Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är det nån som har en aning om ECM går in i nåt typ av safemode när det varvas över 8100rmp och spolar på olja???
Vet ej då programvaran är hittills oåtkomlig, dock om ECM går in i någon typ av "safe mode" så borde det även ge signal så att motorlampan tänds och att du kan ta fram vilken felkod på displayen, iom ETEC så har säkert SDI:ns 3 sidor med felkoder utökats en del.

Borde alltså!!, hur känslig motorstyrningen är om man systematiskt ligger och klipper mot övervarv och hur länge dess korrigeringar ligger kvar är intressant, kan ju finnas risk att systematiska övervarv under inkörningsperioden (lätt hänt i den tidiga nov/dec fluffsnön utan friktion och med felaktig variatorsetup) gör att den pumpar för mycket olja en längre tid.
Dock, om det skulle ligga som kvarstående fel (Aktivt fel) i BUDS så syns det när maskinen är uppkopplad och man är tvungen att åtgärda det direkta felet innan det kan avaktiveras.
Tror inte det är hugget ur luften att BRP tydligt nu anger att man ska totalt undvika att passera 8000 rpm och justera mot max på 7900 rpm, det räcker ju rätt långt i alla fall.

När det gäller 800 Etec så är enda skillnaden mot 600 etec att det sitter en givare på oljepumpen på pumpen som signalerar ok för varje pumpslag under uppvärmningen och vid återstart när motorn är varm, dessutom sitter det ett värmeelement i pumpen som värmer oljan så flödet blir det rätta genom oljeslangarna till RAVE ventilerna (2,5 mm id) och 2 till motorn på sedvanligt sätt (3,5 mm id), finns en bild på elektriska oljepumpen en bit bak i tråden men tråden är ju nu så fragmentiserad av brusinfo som tar bort sammanhangen.

Dock, som postat förut, suger maskinen mer än 2,5 %-3 % över tiden så är det något som ligger och spökar.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä nu är det klagodags!!!
Har kört upp 100l bensin på 33 mil och maskinen har tagit 4,5l olja.... dvs 4,5%. Har haft den inne hos min åf, hämtade den i dag och det finns inget fel på maskinen, naturligtvis är jag inte nöjd med det svaret!
Har haft alla märken, edge 800, f7, ranger mountain 800, assault, srx 700, xp renegade 800 mfl och den här är den värsta på olja hittills TROTS att den marknadsförs som oljesnål, visst har andra maskiner tagit mkt olja men då var det bara att mäta och justera vajern/staget så var det löst!
Problemet ligger oxå lite i att en oljedunk kostar 600 spänn, man måste köra på den annars gäller inga garantier då den ska ta så lite olja!!!

Ringa på Brp som konsument och klaga går inte då dom endast talar med Åf, åf säger att han inte kan göra nått utan att garantin ryker och jag har en oljesnål maskin som luktar illa och tar mkt olja. Kul situation? Nej inte särskilt, därför ALLA som tycker att era maskiner tar mkt olja, ANMÄL hos eran åf och klaga! Om mer än 5% av maskinägarna klagar så är det ett problem enligt BRP, måste vara minst så många maskiner som tar lite väl mkt?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Ja nu har man kört 50 mil efter omdrevning hos ÅF och kan väl säga att variatorerna går varma men remmen (391) verkar hålla än så länge och ser kanonfin ut men peppar peppar... oljeförbrukningen är ju dock skandal !!!! ligger på 3,5% vilket är på tok för mycket... pratade med ÅF om det och fick till svar jo vi har hört att dom tar mycket men det var bara att "gilla läget" tillsvidare... det måste ju gå ställa om den i ECM eller?
Har även fått en felkod med beteckning EEPROOM2 tror jag det stod. Vad betyder den koden?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Ja nu har man kört 50 mil efter omdrevning hos ÅF och kan väl säga att variatorerna går varma men remmen (391) verkar hålla än så länge och ser kanonfin ut men peppar peppar... oljeförbrukningen är ju dock skandal !!!! ligger på 3,5% vilket är på tok för mycket... pratade med ÅF om det och fick till svar jo vi har hört att dom tar mycket men det var bara att "gilla läget" tillsvidare... det måste ju gå ställa om den i ECM eller?
Har även fått en felkod med beteckning EEPROOM2 tror jag det stod. Vad betyder den koden?
Äääh 3,5 procent är väl inte så mycket? jag ligger på 6 procent
 
4

426H

Har även fått en felkod med beteckning EEPROOM2 tror jag det stod. Vad betyder den koden?
Det är en mjukvarubugg, visar att skotern läser in instruktioner från flash minnet. Eproom står för electrically erasable programmable read only memory.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har även fått en felkod med beteckning EEPROOM2 tror jag det stod. Vad betyder den koden?
Det är en del i datordiagnostiken, datorn kör en cykel och uppdaterar sig själv var 6:e minut vilket tar ca 4 sekunder för den att mata sig igenom ett antal dvs många koder , sker detta när du kör för fullt visas ingenting men de gånger du träffar uppdateringscykeln vid start eller stop av motorn så får du upp EPROM2 på displayen under den tid datorn arbetar klart.

