Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den oljan tror jag skulle göra gott i ramlagrena istället för fettet som inte vill stanna kvar så tror jag nog avgasportarna klarar sej ändå =)
Ja och egentligen har jag väl råd att slå i den oljeskvätten också. men att lämna bruna fläckar i snön och sitta i oljeröken kan jag klara mig utan. Troligen kommer det av att på 800r hände det att portarna kärvade och orsakade en massa gnäll. Men jag gör hellre rent portarna en gång per år än pumpar ut ett par liter olja per säsong.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dags för en update ang. remproblemen...

Förra säsongen gjorde jag av med tre remmar, den tredje satt på vid påsken och var hel, men sjöng på sista versen...
Hade inte jätteproblem med andra ord. Tänkte mig dock för, låg inte och körde hårt hur länge som helst utan gav remmen en chans att svalna emellanåt.
Körde med flytande sekundär och även en mjukare prim.fjäder då den övervarvade rejält annars.
Trots det så funkade det trots allt inte riktigt...

Tills i år så har jag kört med V-kit från Dynamoe Joe.
Det gjorde susen...
Bytte rem nu i helgen efter 90 mil då den började fransa lite, ingen sprängning alltså...
I år så har även remmarna fått jobba mycket mer då körningen blivit mer aggressiv.
Mycket mer klättring och skrååkning med full gas jämfört med ifjol...
Skulle man kört som i år med förra årets setup så hade inte remmarna blivit långvariga...

Kontentan: Ett variatorkit som fungerar bra är melodin för att remmarna ska hålla.
Sen om kitet kommer från DJ, Diablo eller Cudney spelar nog mindre roll...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Dags för en update ang. remproblemen...

Förra säsongen gjorde jag av med tre remmar, den tredje satt på vid påsken och var hel, men sjöng på sista versen...
Hade inte jätteproblem med andra ord. Tänkte mig dock för, låg inte och körde hårt hur länge som helst utan gav remmen en chans att svalna emellanåt.
Körde med flytande sekundär och även en mjukare prim.fjäder då den övervarvade rejält annars.
Trots det så funkade det trots allt inte riktigt...

Tills i år så har jag kört med V-kit från Dynamoe Joe.
Det gjorde susen...
Bytte rem nu i helgen efter 90 mil då den började fransa lite, ingen sprängning alltså...
I år så har även remmarna fått jobba mycket mer då körningen blivit mer aggressiv.
Mycket mer klättring och skrååkning med full gas jämfört med ifjol...
Skulle man kört som i år med förra årets setup så hade inte remmarna blivit långvariga...

Kontentan: Ett variatorkit som fungerar bra är melodin för att remmarna ska hålla.
Sen om kitet kommer från DJ, Diablo eller Cudney spelar nog mindre roll...
Eller 12.ans kalibrering. 130 mil på samma rem (377) och den ser ut som ny..
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
800 xrs etec -12 körde slut på orginal remmen vid 25mil satte sedan på en 377 va upp till blåsjön och plågade remmen i 3 dagar kan inte köra den hårdare än jag gjorde,och den är fortfarande som ny.Det känns riktigt bra!
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
195 mil och fortfarande på första remmen. I år har det i princip bara varit lössnökörning.
Inte så mycket klättring tyvärr men mycket fullgas i skog och myr. Kör med 21/49 och DJ samt 2012 variatorskydd.
Står nu i valet och kvalet om jag ska snowchecka en XM eller vänta och se vad som kommer 2014.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Som vanligt blir diskussionerna en jämförelsesport, jag har kört si, jag har kört så.

Hur länge ska man vänta sig att en rem håller då?
200 mil?
500 mil?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Som vanligt blir diskussionerna en jämförelsesport, jag har kört si, jag har kört så.

Hur länge ska man vänta sig att en rem håller då?
200 mil?
500 mil?
Sport vet jag väl inte.... Mer ett konstaterande att den hållit länge och därför har jag inget problem och jag är nöjd. Hade jag grillat 3-4 remmar på dom 140 mil jag kört hade jag inte varit nöjd. Sen så håller den så länge den håller. Det bästa vore ju om den håller tills det är dags att byta maskin.Men det är nog en utopi.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kom 86 mil med min innan fransning. Det tycker jag var HELT ok med tanke på att jag åkte raka spåret från butiken till 1m pudersnö och -28 på termometern för att "köra in" i djupaste arjeplogsfjäll...

