Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är ju märkligt att den är en tillverkare som ha dessa problem... men visst lågfart och hård användning av gas sliter ju en hel del extra. Men tex apex och rx1 har motsvarande effekt och där är ju inte remförbrukningen något problem. Så troligen rättar man problemet hos brp genom lite ändringar, men det grundläggande felet lär ju ändå vara kvar. Speciellt då en del knappt har fått på remmen innan den gått av... på rx1an hände det ibland att remmen slirade i sekundären där man drog tungt, men gick av det hände aldrig på 550 mil.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
jävlar vad många freerides jag sett på blocket den här säsongen, det kommer ju ut minst 1per dag känns de som , ca 5st idag?
undra om dom är lättsålda.. hehe
Med tanke på hur bra 800 maskinerna har lirat historiskt sett är det ju konstigt att dom överhuvudtaget går att sälja ens som ny. Men å andra sidan de som är nöjda hänger ju knappast i tråden. Ingen som har skurit än då? Är det nån som kommit upp i 3-400 mil?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är ju märkligt att den är en tillverkare som ha dessa problem... men visst lågfart och hård användning av gas sliter ju en hel del extra. Men tex apex och rx1 har motsvarande effekt och där är ju inte remförbrukningen något problem. Så troligen rättar man problemet hos brp genom lite ändringar, men det grundläggande felet lär ju ändå vara kvar. Speciellt då en del knappt har fått på remmen innan den gått av... på rx1an hände det ibland att remmen slirade i sekundären där man drog tungt, men gick av det hände aldrig på 550 mil.
Visst skiljer det mellan märkena på konstruktionen men även vikt givetvis, vilken/vilka som inbjuder till mest donuts under alla förhållanden kan vi lämna därhän.
Hursom, vill man dreva och få till en variatorsetup som klarar 200 mil donuts (javisst, jag är sarkastiskt) så går det, bara ta en trippel ramper, sätta dem i jiggen och börja slipa/testa fram en kurva som passar mot effekt/vrid i 7-8000 rpm regionen, skulle dock gå som en påse nötter i all annan körning.

Med tanke på hur bra 800 maskinerna har lirat historiskt sett är det ju konstigt att dom överhuvudtaget går att sälja ens som ny. Men å andra sidan de som är nöjda hänger ju knappast i tråden. Ingen som har skurit än då? Är det nån som kommit upp i 3-400 mil?
Efterfrågan finns alltid och kunder kommer alltid att finnas, i grunden är det min erfarenhet att går man från 600 till 800 så ökar drift och underhållskostnaderna med minst 200%.
I huvudsak är de flesta nöjda, sett mot antalet sålda så är det säkert inte mer än 25% som är missnöjda och utav de 25 procenten kanske 25-50 % aktivt missnöjda dvs ca 30-40 st eller 10-20 % av sålda maskiner .

Glädjande nog såg jag att det startats en tråd för recension av Freeriden där det positiva framkommer och det anser jag är toppen för överlag är de allra flesta nöjda förutom just detta med den potentiellt lurande remhungern och vi måste komma ihåg att olika webforum många gånger bara tar upp det negativa.

Icke förty, problemen måste fixas för nästkommande ägare av alla maskiner under de 10-15 år som maskinerna lever ett aktivt liv men även ägarna måste sätta sig in i variatorernas och teknikens funktioner så de förstår vad som går och inte.

Finns några maskiner som haft motorproblem på främst PTO sidan, inget konstigt med det då man bl a uppgraderat 800:an (Etec) med lite bredare kolvring och annan låstapp för denna, detta kommer säkert också att lösas om det är ett bestående tekniskt problem eller bara drabbar de som kör på ett visst sätt.

