iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu är pumpen provkörd och den fungerade fint. Snickrade om en originalpipa lite också med lite smalare stinger, får se hur den funkar om det blir nå vattenåkning nått tag här..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fungerar den som du vill nu?
Hur mycket ladd?
Hur är körbarheten?
Motormässigt så fungerar den rätt bra, verkar hålla iaf.. laddar 0,6bar lite drygt på helt std motor. körbarheten är väl skaplig, lite av/på stuket fortfarande. ganska hetsig precis då laddet kommer så lite variator trix återstår. Jag har en ide angående vikterna som jag ska prova så fort det blir läge.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
okej, roligt o höra.

vad var det för problem med variatorvikterna?
finns de inte tillräckligt tunga?
Jodå, de finns det. Men problemet är att viktar man på så den håller ett sansat maxvarv så får man ett tillslag på 3700 varv ungefär, och då blir en 600 som en gammal puch alabama med sliten kolv.. Måste därför försöka komma på nått special.
Jag är inge vidare på variatorfronten så jag vet inte riktigt vad man ska satsa på, annan helix, annan fjäder, värre drevning kanske?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Det låter som du behöver en annar primärfjäder med högre starttyryck men med samma sluttryck, vad har du för fjäder i nu?
Du lär väll kanske vilja ligga på ca 4500 eller?
Samt vad du kör med för vikter, så ska jag försöka hjälpa dig att hitta en lämplig fjäder.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det låter som du behöver en annar primärfjäder med högre starttyryck men med samma sluttryck, vad har du för fjäder i nu?
Du lär väll kanske vilja ligga på ca 4500 eller?
Samt vad du kör med för vikter, så ska jag försöka hjälpa dig att hitta en lämplig fjäder.
Som det är nu kör jag med rosa fjädern och 58g vikter. minst 4500v vill man nog ha ja.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Som det är nu kör jag med rosa fjädern och 58g vikter. minst 4500v vill man nog ha ja.
Kör du bara med 58g när du får rätt toppvarv?
Vad är det för värden på den rosa fjädern?

Eller om vi säger såhär då, hur mycket vikt behöver du för att den ska hålla rätt toppvarv?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kör du bara med 58g när du får rätt toppvarv?
Vad är det för värden på den rosa fjädern?

Eller om vi säger såhär då, hur mycket vikt behöver du för att den ska hålla rätt toppvarv?
Nä, nu övervarvar den som fan. med 76g vikter och rosa fjädern (180-320) så varvar den 8100-8200v, vilket känns lagom. men då har man ett tillslag på ca 3700v.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ok, nu lät det mer normalt :)
Det måste nästan va slp mtx vikter va? Måste va väldigt tunga vid hälen, då de ger så pass lågt tillslag med en 180 fjäder.
Annars är nog supertips något som bör passa dig fint. Då är lättare i hälen än slp vikterna.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ok, nu lät det mer normalt :)
Det måste nästan va slp mtx vikter va? Måste va väldigt tunga vid hälen, då de ger så pass lågt tillslag med en 180 fjäder.
Annars är nog supertips något som bör passa dig fint. Då är lättare i hälen än slp vikterna.
jo det är mtx vikter. Har ett par 48g? Vikter liggande som jag tänkte labba lite med, vikta på dom till 70g endast längst ut (om det går).

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
jo det är mtx vikter. Har ett par 48g? Vikter liggande som jag tänkte labba lite med, vikta på dom till 70g endast längst ut (om det går).
Ok annars hör med bamsegrill han har både supertips och team roster vikter liggande.
Roster vikterna lär också funka fint (billigare) Fast supertipsen kan man vikta mer extremt punktvis..
Men det kan ju vara värt att prova någon specialare också dock tror jag det blir svårt att lägga på över 20gram på 48grammarna på ett bra sätt..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har räknat lite på de där nu och det blir nog svårt att få dit 20g längst ute på, en kubik cm stål väger väl typ 8g om inte jag är helt fel ute?

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Är väll delvis därför färdiga kit brukar vara lite dyrare när det är brickor i typ volfram/tungsten du bultar dit, lite snabbt googlande ger att volfram har en densitet på 19250 kg/m3 och "konstruktions stål" har 7850 kg/m3, skaplig skillnad!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Är väll delvis därför färdiga kit brukar vara lite dyrare när det är brickor i typ volfram/tungsten du bultar dit, lite snabbt googlande ger att volfram har en densitet på 19250 kg/m3 och "konstruktions stål" har 7850 kg/m3, skaplig skillnad!
Sånt har väl du liggande nån stans;)

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
nä dåligt med det :) du får väll ta å köpa lite svetselektroder till tig och smälta ner till rundstång du kan svarva :)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Får se hur mycket plats det finns för att bygga på vikterna, finns ju vikter som ser jävligt skumma ut.

Typ som domhär fast utan den där smala grejen..