Ni har nog rätt.
Pumpen aktiverar fyra pumpkolvar samtidigt, men på bilden du bifogade ser det ut som att två av anslutningarna och även storleken på pumpkolvarna är mindre än de andra två.
Då får rave-portarna en mindre volym varje pumptag.
Ja, skanna gärna in den om du har möjlighet.
Har redan en annan primfjäder i min, 130/290.
Kan fortfarande köra på clicker 1
Så den fjäder du nämner skulle nog kunna funka...
Med stor säkerhet, de har sällan fel då det ligger egna tester o många mil bakom detta tillsammans med ett stort nätverk av officiella och inofficiella källor.
Sedan måste den givet liras ihop med sekundären efter hur man kör och vill ha den och det måsta ju också testas, antingen via de firmor som poppar upp efterhand härhemma eller själv men det viktigaste är som beskrivet att börja med att se till att inte vara över 8000 rpm.
Justerade en kompis Xtrim etech ifjol med enbart clickerinställning och en primfjäder med något lägre sluttryck och han anser sig än ha fått en helt ny skoter som t o m går riktigt bra i lössnö nu, toppvarv 7900 rpm i alla lägen och går som en dröm, även bränsleekonomiskt.
Det är tur att det finns mycket att lära, numer även för oss med bredband iom XU modellerna, tog 3 SDI maskiner för mig för att komma till rätta inställningar o få vettig bränsleförbrukning så nu är det väl dags att börja om med etec men den har jag scoutat sedan den kom
Det här kommer säkert att translateras och publiceras några veckor efter det tidningen kommer (snigel till kioskerna 10 mars så det tar någon vecka till) till Sverige av vissa skotermedia som stundtals är flitiga att med dåliga översättningar använda material från några av de stora skotertidningarna på andra sidan (och jag avser inte denna tidning numer-all heder Dick).
Det mesta om etec som publicerats i papper eller digitalt härhemma sedan 08/09 är mer eller mindre direktöversättningar av tidigare publicerade artiklar mm från bl a denna tidning vilken jag anser vara den bästa.
Tur är att den digitala tekniken kommer mer och mer så vi som vill kan få förstahandsinfo istället för filtrerat och månader senare
Check engine light och felkoder på Summit 800 E-TEC
Om du skulle uppleva att check engine lampan varnar och visar felkoder på Summit 800R E-TEC , kontrollera tändstiftshattarna. Specifikt ska du kontrollera att hattarna är fullt nedtryckta på tändstiften. Om de inte är det kan det orsaka stora elektromagnetiska störningar och med följd att check engine tänds samt att displayen visar en felkod.
800R E-TEC misständer
Den nya 800 R E-TEC motorn från SkiDoo/Rotax har ett oerhört sofistikerat motorkontrollsystem som engageras om man överstiger 8000 rpm. Högsta effektiva varvtalen på 800 R E-TEC är 7900-8000 rpm, inte 8150 som på 800 R Powertek.
Det är viktigt att försäkra sig om att din 800 R E-TEC inte varvar över 8000 rpm då motorkontrollsystemet aktiveras och motorn tvekar.
Normalt kan detta undvikas genom sänka clickersarna i TRA:n utgående från original variatorsetup.
Det är väldigt viktigt att förstå att 800R E-TEC inte varvar över 8000 rpm hur högt du än ställer clickers. För att justera för maximal output börja på låg clicker och justera upp tills du når 7900 rpm, överstig aldrig 8000 rpm. Genom att börja med låg clicker så att motorn att varvar under peak kan du arbeta dig upp mot önskvärt varvtal men överstig aldrig 8000 rpm.
På Summit 800R E-TEC modeller använda under 1200 meter måste du installera en 100-260 primärfjäder # 414 742 200 för att hålla motorn under 8000 rpm då motorn ger mera kraft på lägre höjd. Denna förhindrar Summit 800 R E-TEC att övervarva och misstända.
För Summit 800R E-TEC modeller som används över 1200 meter har SkiDoo också utvecklat en ny kalibrering för motorkontrollsystemet för att förhindra misständning och tvekan.
Originalprogrammeringen kan under vissa förhållanden tillåta motorn att misstända eller tveka vid snabba gaspådrag i mellanregistret. Detta förhållande märks särskilt om variatorsetupen inte är korrekt och maximalt rekommenderat varvtal 7900-8000 rpm överskrids.
Enligt Ski Doo kan mindre problem med misständning och tvekan förekomma under inkörningen för Summit 800R E-TEC, detta anses vara normalt.
Oavsett din 800 R E-TEC är en MXZ, Renegade eller Summit modell måste du försäkra dig om att ha korrekt variatorsetup för den höjd du kör på. Motorn kommer inte att tillåta varvtal över 8000 rpm och är den främsta orsaken till misständning och tvekan följt av klagomål från användarna. Om du erfar någon tvekan oavsett höjd vid körningen är det viktigt att kontrollera att variatorsetupen är korrekt eller justera clickers/vikter för att säkerställa att motorn varvar under 8000 rpm