Det är längre än jag tog mig på första remmen förra året med en Lynx Boondocker som dessutom fick en avsevärt mildare behandling de första milen.

Så jag säger tummen upp vad gäller remproblem - har inte rört en skruv förutom att justera remspänningen vid 50mil och vid rembytet.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
En liten fundering ang framdämparna på freeriden. Ratten som man justerar dämpningen med har fått sig en smäll och lossnat helt från min högra dämpare. Måste man plocka isär hela dämparen för att kunna byta axeln till ratten?? Tycker att det är lite dumt med så fruktansvärt stora vred för justeringen. Har tänkt tidigare också att de kommer att flyga iväg i vinter!

Annars 80 mil nu och knappt damm innanför vänstra kåpan!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En liten fundering ang framdämparna på freeriden. Ratten som man justerar dämpningen med har fått sig en smäll och lossnat helt från min högra dämpare. Måste man plocka isär hela dämparen för att kunna byta axeln till ratten?? Tycker att det är lite dumt med så fruktansvärt stora vred för justeringen. Har tänkt tidigare också att de kommer att flyga iväg i vinter!

Annars 80 mil nu och knappt damm innanför vänstra kåpan!
Man måste plocka ur patronen med justeringen.
Men att sedan byta axeln vet jag inte om det går, att få tag på den som reservdel är nog uteslutet, har du tur så finns patronen som reservdel. Eller om man får tag på beggade grejer.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Man måste plocka ur patronen med justeringen.
Men att sedan byta axeln vet jag inte om det går, att få tag på den som reservdel är nog uteslutet, har du tur så finns patronen som reservdel. Eller om man får tag på beggade grejer.
Det låter ju billigt och enkelt... dessutom fransade sig remmen idag, helt oprovocerat, och vreden till boggiedämparna har lossnat. Sen har jag märkt att bromslampan lyser konstant. Jag känner mig lite besviken just nu.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
En liten fundering ang framdämparna på freeriden. Ratten som man justerar dämpningen med har fått sig en smäll och lossnat helt från min högra dämpare. Måste man plocka isär hela dämparen för att kunna byta axeln till ratten?? Tycker att det är lite dumt med så fruktansvärt stora vred för justeringen. Har tänkt tidigare också att de kommer att flyga iväg i vinter!

Annars 80 mil nu och knappt damm innanför vänstra kåpan!

Någon som testat att ta bort själva plastratten från inställningen på dämparna? För eller senare så kommer man ju garanterat att köra sönder dom,och dom behöver ju inte sitta där hela tiden..
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Någon som testat att ta bort själva plastratten från inställningen på dämparna? För eller senare så kommer man ju garanterat att köra sönder dom,och dom behöver ju inte sitta där hela tiden..
Tänkte att jag skulle göra det men jag hann inte! Tror att det är lika bra för då lär man inte ändra inställningarna på dämparna ofrivilligt, tex om de fastnar i kläderna!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vi är 3st som åker Freeride 137" i år med 100, 130 och 150 mil på mätarna.. Alla åker på orginalremmen, 391. Och det har inte varit någon snäll körning. Nu i veckan avverkade vi 50 mil i Jorm.. Inga som helst problem med remmar. Och att det kom 3-4dm tösnö för att sedan regna resten av dagen gjorde det ju inte snällare. Jag vågar påstå att remproblemen som varit, är lösta.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Stånk-tommy:
Klart bästa cykeln!

Farsans 1200 har gått 866mil på samma rem... hehe

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

martinesberg

Ny medlem
8 nov 2012
4
0
1
har kört 500 mil med min freeride 800 -11 å de har gått 3 remmar. tycker inte alls de är dåligt med tanke på hur man har plågat den ;) men nu när man håller full klipa så går den upp till 8000 varv sen så slår den ner till typ 6000 varv.. har tagit alla uppdateringar på den men de blir inte bättre.. man mister ju körglädjen helt när den håller på fjuska så där :( någon som vet vart felet kan vara. har inte grävt nå desto mer i den så har noll koll..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har du uppdaterat mjukvaran i höst? Var nått strul med den filen som kom i höstas så det ska komma en ny i dagarna vad jag förstår. Är dock osäker om man får lägga in den nya i 11an. Annars kolla insugsgummin/reeds och avgasportarna är mina tips!