Lämplig dragbil

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Är det bara stora pickups som är 4x4?

En modern bil med "styrd" 4wd tar sig nog fram lika bra som vilken pickup som helst, bortsett från höjden på bilen då. =) Har sen pickisen inte diffspärr tror jag tametusan den är "chanslös". Ska vara vikten som kan hjälpa till då men. =)

Sen inte sagt att det inte finns dom som behöver en pickup! För det gör det såklart. SUVar däremot....
Nej jag är inte särksilt förtjust i Audi Quattro och Haldex 4hjulsdriften, Tycker den är CHANSLÖS mot en Pick-up med riktig 4x4 som man väljer själv 4x4 Hög, eller 4x4 låg, bättre alla dagar än en 4x4 i "personbilar"(t.ex Quattro) Ta tex att dem driver inte på alla 4ahjul lika bra oftast ett hjul som inte riktigt vill hänga med i samma tempo.
Min S60 D5 (Diesel) går på 0,5-0,6, men våra Navaror går på alltid över liter milen, Men det är bra med RIKTIG 4x4 när man behöver den
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vadå att släp inte sjunker i Värde? Klart dem gör? Hämta ut ett nytt släp så klart som fan att det sjunkit i värde många tusen på bara en Skoter säsong,, Ovanliga behov för att äga en pick-up? Nästan ett måste om du bor i Kiruna(Bor några mil utanför tack o lov), Dem som håller för snöröjningen inne i staden är inte så noga, ligger ofta stora klimpar på vägarna, och i dem backana går det knappt att köra Volvo V70 med sorkdrift, utan släp, spinner bara, på vintern alltså.
Själv Kör jag S60 med Sorkdrift. Drar inte så överdrivet mycket släp, men har några 4x4 pickuper hemma om det krisar sig
Ja nu kunde jag ju inte tänka mig att någon gör något så dumt som att köpa nytt. Självklart sjunker ett nytt släp i värde när man tar det i bruk men sen håller det värdet förvånansvärt stabilt över åren. Givetvis sjunker det i värde med högre ålder och sämre skick, men generellt så håller jag fast vid mitt påstående. En bil sjunker alltid i värde, hela tiden och med hög fart dessutom.

Och jag pratade aldrig om ovanliga behov. Vad är det som är så speciellt med att bo just i Kiruna, en centimeter snö i Kiruna är precis lika mycket snö som en centimeter i hela resten av Sverige. Att du är för lat för att köra omvägar genom Kiruna centrum men ändå inte köpt en bil med fyrhjulsdrift(något jag rekommenderar i första inlägget, oavsett det är en pickup eller familjekombi), får stå för dig.

Jag har aldrig förstått att folk köper en pickis därför att de "behöver" en sådan. Väldigt få behöver en pickis egentligen. Som jag sa så räcker det 9 dagar av 10 med en fyrhjulsdriven kombi och ett släp för att lösa majoriteten av alla människors behov.

Själv har jag planerat att köpa en pickis om ett tag. Inte för att jag har ett diffust "behov" av en bil som går som en traktor, drar mycket soppa, har svindyra däck och har en 2 kvm öppen yta som jag egentligen bara använder ibland och under tiden blir alla mina grejer blöta när det är dåligt väder.


Utan när jag köper en pickis så köper jag den för att jag vill ha en bil som jag kan montera tre NBB:are i fronten med 100w xenon i och en led-ramp på taket, en bil som jag kan slänga upp farmarn på flaket och att aldrig mer kunna parkera var som helst i oro av en dieselstöld. En bil som jag kan köra till nordpolen med, nu gör jag ju det ganska sällan, men jag kan.
Kort sagt en bil som bara tillfredsställer 10-åringen i mig. Men jag kommer aldrig att skylla på att jag behöver en sån bil, utan på att jag hade en bunt med pengar och inget vettigare sätt att använda dem.
 

