjulen? Det vibrerar så att det rent känns i fotstegen och låter.
Annars kan jag väl inte säga mycket mer än att jag är nöjd och längtar tills jag monterat variatorkitet, samt att SLP-burken fyllde sin funktion: drog ner vikten utan att låta så mycket mer än original.
sitter drivhjulen där dom ska? och har du spänt mattan tillräckligt?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo, Temab här i stan har pressat hjulen så dom skall då sitta på rätt plats. Ang mattan så är den väl sådär spänd, inte något slappare än med förra mattan. Men plåtarna jag köpte verkar i kortaste laget, det finns inte så vansinnigt mycket kvar att spänna av, och mattan blir väl liiiite längre med tiden dessutom?

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
jodå.. mattan blir längre.. jag har fått spänna på min MM-matta näste lite varje säsong

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Någon som har några tips på hur man enklast får mera mattspänning? Har dragit mina spännare i botten men mattan är fortfarande lite slak. Måste varit ett måndagsexemplar av förlängningsplåtar jag fick. Funderar på att köpa större övre vändhjul, dess lager är ändå slut och dom går inte att byta ut.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Oja, nog spelar det in. Men inte skall det väl vara sån hårfin gräns att man inte skall kunna spänna mattan nog mycket bara för det?
Personligen tycker jag att det borde vara i alla fall 19cm mellan gamla "axelhålet" och det nya, men det är knappt 18. På den centimetern spänner man ju mattan en hel del.
Nåja, jag klarar mig i alla fall vintern ut med spänningen som är nu skulle jag tro. I sommar funderar jag på att flytta om boggien lite då skotern just nu är lite väl framåtlutad, då har jag ju möjlighet att flytta den någon centimeter bakåt så jag kan spänna ordentligt.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Jag märkte också det när jag monterade 8 kuggars drivhjul. Axeln hamnar ganska långt bak i hålet men det finns utrymme för mer spänning dock

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Sen tycker jag hela förlängningen ser vek ut, inte för att vara taskig eller så men det ser ut som hela skiten kan paja rätt lätt om du skulle råka landa lite småhårt på rullen. Hur gick det med de där fästhålen du hade funderingar om lite längre upp i tråden?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Håller det tror jag att den gör då dom är rätt så tjocka ändå, men det återstår ju att se :)
Fästhålen fick jag göra egna, 3st nertill i boggieskenorna och sedan borra 2st nya i förlängarna upptill för att passa ihop med gamla mattspänningshålen.
Sen gatt jag även kapa bort en bit av hörnen på båda förlängarna för att inte ta i brickorna till kontrollstagen.
Summa summarum: 1395kr var dessa förlängare inte värda, hade jag vetat att man gatt göra om dem så pass mycket för att få dem att passa så kunde jag lika gärna kunnat tillverka egna.
Det blir att köra i vinter och utvärdera i sommar. Bästa vore ju att få tag i ett par 345 långa skenor. Eller varför inte byta hela boggien. Det var ju tanken men plånboken sade stopp.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
En fråga, hur i HELA FRIDEN får man isär kontrollstagen, har brutit mig svettig och blodig med 2st 22mm nycklar, men är inte se rubba dem en millimeter. Måste justera om dem nu sen jag förlängde, dom går i botten direkt jag lägger minsta vikt på skotern.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
En fråga, hur i HELA FRIDEN får man isär kontrollstagen, har brutit mig svettig och blodig med 2st 22mm nycklar, men är inte se rubba dem en millimeter. Måste justera om dem nu sen jag förlängde, dom går i botten direkt jag lägger minsta vikt på skotern.
det är ju inte svårt... :D
börja med att skruva isär bulten som sitter fast i "pinnen" den som alltså glider genom nedre delen av kontrollstaget.
därefter så är det bara att lossa bulten som går in till boggiskenan. sen då är det bara att dra ut den. häng ner boggin så mkt som det går och dra isär.

men om du ska ta bort dom helt så måste du ner med bakre tunnel fästet å bort med boggihjul.

