TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Det finns en stor dremmel på stativ funkar bra ,mera vrid och behöver inte varva så mycket och då kletar alu mindre också sedan fotpedalen är guld. kör själv en pferd maskin och filar utan spånbrytare kostar en del men är nästan evighets.
Stor dremmel?....vart får man tag i den??? Vill ha!!

Jo jag har haft en riktig tandläkare eldriven tak hängande maskin som var väldigt bra och lågvarvaig (10000) till den hade jag väldigt många slipstift som räckte i flera år . Min svärfar hade varit tandtekniker så jag fick en hel del slipstift och gamla slipverktyger. Men tillslut slet jag ut själva handtagen tyvärr och nya kontroller kostade skjortan!!.

Men jag tycker dremmel är bättre för jag behöver det höga varvtalet "ibland" för att få bra avverkning o slippa ligga åt så hårt och i stål behöver man högt varvtal. Jag slipar det mesta med Biltemas 3mm roterande filar dom som säljs komplett ca 7st för 400kr. Slipar man bara i wd 40 eller 5-56 eller sprit så kladdar det inte i aluminium och tar stenbra. Biltemafilarna har bra stål i filarna och bra former att välja på i en satts, men desto sämre skaft tyvärr men man får vad man bet för och dom är prisvärda.

Men jag skulle också vilja ha en större eldriven maskin som kan ta 6mm spindlar till grovportning men jag hittar ingen lämplig,,eller rättare sagt lämpligt pris. Luftdriven går bort helt då det bara för en massa liv och blåser och har sig..

Det skulle duga med en handhållen maskin som varvar högst 10000v,. Har någon ett tipps på vart man får tag i en sådan så säg till. beg går ju bra också såklart och finns förlängnings slang är det ju ännu bättre.

Jag har nu tvingat en kompis att gå in på clasohlssons i sundsvall i morgon och inhandla en brand new cooltec som faktist håller minst ca 100 tim och kostar 130kr:nod:

Jag har bara ca 4 tim slipning kvar på mina cylindrar men det tar tyvärr flera dagar för mig då jag bara klarar 1 tim jobb i genomsnitt pga nackjävulen.:mmph:

Men jag brukar stålsätta mig + överdosera tablettintaget och göra ryck ibland på mer än 1 tim om dagen så jag får nog göra det nu för att hinna få ihop den till sandslån.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
clasolsson har sålt den stora dremmeln fans då slang för 3 mm och 6mm har provat biltemas filar är rätt ok för priset sist jag köpte pferd filar var några år sedan då kostade dom 350:- st men en fil håller som två pack biltema filar och man sliper grisa med med olja, dom ej spånbrytande avverkar bra vid lågt varvtal stora spånor lätt att rengöra ,Obs det är inget fel på biltemas filar har dom själv också men arbetet går fortare och bättre med bra grejer .
 

moddlaren

Medlem
5 feb 2011
8
0
1
södra sverige
clasolsson har sålt den stora dremmeln fans då slang för 3 mm och 6mm har provat biltemas filar är rätt ok för priset sist jag köpte pferd filar var några år sedan då kostade dom 350:- st men en fil håller som två pack biltema filar och man sliper grisa med med olja, dom ej spånbrytande avverkar bra vid lågt varvtal stora spånor lätt att rengöra ,Obs det är inget fel på biltemas filar har dom själv också men arbetet går fortare och bättre med bra grejer .

finns inte längre att få i sverige är till o med nästan omöjligt att få delar till stora dremmeln nu mer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
När är det körning i sandslån?? Vore skoj å borsta upp PolariCaten å titta förbi.....

Den 20 ,,nästa helg. Jag får svårt att hinna få klar min maskin pga nackjävulen som inte klarar mer än max 1 tim skruvning om dagen. Motorn är i stort sett klar, det är bara tillverkning av toppackningar kvar. Men dom packningarna är det mycket jobb på för dom ska tillverkas i alumiumplåt 2mm för att få till rätt klämspalt. Varför dessa alupackningar beror på att jag tidigare svarvat ner topparna våldsamt tack vare spacerhöjning av cylindrar ifjol.

Sedan ska motorn i och justeras in + lite kabeldragning. Bara några tim bort men ack så många dagars jobb för mig.

Nog beklagat nu he he

900an ska väl kunna vara med tror vi ,,,,,men ägaren har stora problem med snor i bihåler och häromdagen skar han sig i ett finger också och fick uppsöka akuten :wacko: Så vi har det en aning besvärligt båda 2 kan man säga.