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Sorry för lite offtopic men kändes onödigt att göra en ny tråd! Någon som vet om en kort maskin (Arctic ZR) får plats på flaket på en Cheva S10? Självklart förstår jag att skidspetsarna eller mattan sticker ut en bit men är det möjligt?
 

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
En Skoda octavia 4x4 kombi 2006 årsmodell med en upptrimmad 1.9 d
så 145 hästar och en hög med vrid. O manuell så klart. Vill man åka automat då åker man taxi.
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
vad tror ni om en transporter? tror nog jag behöver flaket ganska ofta och de är ju skönt att slippa släpet. denna exempelvis http://www.blocket.se/vasterbotten/Transporter_dubbelhytt_50173706.htm?ca=1_4&w=2 inte gått långt men framhjulsdriven.. men man lär ju inte behöva 4hjuls drift allt för ofta. kommer nog ta BE kort och då får man dra 1450 kg med den, då får man ju 2-3 skotrar på släpet och 1 möjligtvis 2 på flaket.. nån som haft en, va tycker ni om dom?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nej jag är inte särksilt förtjust i Audi Quattro och Haldex 4hjulsdriften, Tycker den är CHANSLÖS mot en Pick-up med riktig 4x4 som man väljer själv 4x4 Hög, eller 4x4 låg, bättre alla dagar än en 4x4 i "personbilar"(t.ex Quattro) Ta tex att dem driver inte på alla 4ahjul lika bra oftast ett hjul som inte riktigt vill hänga med i samma tempo.
Min S60 D5 (Diesel) går på 0,5-0,6, men våra Navaror går på alltid över liter milen, Men det är bra med RIKTIG 4x4 när man behöver den
Om du nu inte gillar Haldex, avstå A3:an-resten av Audis modellutbud använder sig än så länge av Torsen...
Vilket system som är bäst kan ju diskuteras, jag har haft ett tiotal bilar med Torsen och för tillfället har jag bägge delarna.
Haldex går aningen billigare, men Torsen går stadigare.

F.ö har jag kört fast med en Cheva Suburban 4x4,med ett hjul som spann...på slät backe, dock mycket snö.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Körde Cheva Silverado ifjol, kanon med urkopplingsbar 4wd och diff. Tyvärr behov av att ha skotern på flaket för att bli körbar med 2wd på vintern, och för att komma ner under 1,7 liter per mil som den gärna drog med 4wd. Tog sig fram gudomligt och tvekade aldrig, men plånboken grinade. Har nu köpt en 2004 V70R awd, massor av lull-lull, haldex och Autotech har petat ur 360hk. Ska bli skoj att elda på med fyra skotrar på släp :smile1:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Körde Cheva Silverado ifjol, kanon med urkopplingsbar 4wd och diff. Tyvärr behov av att ha skotern på flaket för att bli körbar med 2wd på vintern, och för att komma ner under 1,7 liter per mil som den gärna drog med 4wd. Tog sig fram gudomligt och tvekade aldrig, men plånboken grinade. Har nu köpt en 2004 V70R awd, massor av lull-lull, haldex och Autotech har petat ur 360hk. Ska bli skoj att elda på med fyra skotrar på släp :smile1:
Hade i slutet på 90-talet en - 93as Audi S4 med liknande effekt, ruskigt effektiv som dragbil!
Satte man farthållaren på 100 var det inga problem att ligga kvar på 6an i uppförsbackarna, laddtrycket skötte den lilla detaljen. Kom man ikapp en långtradare så var det bara att växla ner till trean så förvandlades den till en väldigt kort lastbil utan släp...mycket praktisk bil.
Drog mellan 1.8-2.5 l/mil med fyra skotrar efter, beroende på hur bråttom man hade.
Med låst bakdiff kunde dessutom uppförsbackarna vara hur branta som helst, så länge det faktiskt fanns en väg under snön var det aldrig några problem att komma dit man ville! :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Precis, drog med en S4 en stund efter Chevan och dessförinnan var det en lagomt uppskrämd Subaru legacy (impreza motor.. ) som fick sköta dragandet. Vrid och fyrhjulsdrift precis när det behövs är A och O när det kommer till att dra släp.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Har någon erfarenhet av att dra med en 320 E46 eller liknande modell? Jag har en 1300 vagn och oftast står det 2st skotrar på den.

