Vet ej då programvaran är hittills oåtkomlig, dock om ECM går in i någon typ av "safe mode" så borde det även ge signal så att motorlampan tänds och att du kan ta fram vilken felkod på displayen, iom ETEC så har säkert SDI:ns 3 sidor med felkoder utökats en del.Är det nån som har en aning om ECM går in i nåt typ av safemode när det varvas över 8100rmp och spolar på olja???
Borde alltså!!, hur känslig motorstyrningen är om man systematiskt ligger och klipper mot övervarv och hur länge dess korrigeringar ligger kvar är intressant, kan ju finnas risk att systematiska övervarv under inkörningsperioden (lätt hänt i den tidiga nov/dec fluffsnön utan friktion och med felaktig variatorsetup) gör att den pumpar för mycket olja en längre tid.
Dock, om det skulle ligga som kvarstående fel (Aktivt fel) i BUDS så syns det när maskinen är uppkopplad och man är tvungen att åtgärda det direkta felet innan det kan avaktiveras.
Tror inte det är hugget ur luften att BRP tydligt nu anger att man ska totalt undvika att passera 8000 rpm och justera mot max på 7900 rpm, det räcker ju rätt långt i alla fall.
När det gäller 800 Etec så är enda skillnaden mot 600 etec att det sitter en givare på oljepumpen på pumpen som signalerar ok för varje pumpslag under uppvärmningen och vid återstart när motorn är varm, dessutom sitter det ett värmeelement i pumpen som värmer oljan så flödet blir det rätta genom oljeslangarna till RAVE ventilerna (2,5 mm id) och 2 till motorn på sedvanligt sätt (3,5 mm id), finns en bild på elektriska oljepumpen en bit bak i tråden men tråden är ju nu så fragmentiserad av brusinfo som tar bort sammanhangen.
Dock, som postat förut, suger maskinen mer än 2,5 %-3 % över tiden så är det något som ligger och spökar.
Last edited: