Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Joo visst är det så att summitarna är programmerade att ta mer olja?:::
Ett oljepumpsbyte verkar då inte gjort nån skillnad för mej....kan man verkligen inte ställa om detta med ett värde typ mellan 1-10...i BUDS lr va det nu heter ??
Jag tror att det är som så att den drar mer olja ju mer man gasar och på en Summit håller man ju oftare fullt än på en ledmaskin pga drevning mm. Oljetillförseln sker genom impulser och tex vid tomgång ät det långt mellan dessa impulser (2/min vill jag minnas men det låter lite...) Vid fullgas(vilket man ofta har på en lössnöare) drar inte Etec mindre olja än P-Tec men en ledmaskin som man kör på 1/4-1/2 gas kommer att gå billigt både på soppa och olja. Det går att justera hur mycket olja den ska dra.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
... Och Mulle hade visst redan svarat:)

Citat:
– At idle, pump works at approximately less than 1 pulse per minute. A very low quantity of oil is injected to reduce engine smoke and to reduce engine emissions.

– As engine speed increases, oil delivery increases but not proportionally. It varies accordingly to the specific engine requirements.

– At 8000 RPM, pump works at approximately 120 pulses per minute.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Men jag ligger ju på 6 procent så det kan väl inte va rätt???
Undra hur hög blandningen är i bränslet egentligen? för visst går 2 slangar till vevhus å 2 till RAVE portarna eller cyklar jag baklänges nu igen ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men jag ligger ju på 6 procent så det kan väl inte va rätt???
Undra hur hög blandningen är i bränslet egentligen? för visst går 2 slangar till vevhus å 2 till RAVE portarna eller cyklar jag baklänges nu igen ?
Visste inte att det gick olja till RAVE-portarna, men det ser ut som på sprängskisserna att det går två slangar dit.
Jäkligt skumt...
Ska man ha olja till alla fyra ställena så blir det ju att gå åt en del...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visste inte att det gick olja till RAVE-portarna, men det ser ut som på sprängskisserna att det går två slangar dit.
Jäkligt skumt...
Ska man ha olja till alla fyra ställena så blir det ju att gå åt en del...
Såhär är det beskrivet av BRP, hur mycket, när var hur är säkert deras/Rotax hemligheter än så länge, etec:n måste ut på tävlingsbanorna för att det ska finnas underlag för olika mappningar , officiellt i alla fall men det kommer då de har arbetat med det sedan minst förra året då många etec hade bekymmmer i de endurorace som kör i Alaska o Canada.
Har gått två Freerides som spjut med kälkar bakom i Canadas Cains Quest tills igår då en av dem fick soppatorsk under fullt spjäll, errorcoder o varningar och inte gick att återstarta men då hade de gått nästan 200 mil race med hög belastning utöver alla de mil de rekat inför tävlingen.
Håller på att gräva efter info från dem via en bekant i trakten som hjälp dem med det mekaniska så vi får se om de har nått när besvikelsen lagt sig.

En sak är jag personligen övertygad om när det gäller elektroniken/ECU styrningen i våra moderna maskiner och det är att vi inte vet vad den gör exakt, har garanterat stor betydelse hur man kör under inkörningen för t ex framtida oljeförbrukning beroende på hur och när datorn justerar efter timmar, mil då det knappast sker för varje meter utan värderas mer långsiktigt för att Rotax garantier ska kunna hålla, mao den som kört WOT 7-8 000 rpm under inkörningen i lös helt friktionslös december och januari snö får kanske leva med hög oljeförbrukning flera hundra mil då datorn tror att det ska vara så, det är vad jag tror dock men inte vet som sagt men det digitala är ju alltid logiskt programmerat
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så hälftern av oljeförbrukningen är enbart för att smörja portarna...
Då kan man ju ana varför de tar olja...
Detta har väl inte funnits på tidigare maskiner?
Varför ska rotax behöva smörja sina portar när ingen annan gör det...

Edit: Sitter det på 600 E-tec också?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Nej hälten kan omöjligt gå till rave porten.

(Varför ska rotax behöva smörja sina portar när ingen annan gör det...) Det är väl här det gick snett, den mkt låga oljeförbrukningen planerades att förbrännas!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Nej hälten kan omöjligt gå till rave porten.

