skoter körning i sthlm området.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det börja ta sig på snöfronten nu, synd bara att isarna inte är nå vidare. Lynxer hur är det med isen hos dig (inte den lilla pölen utan den större?)

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
På drevviken börjar isen ta sig. Har inte mätt, men endurohojjarna har kört isracing hela helgen. Och innan snön kom var det mkt skridskoåkare.
Skulle nog inte våga mig ut med skotern riktigt ännu, men det skall ju vara kallt hela veckan så nästa helg kanske..

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Drevan plogar dom ju direkt när isen är okej, kanske näst nästa helg om det är kallt. Du bor väl nära å kan väl säga till när den är okej sp kan vi mötas upp några stycken?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Lilla pölen håller 14cm och Uttran 10-12 cm i Lördags. Jag mätte bara på ett ställe där, rätt nära stranden, och tänkte göra en ny koll i slutet av veckan. Det är kärnis så med ett par cm till så borde den bära fint.
Det var många skridskoåkare ute i Lördags men nu är förhållandena kanske inte så bra för dem....
Å andra sidan lär det ju vara blankis under snön så det kanske blir lite taskigt grepp med skoter också.
Man kanske skulle fundera på dubb....?

Det finns ett sund mellan det som kallas Utterkalven och själva Uttran. I själva sundet fryser det aldrig men det finns en stig vid sidan av som är körbar. Frågan är hur isen är när man närmar sig sundet. Får nog vara lite försiktig där och kolla lite extra innan man far in.
Testar att bifoga en liten karta på min alldeles egen skoterled :eyebrows:
http://maps.google.com/maps?q=Uttran,+Botkyrka,+Sverige&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.194922,17.798882&spn=0.019604,0.066047&sll=37.0625,-95.677068&sspn=61.023673,135.263672&oq=uttran&vpsrc=6&hnear=Uttran,+Stockholms+l%C3%A4n,+Sverige&t=h&z=15

Last edited:

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Nu har det blivit åkbart, första turen här nere avklarad. Någon annan som varit ute?
Lynxer; har du kollat isläget nu på senare delen av veckan? Den där riktiga kylan ligger ju alltid 10 dagar längre fram i prognosen å det slutar alltid med minus 2-3 grader. Isen kommer frysa sakta nu när det ligger 20 cm snö ovanpå, vissa delar är fortfaranade öppna vilket är jäkligt märkligt, brukar inte frysa på detta sätt. Uttran klarar sig säkert bättre.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag bor precis vid norrviken sjön i sollentuna några mil norr om stockholm, den håller o köra på, drog en liten sväng i söndags. Är ca 12 cm is med 15 cm snö på.

Last edited:

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Fick en rapport om att det inte var något vidare ner mot sundet förra helgen men tänkte borra och kolla på Lördag.
...drog en liten sväng i söndags. Är ca 12 cm is med 15 cm snö på.
Blir lite osäker, vad skulle ni säga är den minsta tjockleken (kärnis) som krävs för att våga köra? Snofed säger 15cm. Själv vill jag nog ha en 20cm för att känna mig trygg, men jag kanske fegar?
Dyrt att tvätt skotern och inte så många andra skoteråkare som kan hjälpa till att dra upp den om den åker i halvvägs. Att åka ut med bil för att dra upp den kanske inte skulle vara så genomtänkt....:wacko:

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Om det är kärnis så behövs inte många cm, 7-8 håller men det förutsätter ju att sjön har samma tjocklek överallt vilket sällan är fallet. Därav känns nog 15 bra. Normal vinter får vi ju fort 15 cm fin kärnis, det är väl värre med snön då..

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det blir premiärtur i helgen. Sjö eller skogsväg men åka blir det!
Alla som vill hänga med får PM:a!

Köpa engångsgrill, korv och korvbröd, leta fram thermosen......
Blir lite fredags-shopping märker jag. :bigsmile:

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Hört att neråt Ösmo är det ca 40 cm snö, bruka bli mycket där när havet är öppet. Någon som bor åt det hållet som vet vart det går att åka?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Premiärturen avklarad!
Contrast362 tipsade om att köra upp till Skyttbrink i Tumba för att komma ut på småvägarna därifrån.
Bitvis ganska lite snö och packade vägar som är döden för en fyrtaktare utan isrivare men det gick bra.
Fick prova nya släpet och är kanon-nöjd! Löjligt enkelt att lasta av/på.
Isarna har tyvärr inte blivit bättre sedan förra helgen. Snön isolerar och det ligger en slaskhinna under. Ingen tillväxt överhuvudtaget. Skulle behövas en 10-15 minusgrader eller mer ett par dagar för att frysa till. gärna någon decimeter snö till på det sen.:amuse:

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hur mycket snö var det där idag då? Tar hem skotern i veckan så det kan åkas i helgen.
Inte så mycket precis. Funkade att köra på skogsvägarna som var oplogade och även dom plogade om man svängde in i snön vid sidan och kylde av där det gick. I skogen ligger det någon dm där träden står glest men det finns ju ingen botten så man går igenom hela tiden.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Inte så mycket precis. Funkade att köra på skogsvägarna som var oplogade och även dom plogade om man svängde in i snön vid sidan och kylde av där det gick. I skogen ligger det någon dm där träden står glest men det finns ju ingen botten så man går igenom hela tiden.[/

Men att få gasa av sig är det viktigaste! Säg till om det blir nåt i helgen som kommer, då följer jag gärna med. Mvh anders