Polaris 2012

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad är de för grejjer på rtr kittet?
nerdrevning?
annan helix?
ramper?
vikter?
å vad kostar ett kitt om man ska köpa det?
Följande ingår i RTR-kitet:

vikter
Nerdrevning
Xtra motorfäste
Annan lyftbåge bak.
4literVes olja
2 xtra tändstift
Xtrarem 080.
1:a service
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Följande ingår i RTR-kitet:

vikter
Nerdrevning
Xtra motorfäste
Annan lyftbåge bak.
4literVes olja
2 xtra tändstift
Xtrarem 080.
1:a service
Varför Xtra motorfäste? jag räknar då med att de fixat fast motorn i fabriken på min Pro RMK 600 :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Behövs inte på 600an, den är så otroligt slö....
800an däremot är så stark så den formligen sliter loss motorn ur dess fästen! ;)

(Alltså, det där var som att skjuta in bollen i öppet mål)
 

Big p

Aktiv medlem
1 maj 2011
90
0
6
Lycksele
Behövs inte på 600an, den är så otroligt slö....
800an däremot är så stark så den formligen sliter loss motorn ur dess fästen! ;)

(Alltså, det där var som att skjuta in bollen i öppet mål)

Skulle vara kul å få höra vad han tar för ett rtr kit, den 15 juni kommer jag nog på 95 procent att beställa en rmk 800-12 men dock inte i vilhelmina, men man ´borde väl kunna få köpa ett kitt av han som han monterar?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skulle vara kul å få höra vad han tar för ett rtr kit, den 15 juni kommer jag nog på 95 procent att beställa en rmk 800-12 men dock inte i vilhelmina, men man ´borde väl kunna få köpa ett kitt av han som han monterar?
Enklast är ju att ringa och snacka med honom, men inkl service, montering och hela baloban är det säkert bortåt 10000...
Garanterat helt andra pengar om du "bara" ska ha hårdvaran, dvs grejorna men inte service osv.
Ska du har sakerna bara levererad eller ska det vara monterat också?
 

Big p

Aktiv medlem
1 maj 2011
90
0
6
Lycksele
Enklast är ju att ringa och snacka med honom, men inkl service, montering och hela baloban är det säkert bortåt 10000...
Garanterat helt andra pengar om du "bara" ska ha hårdvaran, dvs grejorna men inte service osv.
Ska du har sakerna bara levererad eller ska det vara monterat också?


ska bara ha variatorkittet, jo monterat,
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Big P: Byta vikter fixar du ju själv..Men är det vara 11 serie vikterna han stoppar in? Ingen fjäder eller helix?
Nerdrevningen är ju inte heller lönt å lämna in för.. Om det nu inte har nått med garantibiten på maskinen att göra?
Det kanske går under Personlig anpassning?
Sen skulle jag vilja veta mer om motorfästet.. nån som vet hur det ser ut?
 

Big p

Aktiv medlem
1 maj 2011
90
0
6
Lycksele
Big P: Byta vikter fixar du ju själv..Men är det vara 11 serie vikterna han stoppar in? Ingen fjäder eller helix?
Nerdrevningen är ju inte heller lönt å lämna in för.. Om det nu inte har nått med garantibiten på maskinen att göra?
Det kanske går under Personlig anpassning?
Sen skulle jag vilja veta mer om motorfästet.. nån som vet hur det ser ut?

hehe ja men då hjälp du jag me de där då=)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Big P: Byta vikter fixar du ju själv..Men är det vara 11 serie vikterna han stoppar in? Ingen fjäder eller helix?
Nerdrevningen är ju inte heller lönt å lämna in för.. Om det nu inte har nått med garantibiten på maskinen att göra?
Det kanske går under Personlig anpassning?
Sen skulle jag vilja veta mer om motorfästet.. nån som vet hur det ser ut?
Motorfästet är nånting som Ed tagit fram på eget initiativ för att avlasta std motorkuddar, jag har än inte sett hur det ser ut-men jag bara gissar att det inte är nån rymdteknologi precis...
Antingen ringer du och snackar med honom och hör vad han ska ha för ett, eller så får du helt enkelt vara lite finurlig och klura på en egen lösning ;)
Det var väl några som hade problem i vintras över att motorkuddarna mer eller mindre gav upp vid hård körning med remslitage som följd, staget han har tagit fram ska motverka det.
Utan att ha sett det gissar jag att det räcker med att titta på random eftermarknadsleverantör som SLP tex, dom har ju några olika varianter. (Eller hade iaf, det är några år sedan jag tittade efter såna produkter-Nytron har ju ganska stummonterad motor, försiktigt sagt)
 

Big p

Aktiv medlem
1 maj 2011
90
0
6
Lycksele
Ja då hadevman beställt sig en rmk 800, känns riktigt bra, men dock är de ju så läääänge kvar innan den kommer
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har bytt Assault SWB -11:an mot en Assault RMK -12, ska bli riktigt intressant, blir nog att utrusta med lite
måste prylar som mesh, tunnelförstärkning, SLP fjädrar, ev drevning mm men vad jag gärna vill veta (om möjligt) är, hur dålig eller bra är std mattan i puder??