Men reservförare har tillfrågats så även om kompisaren är sjuk så ska skotern gå på sandslån är det tänkt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Paus bild sålänge då det går i snigelfart för mig.

Jag har borrat extra smörjhål i kolvarna på dom mest utsatta ställena såsom höger o vänster sida utblås och även bägge sidor om insugs boostporten som också är kännsligt skärställe. Jag orkade inte göra denna odden ifjol på min maskin men 900an ha borrhål i sina kolvar redan som jag normalt gör jämt.Detta funkar somså att det trycks färskgaser ut genom dessa hål när kolven vänder i toppläge och far neröver igen. Man får då både kylande och smörjande effekt av detta och risken för nypning minskar.
Kolven på bilden är sprillans ny fast den ser inte klok ut :madgrin: Jag har medvetet slipat bort den såkallade low friction yta snopro kolvarna har ha ha,,,jag tror det är vanlig svart färg för den försvinner på 0 tid,,,skit med andra ord. Jag slipar bort den skiten med 400 papper mest för att få mer garanterat fäste för boronbehandlingen som kräver metallyta. Jag slipar alla kolvar med 400a papper för att få bra fäste för olja att hänga med bättre på kolvsidorna upp i varvtal. Och kolvtoppen har fått keramikbehandling såklart då jag inte litar mycket på snopros såkallde ytbehandling även på kolvtoppen.

Notera även pluggen för undre ringen,,Det är en 4mm aluplugg som borrats in ca 10mm och slagits in så den utvidgar fast sig. Den hindrar soppa att åka rakt igenom ringspåret och ut genom avgasporten då jag kör utan undre ringen.

Motorn i stort sett klar nu (tisdag) Har bara småjobb kvar (pettitesser) som lite bättre stagning av vattenpump och slanganslutningar,,shimsa in triggerspole mer nära svänghjul . Har även slipat ovala hål i triggerspoöen så det är lätt att ställa tändläget nu. Har lite eldragning på maskinen också,,ska sent om sider mont dödmansgrepp.

Jag väntar även fortfarade på nyinköpta v-force III reedkorgar från ebay,,dom bör anlända denna vecka hoppas jag :whistle:Annars mont jag boyesen sålänge.

Cylindrar nylack med fälgspray då det tål spiken och soppa,,blev silver i år men behåller volvo blåmetallick toppar:)
PA130217.jpg
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Utan att beskriva allt för mycket nu så kan man säga att man andvänder vortexgeneratorer för att släta ut turbulent luft och släta ut laminärflöden. Dom används i första hand på flygplans vingar och runt roder där man misslyckats med grundkonstuktionen. Dom sitter på allt från militärflygflan till piper cubbar och stora linjeflyg och transportplan
En vortexgenerator kan få luft/vattenflöden/bränsle att följa en välvd yta betydligt effektivare än utan vortex ,så på flygplan innebär det bättre lyft och fartegenskaper med ganska många % ber på hur dålig grundvingen är kontruerad.

Finns även till bilar för att få bättre släpp över tak och under bottenplattan och baken på tävlingsbilar. F1 bilar har vortex på hemliga ställen överallt.

Jag kommer placera mina vortexar som kommer bestå av glasfiberstavar under 2mm grova på olika ställen i insugskanaler i cylindern för att få bränsleblandingen att ta välvda kurvor effektivare och därmed förbättra fyllnaden av cylindern. Jag har redan kört detta i mina portade cylindrar i några år , men det har varit endast slipade revor så nu tänkte jag göra mer RIKTIGA generatorer på mer rätt ställen.

Jag hittade här en bra beskrivning med bilder från ett modellflygplan.
http://scherrer.pagesperso-orange.fr/matthieu/aero/nimbus4e.html

Här har jag hittat en bild på mina förgasare som jag satt in vortexgeneratorer i tratten. På dom värsta fuggarna jag bygger sätter jag även in dessa vortexpiggar för att kamma inkommade luft. Jag har inte bromsat något resultat men jag inbillar mig att diom ger ett jäkla bra klipp i gassvaret och allmänt mer pullver.


Det var den värsta bluffen hitintills jag sett ha ha 15% effektök.. Ha det skulle ge mig 30+ hk rakt av med några rondellspår ha ha,, nej nej nej bara påhitt . Kan evnt ge någon form av skillnad i registret 1,5% evnt
Nej du har helt rätt:blabla::blabla
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vet inte om jag förstår rätt men på vevskinkorna sitter inga packboxar. Dom sitter utanför skinkorna på stora stålhjul med spår i och packboxarna är stora kolvringar som går i dessa spår på en thundercat. Har man veven lös kan man väl göra några spår för det lär inte bli sämmre ivf.

