Nej jag är inte särksilt förtjust i Audi Quattro och Haldex 4hjulsdriften, Tycker den är CHANSLÖS mot en Pick-up med riktig 4x4 som man väljer själv 4x4 Hög, eller 4x4 låg, bättre alla dagar än en 4x4 i "personbilar"(t.ex Quattro) Ta tex att dem driver inte på alla 4ahjul lika bra oftast ett hjul som inte riktigt vill hänga med i samma tempo.
Min S60 D5 (Diesel) går på 0,5-0,6, men våra Navaror går på alltid över liter milen, Men det är bra med RIKTIG 4x4 när man behöver den
håller helt med dig om riktig fyrhulsdrift. men dina pickuper driver inte på alla 4, dom driver mest troligt ändå bara på 2 hjul när det blir lite extremare körning pga att du bara har en mitt diff låst, och inte diffarna i axlarna låsta, möjligt vis att du har en lamell broms i bakaxeln men den låser inte, den försöker bromsa upp hjulen till samma fart, men den lyckas inte om det är is på ena sidan och snö under andra hjulet, då kommer den ändå bara slira på hjulet som står på is. riktig 4x4 har du då du kan låsa mittdiff, bakdiff och är ett stort plus med någon form av spärr eller iaf broms på framaxeln, drivaxlarna/knutarna gillar inte riktigt låst diff fram då dom vrids så mycket vid sväng.
farsan har en v70xc 02, alltså den med visko koppling som många säger är så dålig. men den fungerar utmärkt som vinterbil, slirar sällan när man ska upp i fart som en vanlig v70 gör så fort det är lite halt, det duger gott och väl så länge man inte ska ut i skogen. var och testade den mot en corolla med 4x4, den har då alltså spärrbar mittdiff, men vi märkte ingen skillnad på att ta oss fram eftersom vi båda saknade spärr i axlarna som även du saknar i dina bilar. vi var och körde i ett grustag.
sen pratar du mycket om kiruna, att det är så jävligt där. men vi bor i norra sverige, sluta klaga. bor i pite själv och för ca en vecka sen så var det hockybana efter alla vägar, köra lastbil gick inte, känner en som var ute och körde då, han hade varit och grävt och han fick stanna och vänta på sandbilen och då är han inte en som annars bryr sig, det ska vara halkigt för att han ska stanna. är inte bara i kiruna det är så där, det är i hela norrbotten, det börjar kanske tidigare i kiruna men sen är det ingen skillnad.
kör nu en w124 250td, och oftast klarar jag mig med släp bakom den, ibland får man gunga men aldrig blivit stannandes för att jag inte tagit mig fram. men när man får råd så ska en silverado 2500 eller 3500 c-reg köpas, är ju lätt det grymaste. men då är jag intresserad av såna bilar