Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det bästa av allt med en e-tec motor är att den går så tyst så du kan köra runt i skogen/fjällen utan att störa så mycket så varför föstöra den egenskapen och tydligen som nästan alltid tappa effekt på köpet?

Lägg pengarna på variatorerna om du vill ha nån effekt inga slutburkar. Enda effekt dom har är skoterförbuds bidragande.
 
Last edited:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är det någon som fått problem med att hålla varven efter avslutad inkörning samt uppdatering.
Min drar iväg till 7900 direkt men tappar ganska direkt orken och sjunker till 7500. verkar vara flera i staterna som har det problemet. Det kan tydligen bero pa att avgastempen sticker och då stänger ecm´n avgasportarna.
Så höll min på från början,men det har slutat nu. Håller 8000 på c#2. Fanns tydligen ingen uppdatering till min.
 

zeke77

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Piteå
Har en 2012 Freeride 146" som tar lite väl mycket olja ( 7-8%) Min har gått 45 mil dom säger att det kan vara för att den fortfarande är i inkörningsperioden.Om än den är i inkörningsperiod ska den ju inte ta 7-8%. Så frågan är hur mycket tar era Freeride?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
jag hadde 5% kvar av min inkörning på 50mil servicen så inkörningsperioden kan hålla i länge.

Min har bitvis tagit rejält med olja vilket jag inte tycker är onormalt under inkörningen.
Men även fast det är inkörning så drar den inte mer än vad min gammla 600ho gjorde i mängd olja inte % olja för den tog 1-2 liter milen mer bensin än vad denna gör.

Har ski-doo tagit bort reklamen om att dom ska dra lite olja i år? jag har inte sätt några siffror någon stanns på 2012?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Det bästa av allt med en e-tec motor är att den går så tyst så du kan köra runt i skogen/fjällen utan att störa så mycket så varför föstöra den egenskapen och tydligen som nästan alltid tappa effekt på köpet?

Lägg pengarna på variatorerna om du vill ha nån effekt inga slutburkar. Enda effekt dom har är skoterförbuds bidragande.
Håller med dig om slutburkar, jag är heller ingen fantast av riktiga skrikburkar, SLP är dubbelkammarljudämpare och låter bara lite högre och dovare än original.
Och jag variatorkittar och justerar alltid in mina skotrar för maximal prestanda.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Nu har jag passerat 50 mil och allt är över förväntan. Trodde inte att den skulle dra så lite soppa redan under inkörning, samt tycker jag att den drar rätt lite olja. Kan bero på att jag haft en oljeslukare tidigare. Dämparna är grymma likaså gassvaret, mycket mycket mer åka i den än jag trodde att det skulle vara. Dock styr den dåligt med originalskidorna efter leden, vart skillnad med slp pp skidorna men då de är så fruktansvärt aggressiva så gillar jag original bättre. Och remmen ser bra ut, än så länge!

Så jag är riktigt nöjd med mitt inköp. Hoppas det blir mer snö i vinter så att jag får testa den på riktigt!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Släpp på kompressionen och ev fjäderspänningen till främre boggiedämparen. den är för de flesta onödigt hård och styrningen blir bättre.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Kan också bara hålla med om att brännsleförbrukningen är helt sjukt låg! Långt under va jag trodde var möjligt och då är det fortfarande inkörnings period. Som ett exempel körde tillsammans med 2st polaris 800 2011 fulltank från start på morgonen vid tankning på eftermiddagen visade min mätare -3pinnar va helt säker på att det var fel på den men vid fulltankning fick polarisarna i 35liter och etecen 17liter!! Vi var alla väldigt förvånade..

Ska också tillägga att en iq 600 som också var med hade soppa torsk 1timme innan tankning..
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Kan också bara hålla med om att brännsleförbrukningen är helt sjukt låg! Långt under va jag trodde var möjligt och då är det fortfarande inkörnings period. Som ett exempel körde tillsammans med 2st polaris 800 2011 fulltank från start på morgonen vid tankning på eftermiddagen visade min mätare -3pinnar va helt säker på att det var fel på den men vid fulltankning fick polarisarna i 35liter och etecen 17liter!! Vi var alla väldigt förvånade..
Ganska ovidkommande när vi inte vet vad det gäller för skotrar,körsätt,sträcka osv.

Vi var iväg ett gäng i söndags där det bla var med en -12 summit 800 etec,vi lekte mycket på myrar och körde ospårat hela dagen.

Jag körde 8.5mil ungefär och fick i 22liter bensin och ungefär 3-4dl olja har det gått efter.
Summiten körde 5.95mil pga att han bodde närmare stället vi skulle till,hur som helst fick han i 17.65liter bensin och 1.2liter olja.

Polaris: ~2.6l/mil
Skidoo: ~3l/mil

Vi var också ganska förvånade. :)
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Skidoo 800etec xrs. Polaris switchback assault 800 och polaris rmk assault 800. En stor skillnad är så klart längre matta men dubbel förbrukning!?

Vi körde runt 8mil 80% ospårat..60cm till 100+cm snö
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kan också bara hålla med om att brännsleförbrukningen är helt sjukt låg! Långt under va jag trodde var möjligt och då är det fortfarande inkörnings period. Som ett exempel körde tillsammans med 2st polaris 800 2011 fulltank från start på morgonen vid tankning på eftermiddagen visade min mätare -3pinnar va helt säker på att det var fel på den men vid fulltankning fick polarisarna i 35liter och etecen 17liter!! Vi var alla väldigt förvånade..

Ska också tillägga att en iq 600 som också var med hade soppa torsk 1timme innan tankning..
Visst kan 800 etec gå billigt, MEN, gasar man vill den ha mat, min boondocker tar oftast mellan 2,7-3,3l/mil. Har som mest tagit 3,9.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ganska ovidkommande när vi inte vet vad det gäller för skotrar,körsätt,sträcka osv.

