Stor dremmel?....vart får man tag i den??? Vill ha!!Det finns en stor dremmel på stativ funkar bra ,mera vrid och behöver inte varva så mycket och då kletar alu mindre också sedan fotpedalen är guld. kör själv en pferd maskin och filar utan spånbrytare kostar en del men är nästan evighets.
Jo jag har haft en riktig tandläkare eldriven tak hängande maskin som var väldigt bra och lågvarvaig (10000) till den hade jag väldigt många slipstift som räckte i flera år . Min svärfar hade varit tandtekniker så jag fick en hel del slipstift och gamla slipverktyger. Men tillslut slet jag ut själva handtagen tyvärr och nya kontroller kostade skjortan!!.
Men jag tycker dremmel är bättre för jag behöver det höga varvtalet "ibland" för att få bra avverkning o slippa ligga åt så hårt och i stål behöver man högt varvtal. Jag slipar det mesta med Biltemas 3mm roterande filar dom som säljs komplett ca 7st för 400kr. Slipar man bara i wd 40 eller 5-56 eller sprit så kladdar det inte i aluminium och tar stenbra. Biltemafilarna har bra stål i filarna och bra former att välja på i en satts, men desto sämre skaft tyvärr men man får vad man bet för och dom är prisvärda.
Men jag skulle också vilja ha en större eldriven maskin som kan ta 6mm spindlar till grovportning men jag hittar ingen lämplig,,eller rättare sagt lämpligt pris. Luftdriven går bort helt då det bara för en massa liv och blåser och har sig..
Det skulle duga med en handhållen maskin som varvar högst 10000v,. Har någon ett tipps på vart man får tag i en sådan så säg till. beg går ju bra också såklart och finns förlängnings slang är det ju ännu bättre.
Jag har nu tvingat en kompis att gå in på clasohlssons i sundsvall i morgon och inhandla en brand new cooltec som faktist håller minst ca 100 tim och kostar 130kr:nod:
Jag har bara ca 4 tim slipning kvar på mina cylindrar men det tar tyvärr flera dagar för mig då jag bara klarar 1 tim jobb i genomsnitt pga nackjävulen.:mmph:
Men jag brukar stålsätta mig + överdosera tablettintaget och göra ryck ibland på mer än 1 tim om dagen så jag får nog göra det nu för att hinna få ihop den till sandslån.