Framförallt måste vi komma ihåg att det oftast är vi kunder som pressar fram maskiner tidigare än vad som egentligen är lämpligt men då får man vara beredd på en del uppoffringar på vägen som sagt.
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Håller med dig Lynxfun att skall man åka in till sin lokala ÅF så är det ALLTID en fördel att ha med sig fakta, det brukar löna sig i längden.
Lite av problematiken är ju också att många ÅF ej bemöter kunderna på ett professionellt sätt. Har man betalt så pass mycket pengar som en Freeride faktiskt kostar i inköp så borde man som kund kunna anta att man vid eventuella problem som uppstår får det man betalar för.
Ex. När du köper en skoter av pelle på skoterhandlaren så betalar du ju dels för din maskin, men i detta pris ingår ju också flera andra saker, bla. eftermarknadsservicen om något pajjar eller inte lirar till 100% och då är det ju extra viktigt att ex. lokala ÅF/BRP visar att de verkligen tar hand om sina befintliga kunder för att undvika ett tapp av marknadsandelar till kommande år.
Som kund förväntar jag mig att få bättre service hos skidoo åf då de är mycket dyrare än ex. artic i inköp, defacto så är det dock oftast tvärtom, en åf som hanterar mindre volymer, vilket ex. artic gör är ju mer mån om att behålla kunden och har mer tid att lägga på kunden!
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Håller med dig Lynxfun att skall man åka in till sin lokala ÅF så är det ALLTID en fördel att ha med sig fakta, det brukar löna sig i längden.

Lite av problematiken är ju också att många ÅF ej bemöter kunderna på ett professionellt sätt. Har man betalt så pass mycket pengar som en Freeride faktiskt kostar i inköp så borde man som kund kunna anta att man vid eventuella problem som uppstår får det man betalar för.
Ex. När du köper en skoter av pelle på skoterhandlaren så betalar du ju dels för din maskin, men i detta pris ingår ju också flera andra saker, bla. eftermarknadsservicen om något pajjar eller inte lirar till 100% och då är det ju extra viktigt att ex. lokala ÅF/BRP visar att de verkligen tar hand om sina befintliga kunder för att undvika ett tapp av marknadsandelar till kommande år.
Som kund förväntar jag mig att få bättre service hos skidoo åf då de är mycket dyrare än ex. artic i inköp, defacto så är det dock oftast tvärtom, en åf som hanterar mindre volymer, vilket ex. artic gör är ju mer mån om att behålla kunden och har mer tid att lägga på kunden!
Håller med helt med. Man köper ju inte enbart en maskin utan även en FÖRVÄNTAN. FÖRVÄNTAN (för de flesta) är att en ny maskin skall fungera, och om problem uppstår FÖRVÄNTAR man sig att återförsäljaren och tillverkaren skall hjälpa till och stötta på ett snabbt,professionellt och tillförlitligt sätt. Den FÖRVÄNTAR man sig - eller hur?


(Kanske blev lite mycket FÖRVÄNTAN :bigsmile: )

Problemet är ju också tyvärr att snöskoterbranchen består av väldigt få aktörer & tillverkare vilket innebär förhållandevis dålig konkurrens. Man behöver helt enkelt inte alltid vara proffesionell - utan det "fungerar ändå". Som i alla brancher finns det självklart det aktörer som är bättre & sämre

Ytterligare sak som jag noterat är att många handlare ser sig som "krängare" vilket tyvärr inte alltid inkluderar, det som jag tycker är viktigast med en handlare - Service.

...och till sist. Många handlare och de som arbetar där har ofta arbetat:

a) I samma/samma typ av branch "hela livet".
b) Än värre - samma ställe "hela livet".

Detta innebär i vissa fall att man av naturliga skäl inte fått intryck hur det fungerar med service i andra brancher och vad (det högst godtyckliga ordet) professionellt innebär.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
(Kanske blev lite mycket FÖRVÄNTAN :bigsmile: )

Ytterligare sak som jag noterat är att många handlare ser sig som "krängare" vilket tyvärr inte alltid inkluderar, det som jag tycker är viktigast med en handlare - Service.

...och till sist. Många handlare och de som arbetar där har ofta arbetat:

a) I samma/samma typ av branch "hela livet".
b) Än värre - samma ställe "hela livet".

Detta innebär i vissa fall att man av naturliga skäl inte fått intryck hur det fungerar med service i andra brancher och vad (det högst godtyckliga ordet) professionellt innebär.

