Köra in -Hårt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Det där var ju faktiskt är rätt vital notis,



Låter ju som att du gör detta vid första uppstarten innan körning men du menar att kör ingen uppvärmningen alls (men däremot bara en kort körning först)...?

Vid första uppstart ´blir det i stort sett start med upphissad kälke vare sig man vill erller inte ,, man vill snabbt se så det inte läker någonstans (gasstart test runt insug)) och att den går riktigt. Men den får inte stå på tomg !! Man bör smågasa den hela tiden och överdriva choke tiden det som går. Men dra iväg så fort som möjligt ju fortare dessto bättre och inga höga varv dom första 10 min och oregelbunden fart hela tiden . Jag brukar sopa i gammla bilstift eller väldigt mjuka stift typ ngk bn6-7-8 för dom klarar vålsamt med soppa och kallgång. Dom stiften kan man med fördel ha i flera varv runt huset (tills man börjar varva maskinen) har man manuell choke så sopa på den så den toksurar sig hela tiden ,,då kan man köra bet längre tid innan vattent blir varmt och ringarna får bra kylning. Jag brukar surcokeåka den i minst 10 min ivf och sopar gärna på choken efter varje fullgasrepa den första tim .

Även med fullt inkörd motor och våldstrimmat eller turbomatat bör man även ta för vana att dra ut choken och smågasa efter långa fullgasrepor. Man kan dra choken till styret så man kan choka med ett finger,,detta förekommer ofta på dragrace tvåtaktare. Jag har inte flyttat choken och drar bara i den när det inte är för guppigt så man vågar släppa styret .
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Boost då blir de ju bra när man hämtar skotern hos ÅF så kan man ju kör lite runt kåken innan man lastar på den på släpet. Så får den kallna på vägen hem 9mil så kan man upprepa hemma runt knutarna.
En fundering bara efter man gjort detta så gör de väl inge om den får stå tills de kommer lite mer snö 1 vecka eller så sen får man väl börja inkörningen, för nu faller den med sin frånvaro (snön).:(
Anser du att de ska va mineral till e-tec också om jag förstår dig rätt? :) Varför detta eviga tjat om att man bara får köra på XPS helsyntet p.g.a. att pumpen är så känslig på densiteten i flera andra trådar, inte ens en helsyntet av annat fabrikat???
Tror själv att det är ett försäljningsargument, för hur gör man om man är ute på långtur och har glömt fylla oljebehållaren och kommer till nån mack som inte säljer XPS, menar BRP att du ska ta en taxi å hämta olja hemma då eller. Dom har ju knappast ett eget raff.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Boost då blir de ju bra när man hämtar skotern hos ÅF så kan man ju kör lite runt kåken innan man lastar på den på släpet. Så får den kallna på vägen hem 9mil så kan man upprepa hemma runt knutarna.
En fundering bara efter man gjort detta så gör de väl inge om den får stå tills de kommer lite mer snö 1 vecka eller så sen får man väl börja inkörningen, för nu faller den med sin frånvaro (snön).:(
Anser du att de ska va mineral till e-tec också om jag förstår dig rätt? :) Varför detta eviga tjat om att man bara får köra på XPS helsyntet p.g.a. att pumpen är så känslig på densiteten i flera andra trådar, inte ens en helsyntet av annat fabrikat???
Tror själv att det är ett försäljningsargument, för hur gör man om man är ute på långtur och har glömt fylla oljebehållaren och kommer till nån mack som inte säljer XPS, menar BRP att du ska ta en taxi å hämta olja hemma då eller. Dom har ju knappast ett eget raff.[/QUOTE

Jag skulle bara kört upp den på släpet eller nästan släpat upp den på släpet:biggrin1: Och hällt i mineralolja hemma . Du kan ju leta åt en mineral som har liknade flyt temratur vid ca 15- grader så ska inte pumpen få problem. Den lär inte få problem med vare sig mineral med väldigt olika flyt temp heller för då har utveckligen gått bakåt i tiden. Jag menar alla andra pumpar genom tiderna tål ju spiken.