Alltså ett tecken på att allt fungerar som det är programmerat

Och ja, oljepumpen går att ställa om i ECM mellan ett antal olika lägen som det finns beskrivet flera gånger tidigare i den här tråden, dock får inte ÅF göra det utan godkännande vilket inte lär ske denna säsong för 800 ETEC utan måste ske efter en rejäl utvärdering av säsongen baserat på faktaunderlag.
Sedan är det säkert så att för övervägande del av sålda maskiner så skulle det vara möjligt att ställa ned men då det i slutändan hänger på hur maskinerna körs av alla förare sammantaget och vilken risk man tar för ett större skadeutfall om man tillåter det så är det nog inte värt det för BRP, en risk kalkyleras alltid och att t ex riskera att 15-20% av motorerna havereras helt eller delvis är ingen risk man ta i dagens affärsliv
 
Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag lider med er :( tänk vilken skoter tex freeride hade varit med remmar som håller å normal oljeförbrukning. jag va nära att köpa en BRP men nu tar de många år innan jag kommer fundera på en tyvärr för chassin kan dom göra.
 
4

426H

sker detta när du kör för fullt visas ingenting men de gånger du träffar uppdateringscykeln vid start eller stop av motorn så får du upp EPROM2 på displayen under den tid datorn arbetar klart.
Kan knappast varit menat att det typen av info skall vidarebefordras till instrumentet??? Hur skall ägaren tolka eprom2? Finns eprom2 dokumenterat i handboken?
Alltså ett tecken på att allt fungerar som det är programmerat
Nja...Skulle nog kalla det en bugg.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag lider med er :( tänk vilken skoter tex freeride hade varit med remmar som håller å normal oljeförbrukning. jag va nära att köpa en BRP men nu tar de många år innan jag kommer fundera på en tyvärr för chassin kan dom göra.
Kommer mera grejer än bara nerdrevning som blev nu, så remmarna ska nog börja hålla, nu gjorde ju nerdrevning faktist mycket större skillnad än man kan tro!
Oljeförbrukning hoppas jag dom tar tag i kan inte va nödvändigt att ligga på 6 procent. Hur mycket olja skull summiten ta enligt reklam osv??
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kommer mera grejer än bara nerdrevning som blev nu, så remmarna ska nog börja hålla, nu gjorde ju nerdrevning faktist mycket större skillnad än man kan tro!
Oljeförbrukning hoppas jag dom tar tag i kan inte va nödvändigt att ligga på 6 procent. Hur mycket olja skull summiten ta enligt reklam osv??
Står väl i senaste Snowrider precis vad som ska bytas samt vilka extra grejer som ska monteras. Släng upp den tidningen till era handlare om de inte vet vad som ska göras.
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Hallå där!
Har för första gången mätt olja och soppaförbrukning på min maskin.
Körde idag 19,68mil led (jag vet att Summiten är den ultimata ledmaskinen). Fick i 26,6 liter 95oktan och 10,5 dl olja.
Vilket gör 1.35/mil vilket är jävligt bra, men 3,94% i oljeförbrukning känns lite mycket på den typ av körning.
Då var det ett högt men jämt tempo som gällde.
Hade även med en Boondocker, vet ej i procent men hans hade dragit något mindre om man jämför olje behållarna (båda hade givetvis fullt vid start så detta är en högst vetenskaplig ögonmåttsjämförelse som inte säger någonting) :)
Så var det med det! I övrigt så höll den hela tiden!
Kan tilläggas att den är nerdrevad och det sitter en 391 rem på.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kan knappast varit menat att det typen av info skall vidarebefordras till instrumentet??? Hur skall ägaren tolka eprom2? Finns eprom2 dokumenterat i handboken?
Nej det finns inte dokumenterat och självklart ska den typen av kodad brusinfo inte flasha fram för brukaren utan ska omformas till en :thumb: dvs minimeras


Nja...Skulle nog kalla det en bugg.
Visst är det en bugg, om än inte negativ om man vet vad det är
Teknikutvecklingen går så fort och på så många olika händer att sådant här faller mellan stolarna, datorn gör ju som programmeraren begärt och han ansåg väl i sin coccoladimma att detta var bra, att det sedan finns vattentäta skott mellan olika avdelningar och framförallt låg förståelse för brukarperspektivet från programmeraren är ett internt problem, kommer säkert att justeras till att inte synas eller bara OK i framtiden
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bra att ni kollar eran oljeförbrukning! Ta kontakt med era åf och klaga!!!! Förhoppningsvis så blir det någon slags uppdatering?

Eprom larmet är som tidigare sagt inget att bry sig om, utan bara att man stäng av under uppdatering.
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Man kan ju ställa sig frågan om man skall acceptera att ha en sådan "bugg" om man pyntat 130+ kronor för en skoter?
Skulle aldrig vara acceptabelt vid ett bilköp.

