Har monterat xenon på gamla Polarisen

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag tror jag blivit lite klokare och gnistan har återkommit i själen:)

Började ikväll att kontrollera så ballasterna och lamporna faktiskt fungerade, och de fungerade klockrent om jag la ström och jord direkt på ballasterna, så det är tveklöst fungerande.

Så då bör det vara relät/dosan med 8 stift som hängde med xenonsatsen som är trasigt. Jag antar relät/dosan egentligen bara är 2 inbyggda slutande relän (som finns för 19,90 eller nått liknande på Biltema). Så här behöver jag inte jaga rätt på ett nytt "xenonrelä" utan jag kan ta 2 vanliga Biltema relän, ett för matningen till ballasterna och ett till styrningen för helljuset. Är det korrekt resonerat?

Bild på relät:
Relä.jpg

Jag tog 2 bilder på nuvarande regulatorn, se nedan.

1. Det går 2 jordkablar till nuvarande regulatorn, jag skall alltså klippa den som jordar i motorn (hoppas det går enkelt att se vilken av dem det är)
2. Gröna från Rinab regulatorn kopplas på gul/röd från statorn
3. Gula kabeln på Rinab regulatorn kopplas på den gula kabeln som gick till originalregulatorn, här är jag osäker om du men den gula menar den gula som kommer från statorn. Statorkabeln är en kabel som delar sig till en gul/röd (används i steg 2) och en gul
4. Svarta kabeln på Rinab regulatorn lägger jag på batterijord
5. Röda kabeln på Rinab regulatorn kopplas till "inkommande" för säkringen till batteriet?
6. Jag behöver fortfarande likrikta uppe vid lamporna men men med 1-5 har jag ordentlig laddning till batteriet?
Bild 2.jpg
Bild 1.jpg

Puh....

Blev det rätt nu? Jag är så kass på el så jag vill bara grina, elscheman är rena grekiskan för mig

Tusen tack för all hjälp såhär långt
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jo just det kom på en sak till som skulle vara både bra och dåligt

Jag skulle ju kunna göra av/på knapp för xenonljuset genom att låta tillslagsströmmen till relät för ballasterna gå direkt från + på batteriet, men passera via en strömbrytare som sätts mer eller mindre dold i "kupén".

Bra med det är: Om jag vill kan jag då mata ballasterna med ström när jag vill, dvs behöver inte starta motorn ens och vill jag köra lite utan lyse eller allmänt bara ha skotern igång och låta batteriet laddas så kan jag göra det. Stör mig faktiskt lite på att man inte kan slå av ljuset när motorn är igång som det är kopplat orginal.

Negativt med det är: Jag riskerar att glömma slå av lyset när jag parkerar skotern
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Här börjar det hända grejer!
Jag har inte gjort något än pga tidsbrist, däremot är jag ledig Torsdag, så då kanske jag tar en liten mekkväll i garaget.

Jag ser även att du har kört sönder ett precis likadant relä som jag hade sönder på samma sätt. :)
Däremot ordnade jag ett till likadant för att slippa klippa upp originalkontakten som följde med, mest av lathet såklart.

På min skoter, så har jag likriktare och regulator i samma enhet.
I alla fall av kretsschemat att bedöma, nu har jag faktiskt inte tittat hur det ser ut i verkligheten.

Det jag inte riktigt har kommit underfund med är, skulle jag få en starkare laddning om jag byter ut denna likspänningsregulator mot det ni länkade tidigare i tråden?

Ingen aning av vad som ens sitter i maskinen just nu, men ska ta och mäta, förhoppningsvis på torsdag, om det är som jag tror, att laddningen inte räcker till.

Vi får hjälpa varandra lite på traven eftersom. :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Diesel, du har fattat galoppen. och jodå med en på/av knapp gör det ännu enklare. koppla bara ballast - direkt till batteriet och ballast + via knapp till batteri.

då behöver du sen bara likrikta helljusstyrningen från H4 kontakten till de småa kablarna på lamporna.
men du åker på att sätta ett vanligt slutande relä till de små kablarna så helljus får en fin och stadig spänning, risken finns annars att man får ett fladder då lampar åker in och ut nån mm pga den pulserande likspänningen.

