Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja håller inte med er om att dom aldrig ska varva över 8000. Skulle hälare säga tvärt om.
Aldrig under 8000 så länge du kör ljup snö/skog. Jag tycker backshiften blir kass och känns att den inte orkar om jag ligger under 8000.
Så när jag bromsade den fick jag svar på det. Med std pipa max effekt på 8000 med SPI pipa 8055.¨
Så ligga mellan 8000-8100 tycker jag personligen är optimalt.

Ang flytande sekundär tror jag inte mycket på det. Jag kan trycka in min variator längst in och köra med jämn gas ett varv runt garaget och variatorn sitter kvar på samma ställe. kan göra samma med variatorn i yttre läget. Så om det nyper fast redan vid så låg belastning kan jag tänka mej att den inte rör sej ur fläcken när du matar ut 150hk på den.

Ända jag kan tänka mej tar ner remtempen markant är detta
post-108114-13637348606434.jpg
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
När jag körde Boondockern så hade jag inte heller några problem med att varva 8100 och upp mot 8200 om man eldade led. över 8300 så kom varvstoppet. Nu var det iof under inkörningen och inte med orginal variator.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sikta på 8100, då gick min bäst, dippar dom under 8000 vid hög belastning så slår motorn igenom och tappar orken direkt!
Sen att fenomenet tappa varv återkommer när man plågar hårt i lössnö slänter det är inte variator relaterat utan har nog nått med avgastempen att göra gissar jag, mer bränsle och eller mer tändning kan kanske lösa det, ska bli mkt intressant att se vilka resultat en Pcv kan ge på etec...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Uppdateringen är nog bara nått som läggs in på nästa service eller om kunderna bara kommer förbi.
Tror inte att ditt problem med revlimit är samma som uppdateringen är till för.
jag testade med för lite vikt i vintras och då slog varvstoppet till på 8300 och det stog rev limit i mätaren vid typ 80-90 under full acceleration. I med mer vikt så hände det inte mer. Men såfort det gick lite fortare så pep det till och det står rev-limit i mätaren vid kanske 6500-7000 varv och det är det som uppdateringen är till för att få bort. Rev limit varning när den inte övervarvar.
Jo vet att de är för rev limit när den igentligen inte övervarvar !
Varför lämna på service efter man gjort 50 mila, räcker med den för garantin enligt min ÅF? Servar min själv efter det. På Bohlins skulle dom iafa ha 500spänn för uppdateringen oavsett om du köpt maskinen där eller ej, tycker personligen att de bör vara gratis då problemet finns på alla 800 etec mig veterligen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Att ta betalt för uppdateringen om maskinen är köpt där var rätt snålt tycker jag.
Att ta betalt för den på maskiner som inte är köpta där är väl inget konstigt, varför jobba gratis åt andra liksom.
Händer det nått som beror på bristfälligt underhåll så blir det ju ingen garanti om maskinen inte är servad, kanske ett dåligt exempel men om en stopprem skulle gå av i en PPS boggie efter säg 400mil inom garantitiden men oservad maskin så får man garanterat stå för det själv eftersom den ska bytas senast på service vid 300mil. Går den av så blir det skrot av många delar.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tur att man inte hinner med 300mil innan man byter maskin då ;) Nej men BRP kräver bara 50mila och efter erfarenheter med halvt utförda servicear till fullt pris så gör jag de själv, servar med 75mils intervall så de lär nog duga !
Vad det gäller att ta betalt för att utföra det till annan som ej köpt maskin där är bullshit, dom betalar inte en krona för uppdateringen av BRP och ett sådant jobb som inte är tidskrävande ingår i uppdraget som återförsäljare där man ska ha serviceinriktning, å detta är BRP´s servicechef´s ord enligt min ÅF som inte tar betalt för detta oavsett vart du köpt maskinen . Servicechefen har haft åtskilliga samtal med flera ÅF angående detta och detta bemötande av kunder som köpt nya BRP maskiner är oacceptabelt enligt honom !
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Nån som gjort något drastiskt för att få ner rem tempen. vet det mesta ligger i variatorbestyckningen men tycker ändå variatroerna blir väldigt varma oavsätt vad jag har i variatorerna.
Nån som testat borra kåporna som bilden?
Kört RS Motorkuddar. och är dom mycket hårdare än original? om man gämför 2 stycken nya.
variatorstag.
Mer???

Jag är sugen på att köra dom 2 yttre motorskuddarna från rs med variatorstag och borrade kåpor med min team sekundär.
Men vet inte om jag vågar borra kåporna pga jag är rädd kåporna går sönder när dom blir så perforerade.
Och i värsta fall kanske kan komma in fin puder snö i dom så det blir remslir så man instället förstör remmen? Men borde vädra bra =)

Jag personligen tror inte ett dugg på att ventelera med mesh tyg så länge du inte har hela kåporna och huven.