Vi var iväg ett gäng i söndags där det bla var med en -12 summit 800 etec,vi lekte mycket på myrar och körde ospårat hela dagen.

Jag körde 8.5mil ungefär och fick i 22liter bensin och ungefär 3-4dl olja har det gått efter.
Summiten körde 5.95mil pga att han bodde närmare stället vi skulle till,hur som helst fick han i 17.65liter bensin och 1.2liter olja.

Polaris: ~2.6l/mil
Skidoo: ~3l/mil

Vi var också ganska förvånade. :)
Finns inte en chans.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Ganska ovidkommande när vi inte vet vad det gäller för skotrar,körsätt,sträcka osv.

Vi var iväg ett gäng i söndags där det bla var med en -12 summit 800 etec,vi lekte mycket på myrar och körde ospårat hela dagen.

Jag körde 8.5mil ungefär och fick i 22liter bensin och ungefär 3-4dl olja har det gått efter.
Summiten körde 5.95mil pga att han bodde närmare stället vi skulle till,hur som helst fick han i 17.65liter bensin och 1.2liter olja.

Polaris: ~2.6l/mil
Skidoo: ~3l/mil

Vi var också ganska förvånade. :)

Är det viktigt för dej att ditt märke Polaris är bättre än andra? :D
Har sett dej tracka på Doo i andra inlägg, däför jag undrar
1,2 liter olja på 18L bensin låter otroligt
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, vid buskörning i snö så tar nog min inte långt ifrån, skjutet från höften, så ca 1 på 18 l bränsle har jag då pumpat igenom i min. Tar ca 4,5% i snitt och låt säga 3l/mil = 1,35dl/mil x ~15kr/dl olja = 20 kr/mil i oljekostnad!
Sjukt? Oh ja .....
Kan man få problemet fixat? Oh nej.....
Vad ska man göra? Ja vad i helvete ska vi göra? Har flera ggr försökt få igång ett "internet uppror" och försöka få folk att klaga , hos handlare, maila brp direkt mm men vi verkar i slutändan bara köpa läget.....???!!!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Visst kan 800 etec gå billigt, MEN, gasar man vill den ha mat, min boondocker tar oftast mellan 2,7-3,3l/mil. Har som mest tagit 3,9.
Mellan 3-4 liter milen drog min summit 600ho vid normal buskörning så jag är sjukt nöjd med förbrukningen. visst 800 e-tec vill ha strax över 3 vid hård körning men om jag gämför som jag skrev "normal" buskörning ligger den sällan över 3 liter milen.

Så det räknar jag som bra att en 800 som har ca 40hk mer inte drar mer än min förra 600

Ang oljeförbrukningen:

Jag tycker den tar mindre än min 600 också men den drar ju en del.
tycker jag är helt ok om det inte vore för man måste köra på olja som är 3 gånger så dyr som oljan man köpte på 20L dunk till den.

Nån som mätt upp hur mycket olja avgasportarna igentligen får? Ända anledningen jag kan se till att smörja dom är om motorn tar extremt lite olja men det gör dom ju inte...eller är det där mycket olja försvinner?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mellan 3-4 liter milen drog min summit 600ho vid normal buskörning så jag är sjukt nöjd med förbrukningen. visst 800 e-tec vill ha strax över 3 vid hård körning men om jag gämför som jag skrev "normal" buskörning ligger den sällan över 3 liter milen.

Så det räknar jag som bra att en 800 som har ca 40hk mer inte drar mer än min förra 600

Ang oljeförbrukningen:

Jag tycker den tar mindre än min 600 också men den drar ju en del.
tycker jag är helt ok om det inte vore för man måste köra på olja som är 3 gånger så dyr som oljan man köpte på 20L dunk till den.

Nån som mätt upp hur mycket olja avgasportarna igentligen får? Ända anledningen jag kan se till att smörja dom är om motorn tar extremt lite olja men det gör dom ju inte...eller är det där mycket olja försvinner?
Ja,fattar inte varför man ska smörja portarna...
Hade jag inte haft garanti kvar på maskin så hade jag nog testat att leda tilllbaka oljan till portarna till oljebehållaren... Så det bara får pumpa runt, runt...
Kan för mitt liv inte förstå varför en avgasport behöver smörjas, nån som sett en port kärva fast för att den gått torr?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
kan tänka mej på t.ex 600 e-tec som verkligen drar minimalt med olja och bränsle att det blir tort så sot byggs på men på 800 tror jag knappast dom fasstnar efftersom dom drar olja som vilken skoter som hälst.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Finns inte en chans.
Vad?
Ägaren till den oljeslukande summiten finns här i tråden,och det är hans egna siffror.


Är det viktigt för dej att ditt märke Polaris är bättre än andra? :D
Har sett dej tracka på Doo i andra inlägg, däför jag undrar
1,2 liter olja på 18L bensin låter otroligt
Nej inte speciellt.
Är min polaris dålig på något så ifrågasätter jag det också! Jag har haft polarisar som slukat olja,varit värdelösa i snö osv osv och då har jag sagt det.

Jag kan inte tycka en 800 etec går billigt med dom siffrorna när dom gör reklam att dom ska gå så billigt både olje och bränslemässigt.
Att en 800 etec kanske går billigt om man fiser i 30 på leden betvivlar jag inte,men när man använder tex en summit till det den är byggd för så drar den uppenbarligen mycket! Oavsett vad vissa inbitna fans verkar vilja tro.

Man ska inte vara så blind,uppfyller inte maskinen vad åf/ga lovar så måste man ifrågasätta annars blir det aldrig någon förbättring!