TheeDude: det stämmer att du har en regulator med inbyggd likriktare, men samma som DieselNordlöf här så är det en halvvågslikriktare och klarar ingen större förbrukning mer än batteriladdning.
men switchbacken har samma princip som edgen så blir det lite knivigt, man måste nog in till statorplattan och ta jordförbindelsen så du får två separata kablar ut.
tar gärna ett titt på schemat på din
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Då börjar det klarna ganska ordentligt, skall se om jag får tag på ett relä nu och regulator med likriktare, skulle vilja få grejerna monterat på stört:)

Tusen tack
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
TheeDude: det stämmer att du har en regulator med inbyggd likriktare, men samma som DieselNordlöf här så är det en halvvågslikriktare och klarar ingen större förbrukning mer än batteriladdning.
men switchbacken har samma princip som edgen så blir det lite knivigt, man måste nog in till statorplattan och ta jordförbindelsen så du får två separata kablar ut.
tar gärna ett titt på schemat på din
Då är jag med!
På ett ungefär i alla fall!

Jag bifogar en kopia över kretsschemat, däremot är detta till en Polaris RMK 2003, och jag har en Switchback 2004.
Men jag antar att skillnaden inte är alltför stor dessa emellan!

kretsschema rmk 2003.jpg
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har nu fått tag på 2st likriktarbryggor från en radio/tv reparatör. Han hade endast 2st liggandes som man normalt skickar in 40v växel i och får ut 1,5 amp likström

Borde väl fungera för att få 12V relän att "dra"?
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Det bör det göra!
Är det en brygga av denna typ?



Koppla in bryggan på H4-kontakten och mät så att du får lik ut.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Har nu fått tag på 2st likriktarbryggor från en radio/tv reparatör. Han hade endast 2st liggandes som man normalt skickar in 40v växel i och får ut 1,5 amp likström

Borde väl fungera för att få 12V relän att "dra"?
den duger nog aldeles utmärkt.

TheeDude: då har du samma som jag på min edge. då måste du komma åt statorplattan och separera "engine ground" från spolen, denna får ej vara i kontakt med chassit om du vill ha elstarten fungerande..
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nä det är 4 små piggar bredvid varann på den likriktarbrygga radio/tv reparatören hade att erbjuda
Inkommande växel
Utkommande +
Inkommande växel
Utkommande -

Jag antar jag inte behöver använda utkommande minus från likriktarbryggan utan tar all minus för xenonbygget från batteriet?

hur var det sen, behövde jag även montera en diod nånstan om jag använder vanliga Biltema relän för styrning av ballasterna och helljuset (orginalrelät har ju pajjat) , eller klarar jag mig såhär?
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nej du måste använda både + och - från bryggan till reläet. annars får du bara halva spänningen från likriktningen.

någon diod behövs inte heller om du ska ha en på/av knapp och då räcker det med ett vanligt relä till helljusstyrningen.
men en liten kondensator är bra att ha så den jämnar ut den pulserande likspänningen från helljusstyrningen lite.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
TheeDude: då har du samma som jag på min edge. då måste du komma åt statorplattan och separera "engine ground" från spolen, denna får ej vara i kontakt med chassit om du vill ha elstarten fungerande..
Okej!

Då ska jag ta och köpa mig en sådan voltregulator från rinab.
Och ge mig på detta, när tid finnes, har lite andra projekt på lut också.
Tack för all hjälp så långt!
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Men då lär jag väl även jorda relät i batteriet också? Känns ju som om det skulle bli lite fesig jord att bara ha den som kommer från likriktarbryggan?

Kondensator får fixas nån annan dag, fokus ikväll är bara att få igång det. Får nog laddningsregulatorn med inbyggda likriktaren imorgon, ja senast fredag. Så ¨å slipper jag köra slut på batteriet

Har förövrigt även ett H7 kitt och H1 kitt liggandes till Passaten som skall monteras ikväll.-) Men det går ju tokfort som tur är då man slipper att pyssel som krävs på skotrar
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Det bör det göra!
Är det en brygga av denna typ?



Koppla in bryggan på H4-kontakten och mät så att du får lik ut.
använde mig av sån när jag koppla in 12v cigguttag på min F7 till gps´en och det funka alldeles utmärkt... en liten notis att det finna xenonsatser som är för skotrar (AC) att köpa på www.autolys.no
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
använde mig av sån när jag koppla in 12v cigguttag på min F7 till gps´en och det funka alldeles utmärkt... en liten notis att det finna xenonsatser som är för skotrar (AC) att köpa på www.autolys.no
Prisskillnaden mot ett DC-kit känns inte riktigt värt det.
Samt startströmmen bör vara begränsad på något vis för att statorn ska orka driva dessa lampor, om dom nu är anpassade för snöskotrar.
Det står ju inte riktigt vad som följer med i kittet.
Men, det kanske är på gång någon lösning för detta också, dom verkar ju vara under utveckling.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Men då lär jag väl även jorda relät i batteriet också? Känns ju som om det skulle bli lite fesig jord att bara ha den som kommer från likriktarbryggan?

Kondensator får fixas nån annan dag, fokus ikväll är bara att få igång det. Får nog laddningsregulatorn med inbyggda likriktaren imorgon, ja senast fredag. Så ¨å slipper jag köra slut på batteriet

Har förövrigt även ett H7 kitt och H1 kitt liggandes till Passaten som skall monteras ikväll.-) Men det går ju tokfort som tur är då man slipper att pyssel som krävs på skotrar
nej du tar jord o + till reläet från h4 kontakten via din likriktare. reläet behöver bara en fisjord.
men det är ju till dom små kablarna som styr helljuset som reläet ska sköta så det är inte ens 0.5A det handlar om.

ballasterna kopplar du direkt till batteriet via din på/av brytare utan relä

ja ritar ett enkelt schema åt dig ikväll när ja kommer hem.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Det där var otroligt pedagogiskt, även om jag kände jag hade fått kläm på det så gjorde schemat det glasklart.

Men relät som ju endast har en funktion för styrningen av helljuset borde väl kunna skippas, menar med tanke på att de kablarna är så tunnare än den minsta fiskelina så borde man ju kunna köra + och - direkt från likriktarbryggan till helljusstyrningen på lampan. Eller fungerar inte det?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jo men syftet med reläet är att spolen som ska dra in xenonlampan för helljus ska få en fin och jämn spänning från batteriet, du kan ju prova utan relä men då är det nästan ett måste med en kondensator för glättning av spänningsspikarna som blir av likriktningen.
batteriet fungerar som en jättestor kondensator.

jag provade på min att köra helljus direkt som du tänkte men de blev ett svagt irriterande flimmer på helljus. ungefär som att lampan vibrerade.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Då får det bli relä till helljusstyrningen. Allt hade varit klart för länge sedan om man inte hade en 3 åring och en barn som är en vecka. Får extremt lite garagetid

Har förövrigt fått 2st 4300k H4 lampor gratis som jag skall testa, kul att jämföra 4300k och 6000k. Tiggde åt mig dem som "mängdköpsbonus" av han jag köpte xenonkitten av (1st H4 kitt till skotern, 1st H1 kitt och 1st H7 kitt till Passaten)

Det är förrästen en sak jag inte förstår med ritningen ovan, tar man ut växelströmmen för helljuset ur 2st stift i H4 orginalsockeln? Jag trodde det funkade så att det var 2 kablar till respektive stift på h4 sockeln men att jag till likrikaren skulle ta bägge kablarna från ett av stiften, inte en kabel från vardera stift.

Åter igen, man är ju rätt lost på el:)