Funderar även på att skaffa en 5.1 matta eller Challinger Extreme 2,5 för att köra med på förvinter/pudersäsongen om det nu är ett måste!

Orsaken till att det blev en A Rmk och ej en Pro Rmk är led och fjäll egenskaperna som jag tycker är betydligt bättre på A Rmk.

Tacksam för era erfarenheter gällande Mattan!
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Har bytt Assault SWB -11:an mot en Assault RMK -12, ska bli riktigt intressant, blir nog att utrusta med lite
måste prylar som mesh, tunnelförstärkning, SLP fjädrar, ev drevning mm men vad jag gärna vill veta (om möjligt) är, hur dålig eller bra är std mattan i puder??

Funderar även på att skaffa en 5.1 matta eller Challinger Extreme 2,5 för att köra med på förvinter/pudersäsongen om det nu är ett måste!

Orsaken till att det blev en A Rmk och ej en Pro Rmk är led och fjäll egenskaperna som jag tycker är betydligt bättre på A Rmk.

Tacksam för era erfarenheter gällande Mattan!
Tror att du valt en bra maskin.

Kört en del PRO och A RMK nu i senvår och har en personlig bild av hur jag tycker det fungerar. PRO är med sin smalare framvagn lättare att bryta omkull när du har puder. A RMK är lite svårare men, inte helt oäven. Den andra skillnaden är att A RMK ligger djupare i snön och rullar tyngre. Detta tror jag är den stora skillnaden i puder som man märker mellan dessa. A RMK går någon DM djupare men, du kör inte fast. Ge gärnet och du kommer alltid lös vilket gör att man vågar köra på ställen som jag tidigare tvekade på (samma gäller PRO). Känns dock nästan som om A RMK skottar hårdare bara du inte har helt bottenlöst under...

Hade jag haft två mattor så hade det varit fullständigt outstanding på min PRO. 5.1 på vintern och comp-mattan på våren

Har du lite grepp i en normal fjällsida så går A RMK som en raket. Vilket fäste!! Känns mycket greppigare än PRO som känns lite mer nervös. Du kan ställa dämparna på A RMK vilket är en fördel och är mycket användbart. Lättjusterat och fungerar över hela fjädringsområdet.

Har du inte superpuder så känns A RMK som ett bättre val. Vad skall jag titta på till nästa säsong?

Vikter, Drevning, fjäder till helix som jag tror är lite för mjuk? Eller så testar jag att slänga på SLP-Pipa med PCv. Har hört ett rykte att det skall ge ett mycket bra resultat. Undrar om någon vet mer om detta? Behövs egentligen inte men..... Då blir det isåfall hela baletten med vikter, drev osv. Kanske blir det hela baletten ändå när jag fått lite mer info om SLP-grejerna........

Släng på förstärkare, vänta med det andra. Kolla om det är samma grejer som 2011. Man vet inte de kan ha bytt vikter och fjädrar....
 
Last edited:

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är det någon som vet hur stora drivhjulen är på 2012 switchback assault ?
2011 har 9T tänkte om det är ändrat eftersom att det är högre kammar på 12:an .
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
är det någon som vet hur stora drivhjulen är på 2012 switchback assault ?
2011 har 9T tänkte om det är ändrat eftersom att det är högre kammar på 12:an .
HAr mycket svårt att tänka mig att dom ändrat det.
Den såldes med 34 eller 57 i USA och där var det drevningen som var annorlunda.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
En liten fråga ang 800 Switchback Assault 144" är det okopplad boggie i den eller måste man upp till 155" innan det blir okopplat? 155" kanske inte heller har okopplad?
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
En liten fråga ang 800 Switchback Assault 144" är det okopplad boggie i den eller måste man upp till 155" innan det blir okopplat? 155" kanske inte heller har okopplad?
Yepp, och Assault RMK också. Få skotrar som är så långa som går på rullen lika obehindrat. Är det bara lite fäste så är den där mattan gjord för rulleåkningar. :-D
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Yepp, och Assault RMK också. Få skotrar som är så långa som går på rullen lika obehindrat. Är det bara lite fäste så är den där mattan gjord för rulleåkningar. :-D
Pratar du om rmk´n eller switchbacken nu? tippar på rmk´n?