Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Har toppat min förbrukning också. I Lördags drog min 23L på 5,6 mil, 4,1 L/mil. Men det var bara ett läge på gasen då.. Sjukt roligt! Tror inte det går att få den att dra mer..

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det går faktiskt! Men som sagt, när man ligger på dom siffrorna får man inte vara slö med rummen... :)
Tog den mkt olja oxå antar jag?

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det går faktiskt! Men som sagt, när man ligger på dom siffrorna får man inte vara slö med rummen... :)
Tog den mkt olja oxå antar jag?
Inte så farligt faktiskt. Har inte mätt upp hur mycket. Men har åkt två svängar fullgas och den har dragit 1/4 tank olja. 1 liter? På 12 mil (40L soppa).. Tycker det är helt okej..

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Mappade om min idag, passade på att öka förtändningen också. Ska bli kul att se hur den går:)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Ja det måste göras med BUDS. vilken skillnad? det är lite olika på hur motorerna svarar på mer förtändning, men normalt finns det utrymme för några grader mer förtändning och då blir den starkare och lite bättre klipp. men som sagt var vet ej vad e-tecen tycker om det. för mycket så så slår knacksensor till.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Helt annan sång i maskinen efter uppdatering och mer förtändning.
Måste vikta på lite mer:bigsmile:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Vad ställde du tändningen på?

Vad säger Ski-Doo själva att den ska stå på?
Och vad stog den på innan sjustering?

Mycket frågor men vill samla lite info innan jag lämnar in min för uppdateringen

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Ja skidoo säger nog att den står rätt. Får väl egentligen inte ändra den.
Vet inte hur mycket förtändning det är då man bara ser ett korrigeringsvärde, jag backade 1,5grad men kommer nog att prova en grad till. enligt Dynotech´s tester så går det bra ända upp till 4grader med nya mappen. Tycker att den vibrerar avsevärt mycket mindre nu. Även min 800R gick mycket jämnare med 2 grader extra förtändning

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Finns ju en servicebulletin på Rave-ventilerna nu också, nån mutter som ska loctitas plus uppdatering av motorprogrammet. Fick veta det när jag ringde ÅF idag och frågade ifall nåt ska göras åt min Freeride -12a. Vet ju inte när denna bulletin kommit, kanske varit uppe redan.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag och två polare har uppdaterat våra maskiner med nya mappen. Deras övervarvar trots clicker på läge 1. Min övervarvar inte och jag kör på clicker 2. Vad är det som kan vara skillnaden? Alla maskiner har gått ungefär lika långt. Skiljer nån mil bara.

Jag provade även en 137 -13 i helgen och den känns rappare än min -12. Är det något annat än mattan som skiljer dessa modeller åt? Annat i varitorn?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Verkar som dom släpper på mer effekt (tändning?) efter uppdaten, provade en 12as xrs i helgen och den var mkt piggare i år.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag och två polare har uppdaterat våra maskiner med nya mappen. Deras övervarvar trots clicker på läge 1. Min övervarvar inte och jag kör på clicker 2. Vad är det som kan vara skillnaden? Alla maskiner har gått ungefär lika långt. Skiljer nån mil bara.

Jag provade även en 137 -13 i helgen och den känns rappare än min -12. Är det något annat än mattan som skiljer dessa modeller åt? Annat i varitorn?
Testa byt rem annars är det bara att lämna in eftersom ni har garanti eller köpa ett variatorkitt.

137" har lite annan variator bestyckning som kan påverka men mattan är även kortare med mindre kammar så den går alltså lättare än en lång med höga kammar.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Testa byt rem annars är det bara att lämna in eftersom ni har garanti eller köpa ett variatorkitt.

137" har lite annan variator bestyckning som kan påverka men mattan är även kortare med mindre kammar så den går alltså lättare än en lång med höga kammar.
Vad menar du med mattan? Min är en 137" -12 och den jag provade är en 137" -13. Alltså samma maskin fast ett år nyare. Och jag tyckte det kändes som om det var mer som skilde än bara mattan. 44 på min och 57 på hans.
Jag kollade remspänningen på min när jag kom hem, ska justera upp den lite i sekundären. Mattan snurrar inte runt av sig själv när den är upphissad. Och "dalarna" på remmen ligger lite under ytterkant på sekundären.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag kollade remspänningen på min när jag kom hem, ska justera upp den lite i sekundären. Mattan snurrar inte runt av sig själv när den är upphissad. Och "dalarna" på remmen ligger lite under ytterkant på sekundären.
Exakt, remmen slirar nog, mattan ska som du skrev snurra i upphissat läge men du skall kunna stoppa den med foten !