Polaris 2012

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Hur funkar de, är åf garanterade sina beställningar från polaris?
 
Last edited:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ja dom är garanterade maskiner,och nej man skriver inte på något kontrakt.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Ringde åt åf nu på morgonen :) blir å hämta min pro rmk på fredag :)
 

endumen

Medlem
9 okt 2011
6
0
1
lulio
Nån mer här som beställt sin maskin från Finland? hur har ni kommit överens med handlarn om att göra med momsen? Min handlare ville att jag först ska betala moms i Finland och sedan i Sverige för att sen få tillbaka den från Finland, bara för att han ska va säker på att moms betalas, för om jag inte skulle betala moms i Sverige när jag tagit in maskinen så skulle han bli skyldig att stå för momsen i Finland i efterhand....
Har dock föreslagit till handlarn att han får göra en anmälan till Svenska skatteverket om att min maskin ska momsas (finns en sån blankett på deras hemsida) då kommer jag inte undan momsen och han kan känna sig trygg...
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Betalade inte moms i Finland på min Renegade 2007. Däremot i Sverige. Moms skall betalas i det land fordonet skall brukas. Förutsatt att det är nytt, gått under 600mil mao (om jag inte minns helt galet). Du är skyldig att anmäla till skatteverket att du köpt fordonet och vad du betalade. Jag prövade systemet och anmälde inget, det slutade med en skriftlig anmodan att berätta vad jag betalat för att fastställa hur mycket moms jag skulle betala. Alt bevisa att fordonet var begagnat. Skickade in kvittot på skotern, betalade moms plus ränta för tiden jag undanhållit momsen och så var allt frid och fröjd. Så att staten skulle missa att få in sin moms kan nog uteslutas.

Ett annat tips, förutsatt att reglerna är desamma nu som 2007, är att man får välja om man ska räkna på den aktuella Eurokursen för dagen man handlade skotern. Eller snittkursen för Euron under den månad man köpte skotern. Kan skilja en del och alla bäckar små ni vet :)

Edit: rättstavningsprogrammet i telefonen är inte alltid bra :)
 

endumen

Medlem
9 okt 2011
6
0
1
lulio
Handlarna i Finland prutar på de priset du har länkat till... Jag betalar 9625 euro ink moms för en rmk 600 144 och i de priset har jag tagit med 2 nya walker evans till boggin + tillbehör för ett värde av 500euro,
I våras försökte jag att få provköra 2012 polaris, hörde med åf på orten om det va möjligt, men nejnej de va bara för åf provkörningen gällde...
Åkte över till finland och där gick de hur bra som helst att provköra...
Ja vet att de finns dom som köpern nya maskiner för 120000+ helt osedda och oprovade, men ja gör de inte...
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Jag köpte ju då en ny maskin så behöver inte bry
Mig om att den skall ha gått över 600 . Sveriges moms är 25 % och Finland är 23 %
Betalade allså skoter nu med finsk moms 23% . när skoter är i Sverige kontaktar jag Skatteverket och får betala den svenska momsen 25 % . när skotern sedan är reggad över till Sverige visar jag intyg på det och åf skickar tillbaka finska momsen 23% av summan. Allså får jag ligga ute med svensk och finsk moms tills skoter är inregistrerad , då får jag tillbaka den finska eftersom att fordonet skall brukas i Sverige.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har ingen aning om vad man får betala för den kombinationen i Sverige men det låter som att du fått en bra deal. Vi kanske får samma fenomen framöver som mellan Kanada - USA där kanadensarna åker till USA och handlar, alltså att vi åker till finland och shoppar.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Har ingen aning om vad man får betala för den kombinationen i Sverige men det låter som att du fått en bra deal. Vi kanske får samma fenomen framöver som mellan Kanada - USA där kanadensarna åker till USA och handlar, alltså att vi åker till finland och shoppar.
Jag har disskuterat med min svenska åf och hur dom än vred och vände så kom dom inte i närheten av samma , även fast jag försökte få bort snowcheck och det.
 

endumen

Medlem
9 okt 2011
6
0
1
lulio
kan säga att de 500 euro som ja tog tillbehör för är deras snowcheck lite mindre än i sverige som hade 8000kr har jag för mig...
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Härligt, blir eventuell uppskjuten hämtning för mig pga att mina extrabeställda fotstegsförstärkare inte har kommit till åf :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Härligt, blir eventuell uppskjuten hämtning för mig pga att mina extrabeställda fotstegsförstärkare inte har kommit till åf :)
Samma för mig, skotern så hos åf men mina tillval skulle dröja ca 10 dagar till...
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
jag fick hämta min idag=) men som sagt även jag utan tillbehör och skulle dröja ett tag. men man har ju annat o pyssla med.