Och skulle du få några motorbekymmer what so evver så häller man tillbaka deras cyntet såklart och har hela tiden åkt den oljan. För hittar tillverkare på såna dumheter som att kartell bilda sig med oljemärken kan man luras tillbaka med gott samvete.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag vet att en Dragon 700 hade hemska problem med brps mineralolja, small å poffa som fan vid varmstart. Stift gick även på löpande band, efter byte av olja gick den klockrent direkt. Men kan ju som sagt ha med oljans flyt temp att göra.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Köra in -Hårt

Boost citat: "Och skulle du få några motorbekymmer what so evver så häller man tillbaka deras cyntet såklart och har hela tiden åkt den oljan. För hittar tillverkare på såna dumheter som att kartell bilda sig med oljemärken kan man luras tillbaka med gott samvete."

Håller fullständigt med dig jävla önskemonopol.
Är de PENNZOIL 2T MULTI-PURPOSE mineral du rekommenderar, vet inte vart jag kan få tag i den men funkar de med Q8sprint mineralbaserad, har 4L av den varan hemma???
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Ja den där oljan är ju anpassade för kallt klimat så nog funkar den bra. Och man ska ju inte åka full gas längre än max 200 m under inkörning,,,allment lägre slutvarv bör man hålla

Ang om man pangar stift med vissa oljer mineral som cyntet så beror det ofta på för racig olja och för lungn körning. Man ska inte välja direkta tävlingsoljer om man nu inte kör full gas hela tiden.

Om jag tar amsoil värsta helcyntet för tävling som är bästa oljan enligt alla tester som exempel.. Den är så bra att man kan köra endast 1% och motorn håller riktigt bra ändå trotts tävling. Men kör man den i vardagsbusåka så förbränns inte alla tillsattser fullständigt och man får sot/koksbilning överallt och i extrama fall kan ringar fastna i kolven. Samma sak gäller alla värsting oljer. Det gäller att man läser noga vad dom rekk den till för typ av körning.

Jag ska nu Lämna min Aspenolja för att prova paybacks ny intagena värstinghelcyntetare "Challenger" Det enda jag vet om den är att endast ett fåtal försäljare finns världen runt. Enligt Payback finns bara dom och en canadensare som säljer denna olja till vm åkare mf än så länge. Den ser fruktanvärt bra ut i spec då den i första hand är gjord för hård tävlingtempo ,, men dom skriver också att den funkar utmärkt även för Svenssontempo och det är snorviktigt!. Den har klarat dom svindyra hårdaste testerna jaso ,,,tpi ,sdi, och alla dom där benämningarna och ska tydligen vara extremt rykfri.
Den kostar ca 115kr L på 1L flaska (finns 4L) men man kan köpa ända upp till 208 L fat utan problem och då lär priset bli en aning billigare he he.

Vi har beställt en special Boost III blandning såklart,, tack vare att min kompisare är återförsäljare så vi har bra tumme med dom. Den blandningen består av denna Challenger olja och Borpullver för jag kör inte en meter utan boron numera sedan jag sett och känt fördelarna.

Det vore intresant om några fler än vi två vill prova denna olja för jag kör inte så många mil så det tar flera år inna jag kan säga bu eller bä.
Jag kan nog även fixsa så det går att få Boost III blandningen för den som vill ,,men då talar vi dyrare pris på uppimot det dubbla priset gissar jag. Men även dubbla priset är billigare än den färdiga Boron oljan som var sjukligt dyr och inte ens hade jaso sdi testresultat.

Men man kan också köra paybacks drivmedelsförstärkare direkt i sin tank och behålla sin favoritolja. Då kan man själv ge en regäl dos boron dom första milen (efter inkörning!!). Och kör man drivmedelsförstärkare behöver man inte längre oroa sig om rostbilning,, inte ens över sommarförvaret det kan jag garantera då jag själv sett resultatet av min sommarförvarade skoter utomhus i reng o rusk med endast drivmedelsförstärkare som skydd. Den driver också ut vatten ur bränslet och förhindrar isproppar och biologiska föroreningar.