(Varför ska rotax behöva smörja sina portar när ingen annan gör det...) Det är väl här det gick snett, den mkt låga oljeförbrukningen planerades att förbrännas!
Du Mulle har väl säkert koll på om det går mappa om, justera olje pumpen E-tecen?? och sänka oljeförbrukningen
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Till nått helt annat! Har inte pulat så mycket variator, men har primärens rullar gängade tappar så man kan vikta på med stoppskruvar som crossnissarna gör på RS:en eller har dom snålat in så man lär byta pinnar för att vikta på? Anledning är att man lär ju köra på clicker 1 vid fint väder och 2 vid mulet för att få variatorn att skjuta på ordentligt annars romar den ju bara utan att de skjuter på ordentligt!!! med undagtag vid tungkörd snö då man får klicka upp ett snäpp alltså 2 vid klart och 3 vid mulet! Känns som att man vill ha ramperna mer i mittenläge så man får större spann neråt å justera mellan 4 och 2 istället på clickern!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så hälftern av oljeförbrukningen är enbart för att smörja portarna...
Då kan man ju ana varför de tar olja...
Detta har väl inte funnits på tidigare maskiner?
Varför ska rotax behöva smörja sina portar när ingen annan gör det...

Edit: Sitter det på 600 E-tec också?
Törs inte svara på hur pulserna går men som mulle säger så inte 50 % utan det beror på hur mycket man nyttjar dem, dock skall det gå att justera pumpen elektroniskt inom vissa variabler som även klarar Rotax garantikrav, det gäller att säkerställa att ÅF har riktiga datanördar snart då mycket handlar om mappning och variatorkalibrering

Finns en intressant tech artikel om 800 etec och variatorkalibrering för låg höjd i senaste Snow Tech Magazine, ska försöka skanna och lägga in den här imorgon kväll i helhet men de anser att bl a primärfjädern ska ha lägre sluttryck, den som sitter i standard för europa är ju 130-320 men de menar att det ska vara en 100-260 för att undvika bl a övervarv

Jo det har funnits på tidigare maskiner sedan 3-D raveportar.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Till nått helt annat! Har inte pulat så mycket variator, men har primärens rullar gängade tappar så man kan vikta på med stoppskruvar som crossnissarna gör på RS:en eller har dom snålat in så man lär byta pinnar för att vikta på? Anledning är att man lär ju köra på clicker 1 vid fint väder och 2 vid mulet för att få variatorn att skjuta på ordentligt annars romar den ju bara utan att de skjuter på ordentligt!!! med undagtag vid tungkörd snö då man får klicka upp ett snäpp alltså 2 vid klart och 3 vid mulet! Känns som att man vill ha ramperna mer i mittenläge så man får större spann neråt å justera mellan 4 och 2 istället på clickern!
Nej, du kan inte vikta på originalvikterna. Köp dom här istället.
http://www.speedtech.se/system/webshop_showdetail.asp?HID=426&HSID=5599&FID=471&Kid=10625_10630&PID=156078
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Nej hälten kan omöjligt gå till rave porten.

(Varför ska rotax behöva smörja sina portar när ingen annan gör det...) Det är väl här det gick snett, den mkt låga oljeförbrukningen planerades att förbrännas!
Vart tar då oljan vägen? Om nu all denna olja skulle spolas ner i vevhuset så skulle det väl fyllas fullt så småningom.... den bränslefria luft som passerar genom vevhuset kan ju omöjligen "skölja" ur oljan ur vevhuset och ta med sej den upp till förbränningsrummet eller??? Eller har Rotax siktat på stänksmörjning av vev och cylindrar på kännt Briggs&Stratton-manér =)

Hursomhelst så borde det börja bytas spridare med igengeggade spetsar snart ifall nu all denna oljan på något mystiskt vis kommer sej upp till förbränningsrummet.... nån som har haft loss ett stift så sin oljetörstiga E-tec och kollat?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Törs inte svara på hur pulserna går men som mulle säger så inte 50 % utan det beror på hur mycket man nyttjar dem, dock skall det gå att justera pumpen elektroniskt inom vissa variabler som även klarar Rotax garantikrav, det gäller att säkerställa att ÅF har riktiga datanördar snart då mycket handlar om mappning och variatorkalibrering

