Polaris 2012

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Maken till spasmer i tumm muskeln har jag aldrig sett, hört talas om full gas mer än 1 sec? ;-)

Tycker även att det tydligt syns på ditt klipp med RMKn det som jag ser som en nackdel med den motorstarka 800an gämfört med den mer smidiga 600an..

Med 600an kan du enkelt mata fullt och kasta ner maskin i en djup burkning och hålla maskinen där nere tills du med en förflyttning av kroppsvikten bestämmer dig för att ändra kör riktigt.
Medans man med 800an får smyga på gasen när man lägger ner maskin och hålla ett lungt tempo om man vill hålla maskin nere, bestämmer du dig istället för att mata fullt med maskinen på sidan så ställer den sig upp och går rakt fram.
Från den vinkeln så är 600an tokigt mycket smidigare än 800an och där ställer jag mig frågande till mitt val inför nästa vinter, 600an känns väldigt lockande just för att den känns så mycket smidigare.
Du har rätt i sak-det är lättare att köra en 600 än en 800.
Men 800an kan ta dig till ställen där inte 600an har tillräckligt med moment, bara man lär sig att behärska gasen!
Jag har alltid kört med mottot: "When in dubt, throttle out!"
Sen monterade jag turbo på Nytron och fick revidera mitt körsätt...
Lära sig att hantera gasen var nånting som tog mig tjugo år att lära mig-och jag är långt ifrån fullärd, men jag har iaf börjat skrapa på ytan.
Om du tittar på övriga filmer som "broder_mats" har lagt ut, där när han är i skogen och leker, så ser du att han har börjat skrapa där han med! Javisst, när han är på myren och kör så tror man att han har parkinsons sjukdom i tummen, men tydligen kör han inte alltid så "i verkligheten". Sen ser det som regel alltid djävligare ut på film.. :)
 

brother_mats

Medlem
14 mar 2007
42
0
1
Förhållandena var ju nu inte dom bästa... ca 10 cm nysnö och under detta pansarskare. Äger själv en Pro RMK 800 2011 och i allt annat före än skarföre är det inga problem att hålla fullt när man lägger ner den. 600 RMK:n visade upp samma tendenser som storebror. Ha de
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Stöldsystemet kommer ej att vara std som jag förstod det under Provkörningen i Kiruna.

Stöldsystemet funkar så att du måste slå in en 3 siffrig kod för att kunna starta maskin enligt ÅF.
Såg det här på polaris hemsida nu.
800 Switchback Assault 144 Fakta & Egenskaper

Lyftbåge bak i aluminium


Aluminium ProTaper styre


Hårdare fjädersättning
Anpassat för skandinaviska förhållanden


Säkerhetssystem
Kodlåset gör att skotern når max 3500 rpm. Stänger automatiskt av skotern då arbetstemperaturen är uppnådd


Walker Evans stötdämpare


Hybrid™ fotbrädor


Switchback 144" boggi med 380 x 3657 x 51 Series 4 Cobra matta
Vinklade rails för bättre ledegenskaper

Såg att det där kodlåset satt på lite fler modeller också.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Haha ja de va bra :)

Tycker det är tråkigt att alla färger inte kommer till Sverige, tex orange Pro rmk 800 var ju riktigt snygg. Sen går det ju även att beställa samma vita kåpset som Pro rmk 600 har i staterna, men verkar inte gå i Sverige?
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skoterlederna är ju som salsgolv over there så de behöver väl inte så hård sättning av dämparn antar jag
Nja, det finns gott om leder som är lika välskötta som dom svenska motsvarigheterna...
Men visst, normalt sett så pistas dom större lederna väldigt seriöst-men så är hela upplägget helt annolunda jämfört med Sverige också. Du får inte köra på sidan om leden hursomhelst tex.
Att köra skoter där är precis som överallt annars, det ska vara enkelt, bekvämt och gå att stanna lite varstans för att köpa fika..men det gäller mestadels i dom stora nationalparkerna och "genomfartslederna". Skoterturism i Sverige har mycket att lära från staterna när det kommer till att förenkla för tex barnfamiljen.

Hursomhelst, det är inga problem att hitta dåliga leder där också.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Såg att det satt kodlås på ProRmk 800 också vilket var en trevlig överraskning.
Eftersom förra Nytron jag hade blev stulen så är väl i princip alla stöldskydd välkomna...
Är det några andra ändringar från förra året man bör veta av?