Man känner helt klart av att motorn går lättare och bättre effekt efter några tim åka på drivmedelsförstärkare speciellt om man drar i regäla doser från början på typ 0,5%-1% i några mil . Vi ska gå ner 1 % i oljeinblandet efter några tim åkande på hård Borbland för att få ännu mer effekt och mindre soppaförbrukning. Jag är övertygad att boronet gör att man kan losa 1%olja med lätthet (OBS MIN EGEN IDE). Tester på ultralätta flygplans tvåtaktare som ofta ligger på 500cc rotaxmotorer visar att 3% oljeinblndning drar 8 % mer soppa än att köra 1,7% % inbland! Fler fördelar med mindre oljeinbland är också renare stift så knäcks inte så lätt och går renare i motorgång.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
allright tack för svar...
Men vad anser du efter inkörning måste man köra XPS svindyra helsyntet eller går de bra med Q8 Sprint Racing Delsyntet, har funkat i alla tidigare maskiner jag kört, både 600sdi och 600ho, men vet dock inte hur de e me nya 800 e-tec??? De är ju viss prisskillnad xps=162kr/liter Q8=42kr/liter...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
allright tack för svar...
Men vad anser du efter inkörning måste man köra XPS svindyra helsyntet eller går de bra med Q8 Sprint Racing Delsyntet, har funkat i alla tidigare maskiner jag kört, både 600sdi och 600ho, men vet dock inte hur de e me nya 800 e-tec??? De är ju viss prisskillnad xps=162kr/liter Q8=42kr/liter...
Jag skulle inte köra en delcyntetare för dom kan ha ytterst lite cyntet i sig. Det finns inga krav på hur mycket i % cyntet dom ska ha så i prnicip kan det vara en mineral nästan. Leta leta åt en annan cyntet som flyter likanade xps oljan vid samma minusgrader.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
allright tack för svar...
Men vad anser du efter inkörning måste man köra XPS svindyra helsyntet eller går de bra med Q8 Sprint Racing Delsyntet, har funkat i alla tidigare maskiner jag kört, både 600sdi och 600ho, men vet dock inte hur de e me nya 800 e-tec??? De är ju viss prisskillnad xps=162kr/liter Q8=42kr/liter...
Fast om det stämmer att nya 800R e-tec drar en liter olja på 45 mil så är det väl inte lönt att snåla på oljan? Med den låga oljeförbrukningen så ställs nog rätt höga krav på att det är en bra olja. Kan nog bli problem med garantin om det visar sig att du kör på fel olja om den skär.

Köper du storpack på stenmarks maskin så går det ju bara på 125:- litern och 3:- per mil i olja är väl ändå en låg kostnad om man ser till alla andra skoterkostnader. Det dröjer nog inte länge innan man kan köpa en godkänd helsyntetolja från Q8 på 20 litersdunk, men till dess tycker jag inte du ska chansa.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Fast om det stämmer att nya 800R e-tec drar en liter olja på 45 mil så är det väl inte lönt att snåla på oljan? Med den låga oljeförbrukningen så ställs nog rätt höga krav på att det är en bra olja. Kan nog bli problem med garantin om det visar sig att du kör på fel olja om den skär.

Köper du storpack på stenmarks maskin så går det ju bara på 125:- litern och 3:- per mil i olja är väl ändå en låg kostnad om man ser till alla andra skoterkostnader. Det dröjer nog inte länge innan man kan köpa en godkänd helsyntetolja från Q8 på 20 litersdunk, men till dess tycker jag inte du ska chansa.
Ja du har så rätt Mr_Smurf, skulle de va så låg oljeförbrukning så kommer jag 540mil på den olja jag får med skotern då, får med 12L XPS formula II helsyntet så då va de slutdiskuterat för min del iafa att köra nån annan olja.

Boost, du får ursäkta om man blir fundersam men det står på XPS mineral att den endast är för förgasar motorer, hmmmm. Vet att du är lite av en "GURU" på de här forumet men man börjar ju ändå fundera när man köper en skoter för över 100 lakan, man vill ju inte få problem men samtidigt ha så vass maskin som möjligt...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Boost, du får ursäkta om man blir fundersam men det står på XPS mineral att den endast är för förgasar motorer, hmmmm. Vet att du är lite av en "GURU" på de här forumet men man börjar ju ändå fundera när man köper en skoter för över 100 lakan, man vill ju inte få problem men samtidigt ha så vass maskin som möjligt...
-----------------------------------------------

Förgasare eller insprut har jag aldrig hör talas om förut . Evnt menar dom att insprutare kan vara högvarvseffektmotorer och bör ha helcyntet?? Mycket underlig påstående av dom. Vore bättre dom skrev ej för högvarvsmotorer och tävling.