Det är inte ofta men det händer att det ligger snö på skogsvägarna upp till avlastningsplatsen. Vägen är smal och bitvis kuperad med skarpa svängar och backe efter. Polarn fastnade en gång i en backe med sin A6:a första vintern med FWD. Han svor att han aldrig skulle köpa FWD igen :) Nu åker han quattro igen. Den dagen var det inte ens mycket snö på vägen kanske 5cm så det borde ha gått om han hade tagit lite fart :) Ofast har vägen varit plogad eller uppkörd. Jag har åkt lånad citroen XM fwd och den har jag aldrig fastnat med. Ibland när det snöat har vi dock fegat och hållit oss till "stora" vägen och avlastningsplatsen där.

Jag har känt och klämt på ganska många Subaru, impreza 98, Forester 98, 03, Legacy 00, 05 men dom känns väl så där. Modellerna jag tittar på har lågväxel vilket inte är fel när båten ska upp... Imprezan kanske passar mig bäst (är nog roligast att köra) och när tillfälle ges ska jag testa nån av dom nyare generationerna. Provkörde en 320 från 2000 och där kände man väl sig lite mera hemma men jag tror Subaru gör bättre bilar med mindre fel dock känns ju BMW mer rekorderligt och premium. Bakhjulsdrift borde vara bättre än fwd men frågan är om man klarar sig på det?


Helt klart är att Subaru passar mig bättre rent behovsmässigt men man vill ju gärna känna att det man köper är nått man vill ha. Svårt det där.

Nån som har några erfarenhet eller några kloka ord :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nej jag är inte särksilt förtjust i Audi Quattro och Haldex 4hjulsdriften, Tycker den är CHANSLÖS mot en Pick-up med riktig 4x4 som man väljer själv 4x4 Hög, eller 4x4 låg, bättre alla dagar än en 4x4 i "personbilar"(t.ex Quattro) Ta tex att dem driver inte på alla 4ahjul lika bra oftast ett hjul som inte riktigt vill hänga med i samma tempo.
Min S60 D5 (Diesel) går på 0,5-0,6, men våra Navaror går på alltid över liter milen, Men det är bra med RIKTIG 4x4 när man behöver den
håller helt med dig om riktig fyrhulsdrift. men dina pickuper driver inte på alla 4, dom driver mest troligt ändå bara på 2 hjul när det blir lite extremare körning pga att du bara har en mitt diff låst, och inte diffarna i axlarna låsta, möjligt vis att du har en lamell broms i bakaxeln men den låser inte, den försöker bromsa upp hjulen till samma fart, men den lyckas inte om det är is på ena sidan och snö under andra hjulet, då kommer den ändå bara slira på hjulet som står på is. riktig 4x4 har du då du kan låsa mittdiff, bakdiff och är ett stort plus med någon form av spärr eller iaf broms på framaxeln, drivaxlarna/knutarna gillar inte riktigt låst diff fram då dom vrids så mycket vid sväng.

farsan har en v70xc 02, alltså den med visko koppling som många säger är så dålig. men den fungerar utmärkt som vinterbil, slirar sällan när man ska upp i fart som en vanlig v70 gör så fort det är lite halt, det duger gott och väl så länge man inte ska ut i skogen. var och testade den mot en corolla med 4x4, den har då alltså spärrbar mittdiff, men vi märkte ingen skillnad på att ta oss fram eftersom vi båda saknade spärr i axlarna som även du saknar i dina bilar. vi var och körde i ett grustag.