Iofs lite ot från tråden7problematiken men jag öär övertygad om att detta spelat in en hel del under de senaste 3 månaderna oavsett typ av bekymmer

Just förväntningarna har nog skapat en del frustrationer men som sagt, vi kunder pressar ut maskinerna tidigare och tidigare, hade BRP börjat med att skäppa freeriden i 137´version eller kanske en 146`:a hade säkert bekymren varit mindre.

Det förtar dock inte att de måste lära sig hantera de moderna sociala medierna på ett adekvat sätt och få ut klar och tydlig information.
Finns ju inga hemligheter i att de testat intensivt för att få fram en bra variatorsetup, hade de varit öppna och tidigt sagt att "grabbar tjejer, vi testar för fullt fram en hållbar lösning vilken dock kan ta tid att få fram men vi gör allt vi kan".
Hade ägarna vetat detta rakt av/öppet och ärligt i början av januari så hade säkert de allra flesta nöjt sig och ärligt talat, häruppe i Norr har det inte presterats så många mil jan-feb mht sträng kyla på många håll.

Även handlarna måste lära sig att hantera de mjuka parametrarna såsom kundservice dvs kundservice kostar men det är också en intäkt som inte får glömmas bort.
En del sk "Centers" kan fort glömma de mjuka parametrarna då man satsat rejält av egna eller lånade pengar för att bygga nytt och flott och alltid lever med ett öga på nyckeltalen i bokslutet dvs man har svårt att ta kostnaden för olika typer av både goodwill och garantier som en handlare med pondus kan göra, en ÅF som är tillräckligt framåt kan ju direkt ta beslutet att "de där byter vi på garanti" även om det inte just då är godkänt som garantiärende men denne vet att det blir så, annars tar han kostnaden själv och får tillbaka via kundservicen.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Har fått min summit nerdrevad till (21/49) och är mycket nöjd än så länge. Körde tidigare på clicker 2 och varvade ca 7900-8000 och efter nerdrevning varvade den bara ca 7500 så klickade upp till 3 och nu går den perfekt alltid 8000 varv.

Övervarvnings problem försvann också t.ex. när man trycker fullt från stillastående och skotern dör en millisekund och kommer igen efter det vilket var ganska irriterande.

Variatorskivorna känns fortfarande varma men de ser dock mycket renare ut, hade tidigare en del svarta spår och liknande.

Har också funderat lite kring varför varvtalet minskade när skoter drevades ner, eftersom jag förväntat mig motsatt resultat. typ som i en bil när man växlar ner och varvtalet ökar vid samma hastighet.

Har kommit fram till 2 teorier:
1. Verkstaden gjorde något annat på skotern också som de inte berättade för mej. (tror dock inte på detta)

2.Orginal drevningen gick så tungt att variatorerna inte växlade ut helt, och därav låg på en lägre växel och/eller slirade på remmen också.

Återstår att se hur den fungerar i lösare snö nästa vinter :)
 

Rotax800R

Ny medlem
3 feb 2011
4
0
1
Norge
Hei !!
Vor kjøpte du din flytande sekunder??
jeg fikk en fra USA men splinend var ikke svetsat helt i senter så remmen humpar litt opp og ner i sekunderen.......
Også er det litt side kast i den.
Så jeg tenkte og kjøpa en ny en

kjell
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En del sk "Centers" kan fort glömma de mjuka parametrarna då man satsat rejält av egna eller lånade pengar för att bygga nytt och flott och alltid lever med ett öga på nyckeltalen i bokslutet dvs man har svårt att ta kostnaden för olika typer av både goodwill och garantier som en handlare med pondus kan göra, en ÅF som är tillräckligt framåt kan ju direkt ta beslutet att "de där byter vi på garanti" även om det inte just då är godkänt som garantiärende men denne vet att det blir så, annars tar han kostnaden själv och får tillbaka via kundservicen.
Vill bara kommentera detta-det har i sig inget med Ski Doo att göra, men det finns en viss relevans.

