Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tack för tipset, men jag har kollat redan, lite svårt dock att se tycker jag exakt vad som ska finnas med.
Måste nog prova kolla noggrannare hur dämparn sitter fast å skotern ifall det stämmer mot sprängskissen.

Tänkte mest fråga om glappet ska va där så vet jag ju att det är som det ska vara.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ok, nu har jag varit ut och kollat på boggietännu noggranare.
Glappet var kanske inte så stor som jag först sa men kanske 3 mm i sidled, alla delar verkar vara på plats jämfört med sprängskissen, så då får jag väl anta att de ska va såhär då.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag monterade mina dämpare i helgen och det är några millimeter glapp i sidled som du säger men inte mer än så.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Min Freeride -12 går riktigt kasst i lössnön, nu har jag inte orkat läsa, men det ska finnas en ny mapp. Någon som bytt och märkt någon skillnad?

Jag misstänker att det kan ha med utblåset att göra också då den blöddrar och fräser mer när man lägger omkull åt höger. Några tips på hur man får bort snön från utblåset? Större läpp?

Polaren åker på en Freeride -13 och man hör en tydlig skillnad i gång och den går ändå på inkörning. Min har gått 180mil ungefär.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Polaren åker på en Freeride -13 och man hör en tydlig skillnad i gång och den går ändå på inkörning. Min har gått 180mil ungefär.
Blev också förvånad att årets E-tec går så hårt.
Testade summiten för första gången i helgen, går hårdare nu direkt med rå motor än vad 11:an jag hade gjorde...
Kändes väldigt rapp och fin...

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63

Blev också förvånad att årets E-tec går så hårt.
Testade summiten för första gången i helgen, går hårdare nu direkt med rå motor än vad 11:an jag hade gjorde...
Kändes väldigt rapp och fin...
Jag vill också tycka att den går förbaskat bra redan nu. Inbillade mig att det kanske är för att man inte kört skoter på ett tag, men jag kan inte minnas att summit -11 och -12 gick så här jäkla bra. Svarar blixtsnabbt på gaspådrag och nyper man fullt så skickar det ju på så ini helvete TROTS att den är under inkörningsperioden med fetare bränsleblandning och backad tändning.

Enligt dynotech är inte en inkörd -13 800 e-tec många hästkrafter ifrån dom "utlovade" 164hk. Ska bli jävligt kul att se hur den kommer gå med full effekt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön

Jag vill också tycka att den går förbaskat bra redan nu. Inbillade mig att det kanske är för att man inte kört skoter på ett tag, men jag kan inte minnas att summit -11 och -12 gick så här jäkla bra. Svarar blixtsnabbt på gaspådrag och nyper man fullt så skickar det ju på så ini helvete TROTS att den är under inkörningsperioden med fetare bränsleblandning och backad tändning.

Enligt dynotech är inte en inkörd -13 800 e-tec många hästkrafter ifrån dom "utlovade" 164hk. Ska bli jävligt kul att se hur den kommer gå med full effekt.
Det är ca 14hk kvar för att komma upp i dom 164 utlovade.. så det verkar ju lovande. Speciellt om den redan nu upplevs gå bättre än 11 och 12.
Polaris 800an bänkade hela 143hk... och A-C 157.9hk allt enligt dynotech.

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna

Min -13 freeride känns rappare än vad min -12 summit x 800 e-tec gjorde under inkörningen. Får se om det blir större skillnad om 40mil :)

Jäkligt nöjd än så länge.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Svarar blixtsnabbt på gaspådrag och nyper man fullt så skickar det ju på så ini helvete TROTS att den är under inkörningsperioden med fetare bränsleblandning och backad tändning.
Ja, precis...
Minns att 11:an var lite mossig i början, denna går ju som ett skållat redan nu.
Betydligt rappare vid gaspådrag tycker jag med...
Få se sen vad man ska göra med variatorerna, har kvar mitt DJ-kit , men tycker den verkar så pass bra redan nu så man kanske bara testar att lägga på lite vikt sen när inkörningen är över...

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Instämmer med alla. Min -11 summit (med dj-kit) var inte så här pigg i början av registret. Har bara 60km på xm:n. Går som fan! Beställde hem ett 16-23g kit nu, varven lär ju sticka iväg sen som du säger A.holm.

Vet inte om dj-kittet har så mycket att hämta på låg höjd mot den här kalibreringen. -11ans kalibrering var inget vidare

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland

Min Freeride -12 går riktigt kasst i lössnön, nu har jag inte orkat läsa, men det ska finnas en ny mapp. Någon som bytt och märkt någon skillnad?

Jag misstänker att det kan ha med utblåset att göra också då den blöddrar och fräser mer när man lägger omkull åt höger. Några tips på hur man får bort snön från utblåset? Större läpp?

Jag har en 12a Freeride och jag har kört i all lös snö jag hittat och märker absolut ingen skillnad alls om jag lägger i kull den på höger eller vänster sida...

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg

Jag har en 12a Freeride och jag har kört i all lös snö jag hittat och märker absolut ingen skillnad alls om jag lägger i kull den på höger eller vänster sida...
Ska mappa om den imorgon och kolla om det gör någon skillnad innan ja går vidare med andra planer..

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Återkom gärna med kommentarer på mappningen
Nu körde jag bara 4mil och det var mörkt ute. Så vågade inte kötta så mycket puder. Men visst är det skillnad. Allt mitt blödder och fräsande är borta. Kändes rappare också. Ska prova mer i helgen.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland

Nu körde jag bara 4mil och det var mörkt ute. Så vågade inte kötta så mycket puder. Men visst är det skillnad. Allt mitt blödder och fräsande är borta. Kändes rappare också. Ska prova mer i helgen.
Mappade om?
Alltså nya programvaran eller en custom programvara?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan

Låter bra, jag ska i med nya mappen imorrn.