Kan ju passa på¨och uppdat lite.

Pga kvärka och lite tid för maskinen har det gått sakta som ni märker,,,, Min makin har ännu inte sett snö fast den står i stort sett klar nere i källaren. kvar att göra är att ta isär förgasarna igen och borra upp nålmunstycket till gigqantiskan 2,7mm. Vi fick oss en näsbränna i helgen då vi skulle bestycka in 900an mer noga. Av någ anledning så tappade den soppan på en cylinder och nöp en aning,,ringen fastnade i ringspåret så kompet blev bara 2kg. Det märkte inte kompisarn direkt så han körde säkert 20 min med en kolv skuren och vi trodde bestyckningen var helt åt hell. Avgastem mätaren såg inte denna spikning pga att den kom så plötsligt så avgaserna blev kalla istället för varmare. Egt mätare i all ära men får motorn ""väldigt för lite" soppa och den tokspikarså blir avgaserna kallare och man blir toklurad!! Man måste förstr komma något sånär rätt i bestyck för att kunna lita på egt mät. Jag ska lamdamäta in min nu så känner man sig en aning säkrare,,det blir både egt Digatron och lamda mätning.

tc 900a Cylindern klarade sig som tur var bra och maskinen gick skitbra trott en cylinder borta ,,den drog bra och varvade över 8600v ändå så vem behöver 3 cylindrar:bigsmile:

Återkommer med tc 1000 starten vilken dag som hellst
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
NU ÄNTLIGEN startade jag upp tc 1000 maskinen (söndag) Jag rökfyllde hela huset från botten till topp och alla brandvarnare tjöt rätt ut så jag fick springa benen av mig för att få stopp på dom:amuse: Oraken till den grönjävliga rökutvecklingen var biltema mineralolja som jag gärna vill köra igenom 10l av för att få bästa täthet i cylindrar. Maskinen gick klockrent på tomg utan att jag ens behövde justera nålar eller tomg skruvar så det var ovanligt fenomen. Men som vanligt kom ju problem direkt ,biltema elbränslepumpen funkade inte och pumpade helt värdelöst så flotörena tömdes redan på tomg. Ändå har jag satt likriktare till pumpen och den pumpade stenbra på batterikraft. Den drar bara 1 amp men funkade inte ändå hur jag än kopplade. Den får 12v men vägrar pumpa ändå??? Jag blev vansinnig och gick in och hämtade ett lipo batteri 2200mah så den skulle ju räcka till nästa 2 tim körning. Batteriet i fickan och lååååånga kablar så for jag iväg på en test. Jag var ju orolig att den skulle bli svag på lägre varv då porthöjden inte är av denna värld ,,,,hemlig men mer än 204 gr...... Jag kände direkt att den var totalt brutal även från stillastående ,,,den går inte ett skit sämmre från låga varv jämfört med fjolårets 204gr,,,, det lutar snarare mot mer klipp direkt trotts 5mm större gasare (rakborrade utan powerplate) och denna groteska durr. Jag ville inte överstiga 7000v nu med ny rem och skitolja så någon effekt test blev det inte fråga om men några ggr råkade den skena iväg över 8000v på under halv gas så det kändes att den vill upp i varv snabbt även med ytters lite trottelhiss,,Nu sk ajg i med paybacks challengerolja med boron i och "försöka" köra minst 5 mil lungt så den får ett boronskydd i hela motorn innan jag tar ut fulla varvtal och effekt.

Nu håller jag på bygga om en org vacum bränslepump med grövre slangnipplar både in o ut för org är bara 5mm inv mått. NU blir det 8mm in och största möjliga ut till slangarna till förgasarna men bäst vore om jag fick fart på elpumpen.

Om någ begriper varför jag inte får fart på biltemapumen som är ny så säg till om jag kopplat fel eller annat fel!!
Jag kör med en likriktare duells som har 3st kablar ur sig grön/röd och gul och jag har kopplat gul kabel till gul på skoterns system oich grön till jord. Den röda kabeln ger då bara 8-9 volt men om jag inte kopplar in den röda kabeln och bara kör med den gula inkopplad så ger systemet 11-12v på 2000v men pumpen går värdelöst ändå??????? Virar jag ihop den röd och gula blir den 8 volt igen?
Jag har provat koppla in likriktaren både helt ensam och efter org voltregulator men ingen skillnad i drift av soppapump? Samma inkoppling på 900an drev en vattenpump utan problem och då kopplades den in efter org växelströmsreg och vi kopplade bara likström till vattenpumpen via den röda kablen. Den pumpen drog ca 3,4amp och funka finfint på tc 900an.

