John Deere Liquifire 643 Turbo -80

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Skär ut en kil från översidan av grenröret precis vid cylinderflänsen, sen svetsar ni tillbax kilen på undersidan av grenröret, så att det vinklas upp. Kolla min projekttråd, GLS Mountain Edition, gjorde det för nån dag sen på min, bild finns. Om det inte räcker gör ni likadant vid konan, både på grenröret och på pipan.

Jag har inte nån direkt erfarenhet av turbo och förbränningsrum, men en sak vet jag, dom där motorerna har omoderna förbränningsutrymmen som 17, väldigt breda squishband, och liten kupol.

Liten kompsänkning kan ni iofs lätt fixa med tjockare cylinderfotspackning, eller tom dubbla packningar. Det finns alla möjliga olika packningstjocklekar till dessa motorer. Man höjer ju porttiderna, men det kommer knappast till nackdel.

Kom ihåg att trycksätta utrymmet ovanför trottlarna i gasarna, annars kan laddet skjuta upp trottlarna i taket. Och det kan bli besvärligt... Antingen sätter ni nipplar med laddtryck uppe på skruvlocket, eller så borrar ni helt enkelt hål i trottlarna.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Följdfrågor! Hur skarp böj kan man tänkas använda i anslutningen till pipan på grenröret? Det ser rätt illa ut...

Boost?!.. om du ser detta! Har du erfarenhet av att fräsa toppar? Är det att rekommendera för oss?
Ja ni måste svarva ur topparna. Jag har ingen koll på hur bred squis dom där topparna har men jag kan ge några enkla mått som är optimala för turbo så ser ni själva hur långt ifrån ni ligger.

Dom bör ha 9-10mm bredd på squisbandet runtom men det funkar även med 11,5mm. Ju smalare dessto bättre och säkrare mot spikning och ger högst toppeffekt.

Klämspalten bör vara 1,2-1,4mm (1,2mm ger bäst effekt)

Vinkeln på bandet i förhållande till kolvens dome bör vara ca 1,3-1,5grader när man kör 9-10mm bandbredd för att få hyffsad flamfart (gå ej under 1,3 gr ! Jag skulle nog sattsat på 1,5gr

Kompet kan ni köra på 10-1 Men allt från 9.5 till 10,5 duger.

OBS ANG ritningen på trycksättningen förgasare så såg jag ett viktigt fel. Trycksättningen av flotörhuset måste tas från pitotrör som ska sitta just vid ingång till plenium. Det är snorviktigt annars får man aldrig till bestyckningen och den går snålt hur än stora munstycken man sätter in. Pitotröret ska vara av 8mm rör typ vattenledningsrör koppar och det ska in exakt i mitten av tryckröret från turbon just innan ing plenium. I detta 8mm rör borrar man ett 4mm hål som tar upp trycket mitt i luftströmmen (ena änden av 8mm röret kan man plugga). Kolla in Askers och dom andra turbosnubbarna så ser ni hur det är tillverkat. Slangen från detta pitotrör drar ni till en av avluftningsnipplarna på förgasarna bara. Inga slangar ska in under soppanivån i flotörhuset. Och som redan nämts dra även en tryckslang från plenium till ovansida trottel annars hänger sig gasen obenhörligen!!

Alla andra tryckslangar och dumpslangar såg rätt ut. Och jag hoppas nyi köper en melpasi btr för dom är stenbra.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Att trycksätta via avluftning var redan införstått, placeringen av nippeln på flottörkoppen var bara symbolisk. Pitorörs-biten var viktigare! Vi tänkte borra hål genom trotteln, fungerar det?

Svarvningen, är det nåt du håller på med själv? En malpassi är på gång förresten :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Att trycksätta via avluftning var redan införstått, placeringen av nippeln på flottörkoppen var bara symbolisk. Pitorörs-biten var viktigare! Vi tänkte borra hål genom trotteln, fungerar det?

Svarvningen, är det nåt du håller på med själv? En malpassi är på gång förresten :)
OK....Ja pitotrör måste var exakt rätt placerat och rätt mått på hålet 4-4,5mm och vädigt noga med att få 4mm borrhålet i mitten luftström riktat mot turbo.

Borra hål genom trotteln bör fungera,,Det märker ni om ni får flying trottel. Annars är det säkrast om ni tar trycket till trottelhuset så när turbon som möjligt så dom får övertryck först av allt. Går bra att ta ut trycket direkt ur kompressordelens utblås för då har man tidigast möjliga tryck.

Jag brukar bara räkna ut hur toppen ska svarvas och lämna iväg till proffs. Enklare singeltoppar brukar jag svarva själv men bara till mig själv då jag anser mig värdelös på svarvning och har en ganska liten svarv.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
på 643an så körde jag med en tjockare cylinderfotspackning, 1mm var den i slutat och laddade 0.8
körde först men en t25, gick fint om man inte höll fullt mer än 10sek. gick nog fort me prs chassit då.
sista turbon var en 16t....


 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Laddade du hela 0,8? Tokfan :D
Ska se om vi får nåt besked om turbon nu. Isåfall kommer det en logg senare! Vi får köra med snikmetoden och packning till att börja med då. Något lockande är dock svarvningen...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kör på tjockare cylinderfotspackningen och testkör.. ni kan ju sen när ni ser att allt funkar göra om topp då.
ingen bygger en värsting motor första gången
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 8 december
Totalt: cirka 112 arbetstimmar.

Något turbosnack hanns inte med idag, men en liten tur till verkstan blev det. Styrspindlarna har fått sig en omgång som ni ser. Det blir nog lagom höjning... hoppas vi!

Vårt största huvudbry för tillfället är grenröret. Här håller jag upp hur vi har tänkt oss. Det är väl inte för skarp vinkel ändå?



Snabbt och fint svarvjobb till spindlarna också!



Stay tuned! 8-kugg nonsliphjul sökes!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tycker rundningen är rätt hyfsad, men det är klart.. den är rätt skarp. Handlar mycket om utrymmesbrist också :eek:hwell:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Problemet är att det blir en nästan 90graders kant på insidan, får du till samma radie som du har på utsidan så blir det perfekt, men kom ihåg att håll längden intakt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nån motsvarande rundning skulle nog gå att ordna med lite fix. Är införstådd i att det är en ganska kritisk del av avgassystemet.

Håller herr asker till i Östersund med bygget sitt?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Känner igen bilderna där ni köpte skotern, bor tyvärr i den lilla byn själv, Nedansjö, antar jag att ni var i och köpte den? :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu får det stå stilla tills på måndag, om vi inte blir sugna att åka ner i helgen. Till veckan bör det hända grejor! :bigsmile:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu i veckan blästrar vi förhoppningsvis chassit! Avgasröret måste bli i det närmaste klart också. Vi saknar fortfarande vettiga drivhjul...