Finns en intressant tech artikel om 800 etec och variatorkalibrering för låg höjd i senaste Snow Tech Magazine, ska försöka skanna och lägga in den här imorgon kväll i helhet men de anser att bl a primärfjädern ska ha lägre sluttryck, den som sitter i standard för europa är ju 130-320 men de menar att det ska vara en 100-260 för att undvika bl a övervarv

Jo det har funnits på tidigare maskiner sedan 3-D raveportar.
Ni har nog rätt.
Pumpen aktiverar fyra pumpkolvar samtidigt, men på bilden du bifogade ser det ut som att två av anslutningarna och även storleken på pumpkolvarna är mindre än de andra två.
Då får rave-portarna en mindre volym varje pumptag.

Ja, skanna gärna in den om du har möjlighet.
Har redan en annan primfjäder i min, 130/290.
Kan fortfarande köra på clicker 1
Så den fjäder du nämner skulle nog kunna funka...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ni har nog rätt.
Pumpen aktiverar fyra pumpkolvar samtidigt, men på bilden du bifogade ser det ut som att två av anslutningarna och även storleken på pumpkolvarna är mindre än de andra två.
Då får rave-portarna en mindre volym varje pumptag.

Ja, skanna gärna in den om du har möjlighet.
Har redan en annan primfjäder i min, 130/290.
Kan fortfarande köra på clicker 1
Så den fjäder du nämner skulle nog kunna funka...
Med stor säkerhet, de har sällan fel då det ligger egna tester o många mil bakom detta tillsammans med ett stort nätverk av officiella och inofficiella källor.
Sedan måste den givet liras ihop med sekundären efter hur man kör och vill ha den och det måsta ju också testas, antingen via de firmor som poppar upp efterhand härhemma eller själv men det viktigaste är som beskrivet att börja med att se till att inte vara över 8000 rpm.
Justerade en kompis Xtrim etech ifjol med enbart clickerinställning och en primfjäder med något lägre sluttryck och han anser sig än ha fått en helt ny skoter som t o m går riktigt bra i lössnö nu, toppvarv 7900 rpm i alla lägen och går som en dröm, även bränsleekonomiskt.
Det är tur att det finns mycket att lära, numer även för oss med bredband iom XU modellerna, tog 3 SDI maskiner för mig för att komma till rätta inställningar o få vettig bränsleförbrukning så nu är det väl dags att börja om med etec men den har jag scoutat sedan den kom

Det här kommer säkert att translateras och publiceras några veckor efter det tidningen kommer (snigel till kioskerna 10 mars så det tar någon vecka till) till Sverige av vissa skotermedia som stundtals är flitiga att med dåliga översättningar använda material från några av de stora skotertidningarna på andra sidan (och jag avser inte denna tidning numer-all heder Dick).
Det mesta om etec som publicerats i papper eller digitalt härhemma sedan 08/09 är mer eller mindre direktöversättningar av tidigare publicerade artiklar mm från bl a denna tidning vilken jag anser vara den bästa.
Tur är att den digitala tekniken kommer mer och mer så vi som vill kan få förstahandsinfo istället för filtrerat och månader senare

Check engine light och felkoder på Summit 800 E-TEC
Om du skulle uppleva att check engine lampan varnar och visar felkoder på Summit 800R E-TEC , kontrollera tändstiftshattarna. Specifikt ska du kontrollera att hattarna är fullt nedtryckta på tändstiften. Om de inte är det kan det orsaka stora elektromagnetiska störningar och med följd att check engine tänds samt att displayen visar en felkod.