Jag köpte min förra Nytro ny hos ett Yamahacenter. -vi kan lämna därhän vilket-
Jag kör skotern under ett par veckor, konstaterar att den i stort sätt saknar handtagsvärmare, men lever med problemet tills vidare.
Far iväg på jobb och kommer hem ett par veckor senare, dagen efter jag kommer hem går jag ut i garaget och ska ut och köra-men när jag vrider om nyckeln händer ingenting, skotern är stendöd.
Startar mha startkablar, kör hela dagen utan problem, men när jag kommer hem så tar jag ur batteriet och provar att belasta det: Efter fyra(!) sekunder svimmar det totalt-det är alltså helt väck.
Dagen efter ringer jag till handlaren och beskriver problemet-han svarar direkt: "Du måste dra ur gps:en när du lämnar skotern under så lång period"

Va f*n-jag äger inte ens en GPS!
Något irriterad berättar jag för honom att skotern har inte haft någon stömförbrukare ansluten öht under tiden jag har varit borta-då frågar försäljardj*veln om jag glömt att slå av tändningen???
Nej. Svarar jag, jag har inte lämnat skotern med tändningen på i två veckor, och även om jag gjort det så skulle batteriet ha klarat att belastats efter att ha blivit uppladdat igen.

Nej, han vägrar att lyssna.
Vid samma tidpunkt tar jag upp att handtagsvärmarna är obefintliga.
Nej, det är inget fel på dom, blir svaret.

Jag har sedan det bemötandet lämnat butiken. Jag köper inte en skruv där. Jag sätter faktiskt inte min fot i den butiken, jag tål inte att bli både ifrågasatt och idiotförklarad när jag några veckor handlat grejor för 150000:-.
Vill dom inte ha mig som kund så slipper dom, dom sista två åren har jag uteslutande handlat av Mats Skoter i Lillholmsjö och/eller NTC Fritid.

Jag begär inte att handlaren ska kasta på mig saker bara för att jag vill det-men jag begär att han åteminstånde lyssnar på vad jag säger-utan att ifrågasätta mig innan jag pratat klart!

Utan tvekan kommer jag bättre överens med mindre handlare. So far.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Vill bara kommentera detta-det har i sig inget med Ski Doo att göra, men det finns en viss relevans.

Jag köpte min förra Nytro ny hos ett Yamahacenter. -vi kan lämna därhän vilket-
Jag kör skotern under ett par veckor, konstaterar att den i stort sätt saknar handtagsvärmare, men lever med problemet tills vidare.
Far iväg på jobb och kommer hem ett par veckor senare, dagen efter jag kommer hem går jag ut i garaget och ska ut och köra-men när jag vrider om nyckeln händer ingenting, skotern är stendöd.
Startar mha startkablar, kör hela dagen utan problem, men när jag kommer hem så tar jag ur batteriet och provar att belasta det: Efter fyra(!) sekunder svimmar det totalt-det är alltså helt väck.
Dagen efter ringer jag till handlaren och beskriver problemet-han svarar direkt: "Du måste dra ur gps:en när du lämnar skotern under så lång period"

Va f*n-jag äger inte ens en GPS!
Något irriterad berättar jag för honom att skotern har inte haft någon stömförbrukare ansluten öht under tiden jag har varit borta-då frågar försäljardj*veln om jag glömt att slå av tändningen???
Nej. Svarar jag, jag har inte lämnat skotern med tändningen på i två veckor, och även om jag gjort det så skulle batteriet ha klarat att belastats efter att ha blivit uppladdat igen.

Nej, han vägrar att lyssna.
Vid samma tidpunkt tar jag upp att handtagsvärmarna är obefintliga.
Nej, det är inget fel på dom, blir svaret.

Jag har sedan det bemötandet lämnat butiken. Jag köper inte en skruv där. Jag sätter faktiskt inte min fot i den butiken, jag tål inte att bli både ifrågasatt och idiotförklarad när jag några veckor handlat grejor för 150000:-.
Vill dom inte ha mig som kund så slipper dom, dom sista två åren har jag uteslutande handlat av Mats Skoter i Lillholmsjö och/eller NTC Fritid.

Jag begär inte att handlaren ska kasta på mig saker bara för att jag vill det-men jag begär att han åteminstånde lyssnar på vad jag säger-utan att ifrågasätta mig innan jag pratat klart!

Utan tvekan kommer jag bättre överens med mindre handlare. So far.