Hörde att en åf i norrbotten beklagat sig över att vissa säljare mått "rent dåligt" över allt kring remmarna som varit med 800 e-tec.
Har man den inställningen som åf bör man nog fundera på att göra annat än sälja skotrar som ej är rätt inställda för våra förhållanden.
Enligt min mening så är det ÅF ansvar att ställa krav gentemot BRP så att de levererar grejjer som fungerar och tar fram ersättningsdrev osv. utan att man som skoterägare av en 800 e-tec skall behöva lida för att tillverkaren brustit i kompetens, för det är väl det de handlar om.
Har ÅF inga drev eller remmar tillgängliga så bör man kunna erbjuda en låneskoter under tiden man får vänta!
Jag menar, köper du en så dyr maskin så har du garanterat också planerat in resor till fjällen, turer med familjen på helgerna och annat som baseras på att du köpt en ny maskin som du förväntar dig skall hålla och ge dig framförallt glädje istället för bekymmer.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
jävlar vad många freerides jag sett på blocket den här säsongen, det kommer ju ut minst 1per dag känns de som , ca 5st idag?
undra om dom är lättsålda.. hehe
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
jävlar vad många freerides jag sett på blocket den här säsongen, det kommer ju ut minst 1per dag känns de som , ca 5st idag?
undra om dom är lättsålda.. hehe
Jag kollar Blocket varje vecka och jag har sett ca 10-12 Freerides än så länge. Vad är konstigt med det? Många säljer sin maskin innan påsk och beställer en ny. Med tanke på att det såldes ca 250-300 st till denna säsong så är det väl helt naturligt att några säljer också? Ser inte några dumpade priser heller. Eller missar jag något...?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag fick min neddrevad i Torsdags, lät då inte som att det varit några problem. Kan det vara så att vissa handlare helt enkelt missat att beställa hem drev och kedjor i nån vettig tid? Personligen har jag dragit en och annan vit lögn under arbetstid när jag dabbat mig, har jag glömt att avisera ett strömavbrott säger jag att linjen löste och att jag fixar felet. :)

Angående Eeprom2, personligen kunde jag inte bry mig mindre om det så stod "hej tomtegubbar" när jag drog igång maskinen, så länge det inte påverkar prestandan på något sätt. Men det är klart, min skjuter inga remmar och drar förhållandevis väldigt lite soppa och olja sett till att mesta körningen är fullgas, handlaren hade drev hemma så jag har egentligen inget att klaga på. Har man däremot haft många problem förstår jag att en sån liten sak kan få bägaren att rinna över.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag fick min neddrevad i Torsdags, lät då inte som att det varit några problem. Kan det vara så att vissa handlare helt enkelt missat att beställa hem drev och kedjor i nån vettig tid? Personligen har jag dragit en och annan vit lögn under arbetstid när jag dabbat mig, har jag glömt att avisera ett strömavbrott säger jag att linjen löste och att jag fixar felet. :)

Angående Eeprom2, personligen kunde jag inte bry mig mindre om det så stod "hej tomtegubbar" när jag drog igång maskinen, så länge det inte påverkar prestandan på något sätt. Men det är klart, min skjuter inga remmar och drar förhållandevis väldigt lite soppa och olja sett till att mesta körningen är fullgas, handlaren hade drev hemma så jag har egentligen inget att klaga på. Har man däremot haft många problem förstår jag att en sån liten sak kan få bägaren att rinna över.
Det har också stor betydelse hur vi kunder bemöter handlaren, är vi sakliga och professionella så möts vi av samma sak tillbaka där man kan resonera sig fram till lösningar både tillfälliga och bestående.
De som är osakliga, drivs framåt i grupp och ofta uppträder i grupp kan nog få lite sämre service på en del ställen då handlarna denna vinter framförallt på Freeridesidan fått höra väldigt mycket brus som ibland inte varit faktabaserat.

Observera nu ni som blir förbannade av det jag skriver att jag inte förringar problemen, tvärtom , som sagt tidigare många gånger är jag den förste att hävda att garantier osv skall gälla , att sedan de som dabbat sig med årets variatorsetup (bl a har de gjort en helt felaktig analys av ca 25% av kundernas körsätt) behöver tid för rejäla tester innan de släpper en eller flera åtgärder måste vi som kunder acceptera och under den tiden undvika vissa körmönster då felaktigheterna verkligen kommer till sin spets.
Att det sedan inte kommer att finnas en variatorsetup som klarar 200 mil av donuts samtidigt som maskinen är körbar på andra sätt är väl förhoppningsvis alla medvetna om.

Hursom, det ÅF och GA måste lära sig att hantera är de sociala mediernas genomslag och att ingenting går att mörka utan måste mötas i ett tidigt skede av en saklig och korrekt hantering både digitalt och praktiskt, när de i bl a sina affärsplaner arbetar in detta så kommer utvecklingen att drivas framåt på fler plan än tidigare för visst är det väl så att de mekaniker/åf som hovrar öppet eller dolt har fångat upp en del möjligheter och begränsningar denna vinter