FAAN VAD JAG LÄNGTAR TILL NÄSTA VINTER!!! :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dom är inte sämre, bara annan shimsning.
Det är inte skotrarna det är stora pengar i, det är alla tillbehör...jag har en bekant som köpte en Pro Rmk 800 163" -11, den kostade $10999 i butik, men med tillbehör betalade han nästan $18K för den...
Han storknade nästan när jag berättade att en stock kostar $21500 i sverige. Dom har lite förvrängd uppfattning om pengar där, antingen har du, och du har det ganska bra, eller så har du kniven mot strupen varenda månadsskifte. Ja, om du inte är skitrik då.

Fast-vi betalar inte 12-1500:-/månaden i sjukförsäkring heller...
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Alla polaris originaltillbehör är valbara, sen en del handlare erbjuder även en del av sitt andra sortiment tex Airhohjälmar osv.
 

Micke_gt

Aktiv medlem
26 sept 2009
62
0
6
Beställt en pro rmk 800 155" :)
Köpte min nuvarande iq 600rr på motorhuset östersund och köper även denna
Skoter där. Är en bit att åka för mig men servicen och bemötandet är
Kanon bra. Mkt trevlig personal.
Nån som fått nått datum då maskinerna kommer? Hur ska man klara sommaren. Lång väntan :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Dom är inte sämre, bara annan shimsning.
Det är inte skotrarna det är stora pengar i, det är alla tillbehör...jag har en bekant som köpte en Pro Rmk 800 163" -11, den kostade $10999 i butik, men med tillbehör betalade han nästan $18K för den...
Han storknade nästan när jag berättade att en stock kostar $21500 i sverige. Dom har lite förvrängd uppfattning om pengar där, antingen har du, och du har det ganska bra, eller så har du kniven mot strupen varenda månadsskifte. Ja, om du inte är skitrik då.

Fast-vi betalar inte 12-1500:-/månaden i sjukförsäkring heller...
kan man verkligen räkna valutakontering rakt sådär för att beräkna vad värdet här motsvarar t.ex USAs... Man kan ju egentligen inte utgå ifrån dollarns värde utan snarare vad saker kostar kontra typ inkomsten osv i landet. Inte heller det är så lätt att räkna på men ta Apples produkter t.ex, de försöker ju hålla ungefär samma kostnadstabell världen över och en Macbook som i Sverige kostar 10990 kostar i staterna 1199, lite dyrare men men inte $1777 som det blir med valutakonvertering... Kanske tänker fel men ville lufta min uppfattning då jag ofta kommit i diskussion om den här jämförelsen... :) Men oavsett så är ju Polarisarna sjukt billiga på andra sidan...
Och OnT så ser 12orna sjukt fina ut, gillar att de hittat på lite specialmaskiner som Adventure :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
kan man verkligen räkna valutakontering rakt sådär för att beräkna vad värdet här motsvarar t.ex USAs... Man kan ju egentligen inte utgå ifrån dollarns värde utan snarare vad saker kostar kontra typ inkomsten osv i landet. Inte heller det är så lätt att räkna på men ta Apples produkter t.ex, de försöker ju hålla ungefär samma kostnadstabell världen över och en Macbook som i Sverige kostar 10990 kostar i staterna 1199, lite dyrare men men inte $1777 som det blir med valutakonvertering... Kanske tänker fel men ville lufta min uppfattning då jag ofta kommit i diskussion om den här jämförelsen... :) Men oavsett så är ju Polarisarna sjukt billiga på andra sidan...
Och OnT så ser 12orna sjukt fina ut, gillar att de hittat på lite specialmaskiner som Adventure :)
Nej, du har helt rätt-man kan inte bara räkna om valutan och vara nöjd med det.
Det jag egentligen ville belysa är att folk är väldigt pigga på att lägga pengar på tillbehör där, här i Sverige upplever jag att eftermarknaden har ökat-men det är långt kvar till vi når Jänkarnas köpkåthet på tillbehör. Det var därför jag nämnde vad han betalade för skotern utan och med alla extragrejor. Att det svenska priset omvandlat till dollar slank med får närmast ses som olycksfall i arbetet, det blev bara förvirrat ser jag nu i efterhand...