Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Är lite av ett dilema att det inte mer justermån i sekundären, efter 50 mil har jag alltid min rem maxjusterad, sen är det ju inget mer att göra, tyvärr!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad menar du med mattan? Min är en 137" -12 och den jag provade är en 137" -13. Alltså samma maskin fast ett år nyare. Och jag tyckte det kändes som om det var mer som skilde än bara mattan. 44 på min och 57 på hans.
Jag kollade remspänningen på min när jag kom hem, ska justera upp den lite i sekundären. Mattan snurrar inte runt av sig själv när den är upphissad. Och "dalarna" på remmen ligger lite under ytterkant på sekundären.
Missförstog nog lite. Du skrev aldrig vad du hadde bara att du gämförde med en 137 så tog jag för givet att du inte har en 137 =)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Ska försöka få tag i specifikationer nån dag men jag tror att variatorkalibreringen kan vara lite uppiggad på freeride
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Halloo.. Idag när ja var ute o körde på min freeride -13 så pep den till och texten "begr. varvtal" rullade förbi i displayen men de var bara o köra vidare. Nån som vet vad detta är ? Jag skulle kunna tänka mig att de är ems (elektroniska stypningen) men på min -12 kom aldrig den texten upp... Maskinen har gått ca 15 mil.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Halloo.. Idag när ja var ute o körde på min freeride -13 så pep den till och texten "begr. varvtal" rullade förbi i displayen men de var bara o köra vidare. Nån som vet vad detta är ? Jag skulle kunna tänka mig att de är ems (elektroniska stypningen) men på min -12 kom aldrig den texten upp... Maskinen har gått ca 15 mil.
Det är precis det som står för polarna när deras övervarvar. Jag har dock aldrig fått min att övervarva.
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Det är precis det som står för polarna när deras övervarvar. Jag har dock aldrig fått min att övervarva.
Krångligt o justera clickern? ?:D Ska kolla vad min står på. Iof har ja pipa så kanske går lite lättar för maskinen å.. Men visst är den rappare än ifjol.
 
Last edited:

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Hur justerar man clickern? ?:D
Det är jätte enkelt.
På primärvariatorn har du tre bultar som kan justeras mellan läge 1 till 6. Du har en nyckel i verktygsväskan som passar på muttern, men tror det är 10mm. Du behöver bara släppa på muttern tillräckligt för att kunna lyfta ur den sitt läge och vrida den till det nummer du vill ha. Finns ett sträck på variatorn.
Men kom ihåg att ändra alla tre till samma läge.
Tror den är orginal på läge 3. Jag kör på läge 2 nu och den ligger på 8000rpm som max.
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Det är jätte enkelt.
På primärvariatorn har du tre bultar som kan justeras mellan läge 1 till 6. Du har en nyckel i verktygsväskan som passar på muttern, men tror det är 10mm. Du behöver bara släppa på muttern tillräckligt för att kunna lyfta ur den sitt läge och vrida den till det nummer du vill ha. Finns ett sträck på variatorn.
Men kom ihåg att ändra alla tre till samma läge.
Tror den är orginal på läge 3. Jag kör på läge 2 nu och den ligger på 8000rpm som max.
Men slår varvtalsstoppen i om de behövs eller förstör man motorn om man har clickern felinställd?:p
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Men slår varvtalsstoppen i om de behövs eller förstör man motorn om man har clickern felinställd?:p
Luktar troll..
Men det är ju just det som händer när det står BEGR VARVTAL i displayen, varvstoppen har gått i.. Polarna kör på clicker 1 och ändå övervarvar deras ibland.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Har ni samma uppdatering i maskinerna också?:p vilket varvtal är övervarv, vet man de?
Japp exakt samma maskiner, gått ungefär samma mil också. När jag mappade om min så hade min varvat runt 8200 som max och jag hade inga varningar registrerade. Så antar det ligger runt 8400 kanske.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skulle snarare säga 8150 de va de då på min 11:a, klicka ner den till 1 å kolla, du har maxeffekt vid 8000 sen tappar du effekt så ingen vits att övervarva, kom ihåg att inte gänga av muttrarna helt utan bara så du kan snurra å byta siffror, tar du ur bulten skramlar de till å du får riva isär primären!
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Har en polare som åker freeride o hans maskin ligger som ett strykjärn efter marken o de går knappt o gasa upp fronten när han ska över ett dike nån som har nå bra förslag på vad han kan göra?
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Har en polare som åker freeride o hans maskin ligger som ett strykjärn efter marken o de går knappt o gasa upp fronten när han ska över ett dike nån som har nå bra förslag på vad han kan göra?
Han kan börja med o ändra kudden/vredet bak i boggien till läge 1 de gör ganska mycket:D
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Exakt, remmen slirar nog, mattan ska som du skrev snurra i upphissat läge men du skall kunna stoppa den med foten !
100 på att mattan ska snurra?

När ja hämta min freeride kugga den över hela tiden , så jag fick spänna mattan själv 5mm på skruvarna. Får nu in 2 fingrar utan problem när man hänger upp skotern. Men mattan snurrar ingenting på tomgång, har även hört att den inte ska snurra men. Har jag för spänd matta eller fel remspänning enligt dig ?:p
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
perfekt remspänning brukar vara så mattan precis snurrar när den är upphissad, skotern får inte rulla framåt av sig själv på tomgång då är remmen på tok för hårt spänd. Inte lika enkelt att förklara på en lynx med pps boggie där mattan brukar gå tungt att snurra runt.

lagom mattspänning på ski-doo brukar vara så mattkuggarna ligger jäms med eller nån mm under slidesen där den hänger ner som mest.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har en polare som åker freeride o hans maskin ligger som ett strykjärn efter marken o de går knappt o gasa upp fronten när han ska över ett dike nån som har nå bra förslag på vad han kan göra?
Vilken längd har han på maskin?
Boggin skiljer sig åt mellan längderna...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har en polare som åker freeride o hans maskin ligger som ett strykjärn efter marken o de går knappt o gasa upp fronten när han ska över ett dike nån som har nå bra förslag på vad han kan göra?
På min FR 146 gick det att slaka en steg på balata remmen.
Är det en 137 gör som dvane skrev. + slaka balatan.
137" har en led åkar boggi därav ligger den mer klistrad.
Räcker inte det så är det till att börja pilla i variatorerna.