Jag tror jag blivit lite klokare och gnistan har återkommit i själen
Började ikväll att kontrollera så ballasterna och lamporna faktiskt fungerade, och de fungerade klockrent om jag la ström och jord direkt på ballasterna, så det är tveklöst fungerande.
Så då bör det vara relät/dosan med 8 stift som hängde med xenonsatsen som är trasigt. Jag antar relät/dosan egentligen bara är 2 inbyggda slutande relän (som finns för 19,90 eller nått liknande på Biltema). Så här behöver jag inte jaga rätt på ett nytt "xenonrelä" utan jag kan ta 2 vanliga Biltema relän, ett för matningen till ballasterna och ett till styrningen för helljuset. Är det korrekt resonerat?
Bild på relät:
Jag tog 2 bilder på nuvarande regulatorn, se nedan.
1. Det går 2 jordkablar till nuvarande regulatorn, jag skall alltså klippa den som jordar i motorn (hoppas det går enkelt att se vilken av dem det är)
2. Gröna från Rinab regulatorn kopplas på gul/röd från statorn
3. Gula kabeln på Rinab regulatorn kopplas på den gula kabeln som gick till originalregulatorn, här är jag osäker om du men den gula menar den gula som kommer från statorn. Statorkabeln är en kabel som delar sig till en gul/röd (används i steg 2) och en gul
4. Svarta kabeln på Rinab regulatorn lägger jag på batterijord
5. Röda kabeln på Rinab regulatorn kopplas till "inkommande" för säkringen till batteriet?
6. Jag behöver fortfarande likrikta uppe vid lamporna men men med 1-5 har jag ordentlig laddning till batteriet?
Puh....
Blev det rätt nu? Jag är så kass på el så jag vill bara grina, elscheman är rena grekiskan för mig
Tusen tack för all hjälp såhär långt
Började ikväll att kontrollera så ballasterna och lamporna faktiskt fungerade, och de fungerade klockrent om jag la ström och jord direkt på ballasterna, så det är tveklöst fungerande.
Så då bör det vara relät/dosan med 8 stift som hängde med xenonsatsen som är trasigt. Jag antar relät/dosan egentligen bara är 2 inbyggda slutande relän (som finns för 19,90 eller nått liknande på Biltema). Så här behöver jag inte jaga rätt på ett nytt "xenonrelä" utan jag kan ta 2 vanliga Biltema relän, ett för matningen till ballasterna och ett till styrningen för helljuset. Är det korrekt resonerat?
Bild på relät:
Jag tog 2 bilder på nuvarande regulatorn, se nedan.
1. Det går 2 jordkablar till nuvarande regulatorn, jag skall alltså klippa den som jordar i motorn (hoppas det går enkelt att se vilken av dem det är)
2. Gröna från Rinab regulatorn kopplas på gul/röd från statorn
3. Gula kabeln på Rinab regulatorn kopplas på den gula kabeln som gick till originalregulatorn, här är jag osäker om du men den gula menar den gula som kommer från statorn. Statorkabeln är en kabel som delar sig till en gul/röd (används i steg 2) och en gul
4. Svarta kabeln på Rinab regulatorn lägger jag på batterijord
5. Röda kabeln på Rinab regulatorn kopplas till "inkommande" för säkringen till batteriet?
6. Jag behöver fortfarande likrikta uppe vid lamporna men men med 1-5 har jag ordentlig laddning till batteriet?
Puh....
Blev det rätt nu? Jag är så kass på el så jag vill bara grina, elscheman är rena grekiskan för mig
Tusen tack för all hjälp såhär långt