Jag har även provat jorda voltregulatorns chassi i chassi skoter utan resultat och även jordat gröna kabeln i skoters bruna jordkabel med samma resultat som jordat ut i chassi???????????? Alla andera elkomponenter såsom lyse och värmkehantag funkar bra på både org växelströmsreg och denna likriktare även om jag kopplar in likriktaren efter växelströmmaren :bawling:
What at F...?

Elpumpen ska kunna ge 0,4bars övertryck och den drar bara ca11 watt så jag fattar nada? på det lilla lipobatteriet som bara är på 2,2 amp o 11,40 volt går den kanonbra och pumpar ursinnigt.......?

Kan det vara fel på likriktaren då inte den röda kabeln ger 12v? Ger likriktaren bara ut likström via röda kabeln och inte genom den gula?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vi vill ha film bevis :D
Jo jag måste få till film för ljudet är obeskrivligt fränt. Den lät bra och vasst ettrigt i fjol men blev än värre nu. Tydligen ökar ljudet i takt med högre utblåsportar eller om man hissar avgasgiljotiner kan man markant höra ökat ljud. Nu måste jag bygga om ublåste för att ungarna och kärringen ska kunna åka. Jag ska göra ett utblås till rakt ner och en spjällucka som man kan stänga utblåset rakt ut i sidan. Den luckan behöver jag bara ha öppen vid djupsnöåka eller full gas över 500m på sjö. Påsåvis med mer strypa rakt ner utblås kan jag få en ännu rappare motor för trångledsåka + tystare. Gäller bara att man kommer ihåg att öppna luckan vid sjödragracing annars smälter man kolvarna

Nu har jag byggt om till vacumpumpning ivf och jag tror den duger. Nu till nästa problem....Jag kan inte slå full gas för då hoppar nålarna< ur nålmunstyckena:wof::wof: nålarna jag har är bara L nålar och dom xl nålar vi hade har vi kört bort i striden hetta,,,lades på sadeln vid ett byte och for iväg:Cry:

Jag kan nog ändå lista ut vika nålar som ska inhandlas för den går hyffsat på 6-2-L nålar förutom att det fattas 10mm till full gas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
I dag skulle jag gjort en film var det tänk men i går under inkörningen av ringarna och den nya remmen vart det plötsligt tvärstopp mitt ute i ödemarken. Statoreländet gick sönder trodde jag. Det blev en 2 tim traskanden för mig och dotter ner till bebyggelse och där hade vi ring in en taxi (sambo) som väntade för färd hem. Skotern fick senare på kvällen bärgas hem av kompisare. Jag svor långa rammser att vi nu skutit 5-7st statorlindningar på högst 100 mil men i kväll tog jag lös eländet och såg till min glädje att
det var en mekaniskt elfel. En statorspole som sitter fastpressad i statorchassit hade lossnat en aning så den kunde flexa lite,och det i sin tur vibrerade av en kabel rakt av. Jag har sällan blivit så glad över ett fel men det innebär att det finns changs att statorn faktist håller hädanefter:lol: Nu limmade jag fast spolen med JB weld så det finns inte en changs att den lossnar fler ggr.

Om jag hafft tid i morgon skulle vi gjort en film men tyvärr har jag inte det så det kan dröja ända tills nästa helg i värsta fall.

Men effekten verkar lovande ,jag har inte varvat mer än 8000v och inte rört gasen över halv gas. Men jag uppskattar effekten till minst 170-180 hk på halv gas för den går ungefär som en org TC 1000 på halv rulle. Jag har kört med smalbandslambda nu i 5 mil och är mäkta inpad över hur exakt och bra den läser av bestyckningen. Det är snorlätt att bestycka efter den mätaren och ingen riska att åka för snålt,,den stämmer exakt efter avgastempmätarna men är 7 reser snabbare att upptäcka dippar i bestyckningen (blixtsnabb) En smalbandslamda mätare kosta bara ca 300kr och en sond 390kr på biltema så det är billiga prylar som funkar stenbra. Med så billig sond kan man ha den monterad hela tiden för en bredbands sond kostar ca 800kr så den vill man inte sabba.

Jag fick en soppaförbrukning på 2,5l trång ledåka men då körde jag medvetet fett så jag är nöjd med förbrukningen och kan säkert få ner den en hel del nu när jag ska finlira in best.