Sjukt!
Varför inte varna andra för detta center?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nån med chassiproblem? En polare upptäckte häromdan att ett stag gått av och att den var skev i chassit.. Och den är inte utsatt för så tokhård körning :eek:
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Skev i chassit, knäckt stag, inget minne av någon kollision. Låter som en klassisk fyllestyrning. ;) Nä min var problemfri genom hela säsongen, gick inte ens en rem! :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sjukt!
Varför inte varna andra för detta center?
Precis vem som helst som är i färd med att köpa någonting på ett Yamahacenter i Västernorrland är välkommen att PMa-hur dåligt bemött jag än har blivit så kan ju faktiskt säljaren (btw pratade jag både med han som sålde skotern och servicechefen) ha haft en dålig dag, och dom är ju inte här för att försvara sig.
Jag är ju "anonym" (nåja) och jag känner mig förbannat dåligt bemött där-men jag vet att det finns personer på forumet som tycker att dom håller bra service. Vad dom handlat eller gjort för att erhålla det har jag ingen aning om-men i mina ögon är dom jag träffat där i samband med reklamation (av ett sketet batteri!) några självgoda sprättar som struttar runt i skjorta och slips i tron att dom är duktiga.

Usch, jag blir irriterad av tanken.

Tillbaka till topic!
 
4

426H

ett Yamahacenter i Västernorrland
Så här skrev en snubbe på ett annat forum:

S2evo skrev:
Kan nån meddela idioterna på Yamahacenter i Sundsvall det, för om jag lyssnar på dom så är det inget fel att batteriet inte tar laddning, att framvagnen lossnar, att chassiet blir buckligt och att handtagsvärmarna inte fungerar...men dom kunde tänka sig att åtgärda det som inte var fel om dom fick betalt.
Men jag vet inte om han är trovärdig.. ;)


Sorry för OT:embarrest:
 
R

RevMan

Ursprungligen postat av Mtn_climber
Har kommit fram till 2 teorier:
1. Verkstaden gjorde något annat på skotern också som de inte berättade för mej. (tror dock inte på detta)

2.Orginal drevningen gick så tungt att variatorerna inte växlade ut helt, och därav låg på en lägre växel och/eller slirade på remmen också.
Du kan ha haft en tjärvande viktarm så du fick högre varv. Har själv fått rengöra några i vinter för att dom inte löper lätt.


Summitarna har en helix som är bakvänd. Den börjar på låg vinkel 43grader och slutar på en högre vinkel 47grader,
Renegade har 44/42 och MXZ XRS har 47/44
När du har fått lägre drevning så måste variatorerna växla upp mer för att du ska ha samma fart på mattan vid ett bestämt varvtal, om man vänder på det så växlar sekundärvariatorn upp lättare ju högre upp i växlingsområdet den kommer. Eftersom du kör högre upp på helixen med lägre drevning så växlar variatorerna upp lättare och varvet hålls ner.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Så för att minska remslitaget skall man alltså ha drevningen 21/49 och inte 21/45, ventilationskåpor, linjerade variatorer samt en mjukare fjäder i sekundären? Vill bara kolla så att jag hänger med.:toung:
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nu har jag efter fruktansvärt många timmars laborerande hittat ett setup som sågott som eliminerar all remslitage som beror på slirande rem (BRPS såkallade remproblem)!! Har fått rapport ifrån 8 st skotrar och alla har kört över 100+ mil i vinter på 377 remmar!

Fick den sista rapporten idag av en slarver som glömt meddela så då blev jag påmind, haha!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nu har jag efter fruktansvärt många timmars laborerande hittat ett setup som sågott som eliminerar all remslitage som beror på slirande rem (BRPS såkallade remproblem)!! Har fått rapport ifrån 8 st skotrar och alla har kört över 100+ mil i vinter på 377 remmar!

Fick den sista rapporten idag av en slarver som glömt meddela så då blev jag påmind, haha!
Vad har du gjort som har fått bort problemen då?
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
"100+ mil i vinter på 377 remmar!"

ojojoj det blir ju bara 3,77mil / rem :eyebrows: :hahaha: