Ja den där oljan är ju anpassade för kallt klimat så nog funkar den bra. Och man ska ju inte åka full gas längre än max 200 m under inkörning,,,allment lägre slutvarv bör man hålla
Ang om man pangar stift med vissa oljer mineral som cyntet så beror det ofta på för racig olja och för lungn körning. Man ska inte välja direkta tävlingsoljer om man nu inte kör full gas hela tiden.
Om jag tar amsoil värsta helcyntet för tävling som är bästa oljan enligt alla tester som exempel.. Den är så bra att man kan köra endast 1% och motorn håller riktigt bra ändå trotts tävling. Men kör man den i vardagsbusåka så förbränns inte alla tillsattser fullständigt och man får sot/koksbilning överallt och i extrama fall kan ringar fastna i kolven. Samma sak gäller alla värsting oljer. Det gäller att man läser noga vad dom rekk den till för typ av körning.
Jag ska nu Lämna min Aspenolja för att prova paybacks ny intagena värstinghelcyntetare "Challenger" Det enda jag vet om den är att endast ett fåtal försäljare finns världen runt. Enligt Payback finns bara dom och en canadensare som säljer denna olja till vm åkare mf än så länge. Den ser fruktanvärt bra ut i spec då den i första hand är gjord för hård tävlingtempo ,, men dom skriver också att den funkar utmärkt även för Svenssontempo och det är snorviktigt!. Den har klarat dom svindyra hårdaste testerna jaso ,,,tpi ,sdi, och alla dom där benämningarna och ska tydligen vara extremt rykfri.
Den kostar ca 115kr L på 1L flaska (finns 4L) men man kan köpa ända upp till 208 L fat utan problem och då lär priset bli en aning billigare he he.
Vi har beställt en special Boost III blandning såklart,, tack vare att min kompisare är återförsäljare så vi har bra tumme med dom. Den blandningen består av denna Challenger olja och Borpullver för jag kör inte en meter utan boron numera sedan jag sett och känt fördelarna.
Det vore intresant om några fler än vi två vill prova denna olja för jag kör inte så många mil så det tar flera år inna jag kan säga bu eller bä.
Jag kan nog även fixsa så det går att få Boost III blandningen för den som vill ,,men då talar vi dyrare pris på uppimot det dubbla priset gissar jag. Men även dubbla priset är billigare än den färdiga Boron oljan som var sjukligt dyr och inte ens hade jaso sdi testresultat.
Men man kan också köra paybacks drivmedelsförstärkare direkt i sin tank och behålla sin favoritolja. Då kan man själv ge en regäl dos boron dom första milen (efter inkörning!!). Och kör man drivmedelsförstärkare behöver man inte längre oroa sig om rostbilning,, inte ens över sommarförvaret det kan jag garantera då jag själv sett resultatet av min sommarförvarade skoter utomhus i reng o rusk med endast drivmedelsförstärkare som skydd. Den driver också ut vatten ur bränslet och förhindrar isproppar och biologiska föroreningar.
Man känner helt klart av att motorn går lättare och bättre effekt efter några tim åka på drivmedelsförstärkare speciellt om man drar i regäla doser från början på typ 0,5%-1% i några mil . Vi ska gå ner 1 % i oljeinblandet efter några tim åkande på hård Borbland för att få ännu mer effekt och mindre soppaförbrukning. Jag är övertygad att boronet gör att man kan losa 1%olja med lätthet (OBS MIN EGEN IDE). Tester på ultralätta flygplans tvåtaktare som ofta ligger på 500cc rotaxmotorer visar att 3% oljeinblndning drar 8 % mer soppa än att köra 1,7% % inbland! Fler fördelar med mindre oljeinbland är också renare stift så knäcks inte så lätt och går renare i motorgång.