 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Funderar på en fläkt typ blow hole som någon tillverkare i usa gör. En polare bygger en sådan variant på sin pro rmk och fungerar det bra så är det något att satsa på.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Nån som testat borra kåporna som bilden?

Jag personligen tror inte ett dugg på att ventelera med mesh tyg så länge du inte har hela kåporna och huven.
Borrade liknande på den förra maskinen jag hade, dock inte riktigt lika mycket och bara på variatorsidan.

Kommer borra kåporna på Summiten till vintern har jag tänkt.

Tror inte heller på meshtyg och sånt.
Ställ upp ett stearinljus, sätt tyget mot munnen och försök blåsa ut ljuset. Det borde gå bra.

Sätt tyget 1dm från munnen och försök blåsa ut ljuset, tvivlar på att det funkar...

Summa= Tror inte man får nån bra luftgenomströmning med meshtyg.

Det som jag tror funkar är ett finmaskigt nät, det stoppar snökristallerna men släpper igenom luft enkelt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja fläkt är nog absolut ingen dum ide =)
Tror det finns färdiga kitt till skidoo att köpa från MTNTK

Men att borra hål tror jag borde ge bra genomströmning. så länge inte CVT variator skyddet suger in luften gonom hålen utan att det kommer ut luft ur dom borde det inte vara några problem med puder snö.
För det CVT skyddet "ska" göra är att blåsa ut luften i fotholken och då kanske det kan bli vakum under kåpan så det suger in snö genom hålen men känns långsökt...

[video=youtube;gSpCReUyCVI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gSpCReUyCVI#t=0[/video]
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja fläkt är nog absolut ingen dum ide =)
Tror det finns färdiga kitt till skidoo att köpa från MTNTK

Men att borra hål tror jag borde ge bra genomströmning. så länge inte CVT variator skyddet suger in luften gonom hålen utan att det kommer ut luft ur dom borde det inte vara några problem med puder snö.
För det CVT skyddet "ska" göra är att blåsa ut luften i fotholken och då kanske det kan bli vakum under kåpan så det suger in snö genom hålen men känns långsökt...

[video=youtube;gSpCReUyCVI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gSpCReUyCVI#t=0[/video]
Det där är ju enkelt att göra själv, bara montera dit en dator fläkt. :)
Dom går ju på 12 volt dessutom.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Garanterat inte. En datorfläkt har ganska dåligt blås och är inte gjort för att stå ut i snö, vatten och rem damm.
Men går ju självklart göra själv om man hittar en annan rejälare fläkt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
En datorfläkt är rejält trött. Min polare köpte en fläkt med samma luftflöde som MTNTK. Kan höra vart han fick tag på den. Tror mer på en fläkt än vanlig passiv ventilering.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja finns säker att få tag i fläktar om man vill grejja lite själv. Men dator fläktar vill jag avråda alla från att änns försöka med...

Kollade lite på monteringsanvisningarna för blowhole. och det går ett rör från fläkten som går in i variatorskyddet. Så du måste kapa ur en bit av skyddet och flytta reservremen. Men blir nog bra luft drag under variatorskyddet när fläkten suger ur luften där =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Någon som hämtat ut 2014 tillbehörskatalogen?
I så fall kolla sidan 15. Ser ut som det är borrade kåpor på Summiten på bilden =)

Men är intressant med fläkt. Vore kul att hitta någon som testat bygga något själv och lyckats mäta upp några resultat.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Någon som hämtat ut 2014 tillbehörskatalogen?
I så fall kolla sidan 15. Ser ut som det är borrade kåpor på Summiten på bilden =)

Men är intressant med fläkt. Vore kul att hitta någon som testat bygga något själv och lyckats mäta upp några resultat.
Gå in på fb sidan länkad i signaturen min, där kan du se hur polarn min har byggt, vi kommer mäta variatortemp med och utan fläkt med ir-temp i vinter.

Back to topic, blir intressant prova nya mappen som sitter i iår och se om det känns nå rappare som de sägs.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Någon som hämtat ut 2014 tillbehörskatalogen?
I så fall kolla sidan 15. Ser ut som det är borrade kåpor på Summiten på bilden =)

Men är intressant med fläkt. Vore kul att hitta någon som testat bygga något själv och lyckats mäta upp några resultat.
Jo det är borrade kåpor, Irondog på dootalk som har den, han har precis lagt upp en tråd där om BlowHole fläkten
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ja jag funderade om det var hanns för jag kände igen dekal kittet men dom måste gjort om bilden i så fall för hans kitt är färg glatt och på bilden är skotern helt svart...