men jag tänker på det oxå..
dom där muttrarna på staget kan väl inte ha fastna så mycke. 2st muttrar funkar som låsmuttrar.. lossa den ena, sen e det bara att skuva ut lr in den pga hur mycke tryck du vill ha.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
men jag tänker på det oxå..
dom där muttrarna på staget kan väl inte ha fastna så mycke. 2st muttrar funkar som låsmuttrar.. lossa den ena, sen e det bara att skuva ut lr in den pga hur mycke tryck du vill ha.
Det är dom som sitter som %&#... Jag tycker ändå att mina 90+kg borde göra sitt. Men men, jag får väl prova igen.
Antingen blev det fuckat med kontrollstagen när jag förlängde boggien, för innan var dom perfekt ställda.
Eller så har boggiedämparen lagt av helt, vilket den inte borde ha gjort då jag lämnade in den för renovering för ganska precis ett år sedan.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Det är dom som sitter som %&#... Jag tycker ändå att mina 90+kg borde göra sitt. Men men, jag får väl prova igen.
Antingen blev det fuckat med kontrollstagen när jag förlängde boggien, för innan var dom perfekt ställda.
Eller så har boggiedämparen lagt av helt, vilket den inte borde ha gjort då jag lämnade in den för renovering för ganska precis ett år sedan.
det är inte så att du ha flyttat på kontrollstagen då till nya hål, sitter dom på samma plats lr?
hmm.. låg och tänkte på en grej inatt.. haha. dom kan inte vara vänstergäng? hihi

men vad är det för matrial på muttrarna? kan vara ett sånt stål som brinner fast i varandra kanske. men ta å testa med gasen lr varmluftpistol och värm skiten så lossna det säkert

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Fick äntligen upp dem. Men dom var redan dragna max åt det håll jag ville flytta mot. Men men, får lösa det på annat vis.

Ikväll monterades även variatorkitet. Gatt dock först tvätta och blåsa bort ca 7-8kg remrester och annan skit från variatorerna. Bara att rengöra och byta till ny rem skulle nog ha kännts som ett variatorkit :D
Det blir iaf intressant att testa funktionen imorgon.

Nu till dagens problem: Kan verkligen förspänningen på främre dämparen påverka den bakre så vansinnigt.
När jag plockade ut boggien för att förlänga den så spände jag förspänningen på främre boggiefjädern en aning.
Kontrollstagen går i botten när jag sätter mig på skotern nu. Har det med främre dämparinställningen att göra eller att jag förlängde boggien?
Allt sitter ju monterat på samma sätt som innan förlängningen. Det enda som ändrats är ju som sagt fjäderspänningen en aning.

Tar man i och lyfter upp skotern bak så går inte kontrollstagen ut max heller, det gjorde dom förut.
Vaaaaad är fel? Jag går då bet.

Några bilder från kvällen:

Detta är nu max den kan "fjädra upp".

Måste även passa på att tacka Temab i Lycksele/tegsnäset för vänligt bemötande, tips och idéer samt utlåningen av variatoravdragare. :)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nu var det ett tag sedan detta hände men jag tänkte kasta upp några bilder ändå.
Jag blev läss på att ha i åtanke att mattan kanske skulle bli för slapp med tiden, samt att fjädringen var kass iom att boggien kopplade direkt. Fick en "idé" och satte mig och räknade och funderade. Det resulterade i alla fall i 6 st nya boggiefästen (3 på var sida).
Alla fästen flyttades neråt bakåt (jämfört med originalhålen dvs).

Först satt det en sån här:

Den togs bort...

... och byttes mot en sån här:

Fotholken gatt "spöas" en aning för att det skulle gå att fästa bulten på ett smidigt sätt.

Ju fler omflyttningar man gör desto lättare blir skotern ;)

Sen blev det såhär:

Inte lika extremt hög baktill. Men jag upplever den ändå bättre i snön, det blev ju annan attackvinkel så det kanske har med den att göra.

Ang den kruppande fjädringen så fixade även det sig med denna modifikation, jag flyttade inte det bakre fästet lika mycket bakåt som dom främre, det gjorde att kontrollstagen fick en flackare vinkel och "bottnar" inte lika tidigt som innan.

Last edited:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det som skall göras framöver är att klura fram en vettig tunnelförlängare. Vill inte köpa färdig då det känns lite tråkigt.
Såg en blocketannons av en kille som tillverkade tunnelförlängare på beställning, inte direkt farligt dyrt heller.