iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sks originalremmen är Inge bra, 32111080 heter den och den höll Inge bra alls i assaulten, den bör också ha fel längd, bästa för iqn är 3211114 remmen den är kevlarförstärkt. Har en beggagnad som är fin som du kan få köpa.
är 3211114 remmen en original rem de?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Har inte kört så mkt med Ultimax remmar men 114 remmen är iallafall mkt bättre än 080 . Tror ingen rem är bättre än 114 remmen men kanske nästan lika bra, och priset är ju nästan samma som kg priset för guld :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
Knäcker du remmar sådär med en 600 så är det något som är snett. Bamses 800 drog endast en rem (ultimax 3) förra året och då princip bara lössnö körning i blåsjön. behövs inte mycket för att det ska börja dra remmar, min verkar ha ledsnat på att äta remmar men jag vet inte vad jag gjort... kanske några sekunder fullgas och över 1bar@8000varv riktade chassiet :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Knäcker du remmar sådär med en 600 så är det något som är snett. Bamses 800 drog endast en rem (ultimax 3) förra året och då princip bara lössnö körning i blåsjön. behövs inte mycket för att det ska börja dra remmar, min verkar ha ledsnat på att äta remmar men jag vet inte vad jag gjort... kanske några sekunder fullgas och över 1bar@8000varv riktade chassiet :)
Kom ut på en åker med svag uppförsbacke och tösnö, ospårat.. Gött fäste och gick lite tungt så laddet gjorde sitt.. PANG! Sen stutt. Går gött som fan när det går lite tungt, annars på packad led så känns den som vanligt nästan. Kanske skulle dreva upp några kugg så det går tyngre jämt:p
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ok, gör det så kommer den att gå som aldrig förr!
Har för mig att vi har pratat om det här tidigare, har även för mig att vi trodde att 75g skulle vara lagomt att prova med. men det finns väl ungefär 37128 olika former på vikterna också? eller ska man sattsa på liknande original fast tyngre?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Justerbara vikter beställda! Har även provkört "vevhusventilations" burken och det verkar fungera:) sjukt bra bett va det nere på åkern idag då det varit plussgrader igår och i förmiddags, gick att åka på rullen:p har inte lyckats justera bort bluddret på lågvarv ännu men ska prova att dra i lite mindre lågfarts munstycken till helgen, att skruva på luft/bränsleskruvarna gjorde ingen skillnad iaf.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Vevhusburken..

Visa bifogad bild 10442

Oljetanken med dubbla avluftningar.

DSC01395.jpg

Monterad! fattas bara ett filter:)

DSC01396.jpg

Ska även ta och linda pipan eftersom det skit som sitter där är helt slakt och ger ifrån sig ett "glasfiberdamm" i hela motorutrymmet:mad2:
Kollade även på en eventuell oljekylare idag men insåg att en vanlig liten kylare blir för stor, så jag började fundera på en vattenkyld oljekylare. sitter ju original ett T-stycke på kylarslangen precis brevid oljeledningen till turbon, funderade på om man skulle göra ett nytt sådant av plåt eller koppar rör och lägga en liten slinga innuti det så att oljan kyls av på det viset:hmmmm2: vad tror ni? någon som har ett bättre förslag? jag kommer även att göra ett ventgaller i "hjulhuset" där framför turbon.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hur pass varm blir oljan då?
Jag vet inte riktigt, har tänkt att jag ska såtta en termometer i oljelocket så man kan kolla.
känns som att allting blir jävligt hett iaf, turbo, oljetank och det som sitter runtom där. kanske blir bättre av ett ventgaller också..
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jag hade också problem med att den tröck ur sig olja ur oljeburksventilationen. Jag hade en slang till ett insprutningsbensinfilter modell större av plåt och sen upp till styret. Gick hur bra som helst vid lugn körning men när man gasade och den fick laddtryck mata den ur sig olja. Jag antar att min (samma som din) får laddtryck ner genom oljereturen till burken. Jag pluggade min ventilation och nu är det bra. Blir det något övertryck trycker den de genom oljestickan jag har, fast jag tätat den med dubbla o-ringar.

Angående temperaturen så kände jag på oljan efter typ en mils hård körning och då va den kanske 60-90 grader typ? Jag har min oljeburk just ovanpå originalutblåset för slutburken så den får ju lite snö därifrån. Ska nog ta bort det extra snöskyddet för utblåset jag har så den får lite mer snö.

Snyggt bygge!

/ Johan
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag hade också problem med att den tröck ur sig olja ur oljeburksventilationen. Jag hade en slang till ett insprutningsbensinfilter modell större av plåt och sen upp till styret. Gick hur bra som helst vid lugn körning men när man gasade och den fick laddtryck mata den ur sig olja. Jag antar att min (samma som din) får laddtryck ner genom oljereturen till burken. Jag pluggade min ventilation och nu är det bra. Blir det något övertryck trycker den de genom oljestickan jag har, fast jag tätat den med dubbla o-ringar.

Angående temperaturen så kände jag på oljan efter typ en mils hård körning och då va den kanske 60-90 grader typ? Jag har min oljeburk just ovanpå originalutblåset för slutburken så den får ju lite snö därifrån. Ska nog ta bort det extra snöskyddet för utblåset jag har så den får lite mer snö.

Snyggt bygge!

/ Johan
Tackar:) att plugga ventilationen känns lite sådär tycker jag, tror inte att det är laddtrycket som gör att oljan trycks ur utan att det blir nån ånga/gas eller nått när oljan blir varm. Men med dubbla luftningar upp till en extra burk så ska den förhoppningsvis inte kunna trycka ut nått.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
Jag får inte någon hög temperatur på oljan, oljebehållarn blir lite lätt ljummen efter ett tags körande. Men då läcker det in rätt mycket snö runt om så det kyler väll en del också.
Jag har byggt min oljetank "spillfri" så man kan ha den åt alla håll utan att det ska kunna droppa ut olja från venten eller returhålet så oljan inte åker tillbaks till turbon, tex när maskinen ligger upp och ner.
Det enda jag märkt att det har fuktat lite precis vid ventilationshålet som är 1.5mm men mycket lite.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag får inte någon hög temperatur på oljan, oljebehållarn blir lite lätt ljummen efter ett tags körande. Men då läcker det in rätt mycket snö runt om så det kyler väll en del också.
Jag har byggt min oljetank "spillfri" så man kan ha den åt alla håll utan att det ska kunna droppa ut olja från venten eller returhålet så oljan inte åker tillbaks till turbon, tex när maskinen ligger upp och ner.
Det enda jag märkt att det har fuktat lite precis vid ventilationshålet som är 1.5mm men mycket lite.
Hur mycket olja har du i din då?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Asker du har ju iofs vattenkylningen inkopplad den hjälper nog till mycket. Men en oljetemp runt 100 är ju inga problem alls.