Men till inkörning behöver man inte ha en värsta minral för man bör hålla varven nere en aning inte göra långa fullgasåkningar. Och till det duger igentligen vad som helst. Dagens skotermotorer är inte ett dugg bättre än för 15+ år sendan i matrialförbättring och ytfinnish. Det är forfarande nikasilcylinder och vanlig aluminium kolv som gäller. Och maskinerna för 15-20 år sedan kördes mestadels på mineral av mer eller mindre bra kvalite och dom höll i stort sett lika bra som nu,,ja snarae bättre men det beror mer på utvecklingsstöra motorteckniker som gör groda på groda i felkontruktion år efter år på vissa märken (rotax)

Om den XPSoljan stämmer i flytbarhet mot den dyra cynteten så duger den garanterat till inkörning. Om man känner sig osäker på mineraloljan kvalle så köper man en redan erkänt bra mineral som penzoil /bellray/ och om statoil har en mineral kan man tryggt välja den samma sak med castroil och säkert fler av mer kända oljemärken. Då behöver man inte ens ta det lungt vid inkörningen . Jag har svårt atta det lung så jag kör in på den mineral jag vet6 tål varvas. Jag köper därimot inte en olja som heter samma som något skotermärke för man har ingen aning vart oljan kommer ifrån då. Alla dom stora oljebolagen får inte göra biort sig med en sunkolja´och tappa förtroendet

Bra exempel på värdelös skotermärkesolja är Arcticat helcyntetare som man "MÅSTE KÖRA" den rostar sönder alt in sin väg som kan rosta i motorn.

Men fick du med så mycket olja så måste du ju åka den . Men jag skulle inte köra in motorn på den eller andra helcyntetare.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. vill inte vara petig, i en kanon diskussion, men nu får de vara nog med cyntet..
kalla mig dryg och anal-fabet, men ffs, cyntet stavas syntet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
.. vill inte vara petig, i en kanon diskussion, men nu får de vara nog med cyntet..
kalla mig dryg och anal-fabet, men ffs, cyntet stavas syntet
Den var bra jag ska försöka komma ihåg s i Syntet tack. Jag är värdelös på att trava:whistle:
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ok vi provar att sammanfatta igen. (Boost style)

mineralolja
inge extra olja i tanken
ingen varmkörning iväg direkt till halvvarm sedan låta kallna. antal upprepningar ? känns ändå illa att inte varmköra.
varierande varvtal och inga långa fullvarvs repor
om möjligt ge den mera soppa inte mera olja tills den är inkörd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
ok vi provar att sammanfatta igen. (Boost style)

mineralolja
inge extra olja i tanken
ingen varmkörning iväg direkt till halvvarm sedan låta kallna. antal upprepningar ? känns ändå illa att inte varmköra.
varierande varvtal och inga långa fullvarvs repor
om möjligt ge den mera soppa inte mera olja tills den är inkörd.

Boost style lät bra ha ha..

Enda jag vill tillägga är.....Extra olja i tanken verkar man inte komma ifrån på insprutare som inte har extra soppatillförsel oturligt nog. Så i dessa insprutare får man nog krypa till korset och hälla i mineralolja i tanken enligt rekko från tillverkaren. Inte helt bra men lite säkrare än att köra utan olja i tanken den första tiden då allt går lite extra varmt. Inkörningen blir inte fullt lika effektiv som på en fuggeskoter som man kan extra kyla med bränsle men så jäkla dåligt blir det inte inte. Inkörning med nikasilfoder som det numera är på alla 2 taktare är ju inte lika noga som stålfoder som tur är.

Och förgasarmaskiner kan man gärna jobba med choken så den surar ordentligt dom första minutrarna och första varvet runt kåken. Viss varmkörning blir det automatiskt när man kollar läkage mm så det är inte ens säkert man hinner iväg första uppstarten innan den blir för varm. Men har man den upphissad och smågasar hela tiden under första besikningen så är det ok.