800R E-TEC misständer
Den nya 800 R E-TEC motorn från SkiDoo/Rotax har ett oerhört sofistikerat motorkontrollsystem som engageras om man överstiger 8000 rpm. Högsta effektiva varvtalen på 800 R E-TEC är 7900-8000 rpm, inte 8150 som på 800 R Powertek.
Det är viktigt att försäkra sig om att din 800 R E-TEC inte varvar över 8000 rpm då motorkontrollsystemet aktiveras och motorn tvekar.
Normalt kan detta undvikas genom sänka clickersarna i TRA:n utgående från original variatorsetup.
Det är väldigt viktigt att förstå att 800R E-TEC inte varvar över 8000 rpm hur högt du än ställer clickers. För att justera för maximal output börja på låg clicker och justera upp tills du når 7900 rpm, överstig aldrig 8000 rpm. Genom att börja med låg clicker så att motorn att varvar under peak kan du arbeta dig upp mot önskvärt varvtal men överstig aldrig 8000 rpm.
På Summit 800R E-TEC modeller använda under 1200 meter måste du installera en 100-260 primärfjäder # 414 742 200 för att hålla motorn under 8000 rpm då motorn ger mera kraft på lägre höjd. Denna förhindrar Summit 800 R E-TEC att övervarva och misstända.
För Summit 800R E-TEC modeller som används över 1200 meter har SkiDoo också utvecklat en ny kalibrering för motorkontrollsystemet för att förhindra misständning och tvekan.
Originalprogrammeringen kan under vissa förhållanden tillåta motorn att misstända eller tveka vid snabba gaspådrag i mellanregistret. Detta förhållande märks särskilt om variatorsetupen inte är korrekt och maximalt rekommenderat varvtal 7900-8000 rpm överskrids.
Enligt Ski Doo kan mindre problem med misständning och tvekan förekomma under inkörningen för Summit 800R E-TEC, detta anses vara normalt.
Oavsett din 800 R E-TEC är en MXZ, Renegade eller Summit modell måste du försäkra dig om att ha korrekt variatorsetup för den höjd du kör på. Motorn kommer inte att tillåta varvtal över 8000 rpm och är den främsta orsaken till misständning och tvekan följt av klagomål från användarna. Om du erfar någon tvekan oavsett höjd vid körningen är det viktigt att kontrollera att variatorsetupen är korrekt eller justera clickers/vikter för att säkerställa att motorn varvar under 8000 rpm
 
Last edited:

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Intressant Läsning Lynxfun!

Verkar stämma någorlunda, för när jag klickade ner min Boondocker från #3 till #2 så upplevde jag mindre misständningar och i förlängningen kanske det ger lägre oljeförbrukning också, vad vet jag.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ni har nog rätt.
Pumpen aktiverar fyra pumpkolvar samtidigt, men på bilden du bifogade ser det ut som att två av anslutningarna och även storleken på pumpkolvarna är mindre än de andra två.
Då får rave-portarna en mindre volym varje pumptag.

Ja, skanna gärna in den om du har möjlighet.
Har redan en annan primfjäder i min, 130/290.
Kan fortfarande köra på clicker 1
Så den fjäder du nämner skulle nog kunna funka...
Jo, skulle man idas så kan man ju räkna på flödesnedsättningen procentuellt mellan 2,5 o 3,5 mm id men det har nog Rotax gjort tillräckligt.
Håll ett öga på avluftare o backventil samt vart den är dragen från oljetanken, kommer ned vid främre vänstra pyramidstaget, om backventilen kärvar så spottar den lite olja på ev fel ställe om någon kattstrypare släppt

Scannat ligger uppe



Intressant Läsning Lynxfun!

Verkar stämma någorlunda, för när jag klickade ner min Boondocker från #3 till #2 så upplevde jag mindre misständningar och i förlängningen kanske det ger lägre oljeförbrukning också, vad vet jag.
Personligen skulle jag testa med att gå ner till clicker 1 o hålla varvet på max 7900, då finns det kvar att klicka på rejält när skaren kommer , har du inte drevat om så är det ju växlat för höög hastighet och en fjäder med lägre starttryck skulle vara intressant att testa, men men, det är ju efter hur du själv vill ha med inkopplingsvarv osv om det i övrigt funkar med det du har.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
allright, de va som jag misstänkte! försökte få av primären igår för att kika men gick bet, hur fan kan de sitta så in i Hvte på en splinceaxel?
Splinesaxel? Kona är det... dubbel kona i TRA-7.
Bara värma å dra.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
allright, de va som jag misstänkte! försökte få av primären igår för att kika men gick bet, hur fan kan de sitta så in i Hvte på en splinceaxel?
Behåll avdragaren i variatorn och värm locket runt centrum ordenligt(typ 2 min). Håll upp variatorn och slå sedan ordentligt med 1kg slägga(kanske flera gånger) på avdragar skallen, då släpper den.