sen pratar du mycket om kiruna, att det är så jävligt där. men vi bor i norra sverige, sluta klaga. bor i pite själv och för ca en vecka sen så var det hockybana efter alla vägar, köra lastbil gick inte, känner en som var ute och körde då, han hade varit och grävt och han fick stanna och vänta på sandbilen och då är han inte en som annars bryr sig, det ska vara halkigt för att han ska stanna. är inte bara i kiruna det är så där, det är i hela norrbotten, det börjar kanske tidigare i kiruna men sen är det ingen skillnad.

kör nu en w124 250td, och oftast klarar jag mig med släp bakom den, ibland får man gunga men aldrig blivit stannandes för att jag inte tagit mig fram. men när man får råd så ska en silverado 2500 eller 3500 c-reg köpas, är ju lätt det grymaste. men då är jag intresserad av såna bilar
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har uppfattningen att när gäller drivlina, så kan Subaru verkligen sin sak.

Samt bra vridmoment trots låga slagvolymer då, vilket kan vara skoj. Kvalitet? Nej, brukar jämföra plåten med en mazarinform.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Har en Outback 2.5 -07 och en XC60 D5 -10. Men så råkar jag ha ett rätt så rejält kåpsläp också, 3S lastmått 530 * 200 och då det hängs på med 2 skotrar, nilapulka och en massa packning då tar jag Volvon alla dar i veckan, går som tåget efter vägen och har aldrig fastnat eller behövt koppla av släpet fastän det har varit riktigt jävigt vissa gånger. Jag har också Polestar mappning i Volvon=225 hk och det är ju trevligt då det blir uppför. Så för min del så tycker jag XC60:n är en riktigt fin dragbil.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nu vet jag inte riktigt vad ni pratar för prisklasser men tex subaru outback2005 tycker inte jag har nån höjdare till fyrhjulsdrift. den drar på ett hjul fram och ett bak. volvo awd -99 drog ju på tre hjul när det spann, testade att stanna i så branta backar som vi hittade och jag gick aldrig bet med den, -01 verkar inte bromsa bakdiffen lika hårt men för gemene mann funkar den utmärkt tycker jag.
Audis torsen är ju betdligt roligare men annars har jag ingen erfarenhet av dem.
Annars så är väl en BMW 330XD en riktigt mysig bil och grymt bra fyrhjulsdrift.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Dragbilen är tänkt som min andra bil så budgeten sträcker sig väl till 50k. Märkena som är intressanta för mig är väl främst Subaru, BMW och lexus. 1500kg på B-kort är ett plus så där rycker lexus... :)

Vill väl mer veta hur pass duglig en bakhjulsdriven BMW är att dra med? BMW är väl ganska låg också vilket troligen är negativt om det ligger 1-2dm snö på vägen?

Inge diesel...ja jag vet att dom e goa och dra med men nä jag gillar att dra ut på växlarna ibland :) Barnsligt jag vet men livet ska vara kul å leva :D
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vill väl mer veta hur pass duglig en bakhjulsdriven BMW är att dra med? BMW är väl ganska låg också vilket troligen är negativt om det ligger 1-2dm snö på vägen?
En bakhjulsdriven är då bättre än en framhjulsdriven dom flesta dagar i veckan men det går ju inte att jämföra med en fyrhjulsdriven.
Hade förut en 330D med m-sport chassi och hade då inga problem med att den var låg, fast jag provade väl heller inte oplogade skogsvägar. Känns som att man minst behöver en SUV då.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Får förvisso bara dra 1200 kilo med min, men det duger åt två skotrar.

Aldrig haft problem med 4wdn heller. Driver bra oavsett lutning och underlag.

Inte optimalt för familjen men för två Pers/skoter funkar det fint. Tar inte mer soppa med eller utan släp.

Gt4
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Kör just nu en haldex5 bil & den är bra att dra m inge snack om saken. Upplever dock att haldex4 är vassare. Vassare i avseendet start.

Ser att flera pratar om körkort. Tips ta b96 det gjorde jag då jag inte fick dra med b på min nya bil. Busenkelt
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
tja, nån som har koll på bränsleförbrukningen i en vw taro? tänkte köpa en sån som ska agera slyna åt skotern;)