Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
En polare till mig ringde sin ÅF idag tydligen räckte de med en nerdrevning. Man blir så matt..
Haha, ja man kan ju fortsätta att dreva ner tills problemet är löst men då kan man lika gärna köpa en 550 till slut. En lössnö maskin behöver viss fart på mattan för att funka.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag gissar på att det är samma som med Polaris, att de vill undvika att alla som har en Freeride vill ha dessa åtgärder allihopa.
Enkelt, alla som får åtgärdat river isär, dokumenterar och postar här på forumet i en tråd där bara de som äger en maskin skriver vilken setup det vart i en förutbestämd mall typ:
Drevning
Kedja
Primärfjäder
Ramper
Viktning
Sekundärfjäder
Helix

Kan bli en riktigt intressant artikel så småningom också.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nu ska ni få en liten tanke nöt igen. -11 renegade 800 e-tec 23-45 drevning + 2 kugg delvis 25-45= kallare variatorer, markant!
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Nu ska ni få en liten tanke nöt igen. -11 renegade 800 e-tec 23-45 drevning + 2 kugg delvis 25-45= kallare variatorer, markant!
För varje kugg man ökar på det lilla drevet minskar väl drivet eller kraften? Den blir slöare men får högre topphastighet. Så har det då varit varje gång jag experimenterat med drevning. Köper man dessutom en mountain vill man väl ha kraft framför toppfart, eller är jag den enda med den filosofin?
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
För varje kugg man ökar på det lilla drevet minskar väl drivet eller kraften? Den blir slöare men får högre topphastighet. Så har det då varit varje gång jag experimenterat med drevning. Köper man dessutom en mountain vill man väl ha kraft framför toppfart, eller är jag den enda med den filosofin?
Delvis sant. Man vill ha bra snurr på mattan (nordamerikanerna talar om "trackspeed"), men inte nödvändigtvis en toppfart på 190 km/h.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nu håller ni er inte till frågan. Varför blev variatorerna kallare med en lite högre drevning? förslag!

Vi som teskörde var alla rörande överens att maskinen drog betydligt bättre, även i lössnö. Förklaring, kallare variatorer, mer effekt på mattan.
Tillbaka till org drevning 23-45 men med en annan helix! Resultat, kallare variatorer mer power. Vi behöver inte dreva på, men det fungerar utmärkt dess utom om man vill köra 10-12km/h fortare på vägen.

Att höja tempen en grad kostar 1,13kw. Att köra med 115grader mot 90 på variatorskivorna och remmen kostar alltså 25*1,13=28,25kw! 155Hk =114kw
114-28,25=85,75kw=116hk som driver skoter farmåt! alltså effekt som en 600.

En 377 rem pallar dryga 95 grader.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så att höja tempen på remmen från -25 till +95 grader drar alltså drygt 184 hk? Nej, du måste räkna procentuellt och med adderade tal...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Så att höja tempen på remmen från -25 till +95 grader drar alltså drygt 184 hk? Nej, du måste räkna procentuellt och med adderade tal...
Nu är jag hypotetisk i min skrivning. Den tempen som remmen och skivorna har på en välfungerande lösning är mellan 60-85 grader. 90-95 ärhelt ok vid extrema förhållanden. Vid så höga värmetal som 110-115 grader så eldar man bara rem. Den effekt som motor ger blir bara värme när remmen inte sitter fast nog i sytemet. Men faktum är att det krävs 1,13kw i effekt för att öka en grad.

Du kanske kan ge oss en förklaring i % varför en XU 1200 ökade hasigheten i lössnö från 80-115km/h när temperaturen på primären sjönk från 110 till 85. Detta uppnådes efter ett ganska omfattande jobb med helt andra lösningar än orginal.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Diablo, man kan alltså utgå ifrån att du har fått till och är nöjd med variatorkalibreringen på din renegade 800 etec ? Kul att höra isf !!
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
då borde det ju alltså bli bättre med högdrevning... Förstår inte varför inte BRP har fixat det där för länge sen :D
Nu referera jag inte till Freeridern utan jag vill ge er en hint om hur systemet fungerar. Renegaden i fråga ger också tempar upp mot 110 grader med org "set upen" på C#3. Med C på #1 sjunker tempen minst 10-15 grader. Varför? Mer tryck på remmen. Med en annan helix sjuker tempen ännu mer. I princip samma resultat med 2 kugg högre drevat. Det jag vill säga till er är dreva ner från 21 - 45 som är org på summiten till 19-45 hjäper inte mot värme problemet. Med omfattande ändringar i variator "set uppen" så går det alderles utmärkt att köra med 19-45. Det går utmärkt att kör med 23-45 också med en "set upp" som den drevningen vill ha.

Om vi nu tittar på -11 gade så har den en helix som är för snäll. Den håller i mot för mycket vilket gör att primären blir för "lätt". Det slirar i primären. Det samma gäller Freerider & summit X. Även Lynx Boodockern har samma bekymmer.

TRAn är den variator som fungerar bäst att ta i gång en högre drevning.