Polaris 2012

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Nu hängde jag inte med här. Oljebehållaren är ju alltså fylld med VES, men det är bensintanken jag pratar om nu. Och det är alltså det jag undrar över, om det är mineral i bensinen - kan jag då slå i ves där när jag tankar? (för jag lär väl måste slå i olja i soppan i första tanken)

Det är rörigt med första nya skotern, har ju kört in ett gäng kolvar tidigare men inte en helt ny motor någon gång.[/Q


jag har totalt köpt 4 nya skotrar. det enda jag har varit noga med som jag alltid är noga med vid varje körning. det är å varmköra riktigt ordentligt låt skotern gå 15 min palla upp den gasa runt mattan. å sen ta det lungt de första kilometrerna sen kör jag som jag brukar. vare sig skotern gått 500 mil eller sprak ny. vist första tanken behöver du ju inte åka ut på första bästa sjö å hålla bött gas över. men motorn mår bara bra av att köras både hårt och lite lugnare. har aldrig haft något motor haveri.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
jag har totalt köpt 4 nya skotrar. det enda jag har varit noga med som jag alltid är noga med vid varje körning. det är å varmköra riktigt ordentligt låt skotern gå 15 min palla upp den gasa runt mattan. å sen ta det lungt de första kilometrerna sen kör jag som jag brukar. vare sig skotern gått 500 mil eller sprak ny. vist första tanken behöver du ju inte åka ut på första bästa sjö å hålla bött gas över. men motorn mår bara bra av att köras både hårt och lite lugnare. har aldrig haft något motor haveri.
Menar du på fullt allvar att du varmkör skotern uppallad i 15 min före varje gång du ska ut och åka?
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Jag har iaf hämtat ut min Assault RMK ikväll. :bigsmile:
Skönt att det är typ tio grader varmt ute också.

Det blir nog en kul vinter det här.
 
Last edited:

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Ja, det ser ut som att Porschen intill är så trött att den behöver andningshjälp den med dessutom? ;)
Fint garage!
Japp, det är en turbo. Eller dubbelturbo vilket det egentligen är. :)
Den skall dock avyttras till våren till förmån för något nytt roligt.

Jag tog ned bilderna, det är nog säkrast att inte ha några bilder uppe på något man äger. Det går så fort att det kommer någon jävel och ska sno. Jag får dock hem ett helt gäng GPS-trackers som jag ska montera på allt som går att sno. :-D

Verkar jävligt fint, mindre än en tändsticksask och man skickar bara ett sms och frågar vart skotern/bilen/hojjen/släpet befinner sig.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hur svårt är det att sätta fast bukplasten på en rmk? Det visar sig vid närmare efterforskning att vill man ha tillbehören monterade på maskinen så får man snällt betala verkstaden för det,inte så roligt att halva checken ska gå till montering så det slipper man ju gärna känns det som.

Borra hål är ju inte så svårt,men sitter det något vitalt direkt bakom den bakre delen av buken är ju frågan? Inte så värst roligt att borra genom en kabelhärva eller kylarslang.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
946
113
Stora Blåsjön
Hur svårt är det att sätta fast bukplasten på en rmk? Det visar sig vid närmare efterforskning att vill man ha tillbehören monterade på maskinen så får man snällt betala verkstaden för det,inte så roligt att halva checken ska gå till montering så det slipper man ju gärna känns det som.

Borra hål är ju inte så svårt,men sitter det något vitalt direkt bakom den bakre delen av buken är ju frågan? Inte så värst roligt att borra genom en kabelhärva eller kylarslang.
Att montera saker är väll kul och speciellt när dom faktisk passar direkt :) Rena lyxen ju!
Det finns inget vettigt under huven på dom... inget du kan skada med en normallång borr iallafall.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Japp, det är en turbo. Eller dubbelturbo vilket det egentligen är. :)
Den skall dock avyttras till våren till förmån för något nytt roligt.

Jag tog ned bilderna, det är nog säkrast att inte ha några bilder uppe på något man äger. Det går så fort att det kommer någon jävel och ska sno. Jag får dock hem ett helt gäng GPS-trackers som jag ska montera på allt som går att sno. :-DVerkar jävligt fint, mindre än en tändsticksask och man skickar bara ett sms och frågar vart skotern/bilen/hojjen/släpet befinner sig.
Förstår ditt resonemang, förra Nytron jag hade var borta ur garaget en dag...tillsammans med däck, svets, lite verktyg och en huvudnyckel. (Bultsax modell större jag köpte för att klippa armeringsjärn när jag byggde nytt garage)

Numera har garaget kontakt med Securitas, plus att jag uppdaterade både låsen på huset och kompletterade med mera lås på det som ska vara kvar.
Irriterande, men tydligen nödvändingt. =(

Blev en dyr affär dessutom, skotern sjönk tydligen med 30000:- på 80 mil, +självrisk på 8´, plus att jag saknade kvitto på svets och vektyg....Skulle tro att det besöket kostade ~50´plus larm och låskostnad i efterhand.
Dyrt att vara efterklok.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Att montera saker är väll kul och speciellt när dom faktisk passar direkt :) Rena lyxen ju!
Det finns inget vettigt under huven på dom... inget du kan skada med en normallång borr iallafall.
Jo det är roligt att montera prylar,men att betala flera tusen för det eller att klanta till det själv undviker jag gärna. :)

Låter bra att det är fritt fram under motorn!
Håller blindnitar eller ska man bulta fast den?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag beställde min monterad från lev, den sitter bara med blindnit -mod stor-.
Är väl bara om man ska ha loss den av ngn anledning det är smidigt med skruv.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Menar du på fullt allvar att du varmkör skotern uppallad i 15 min före varje gång du ska ut och åka?
Finns stora "skoter ikoner" borta i staterna som varmkör 15 min, låter maskinen stå
avstängd i 10-15 min för att värmen ska sprida sig genom blocket och sedan värma
lite till ;) Sen ska skotern pallas upp också och varvas för för värma upp remmen, som helst ska varit förvarad inomhus över natten...
Så det finns något minutiösa rutiner för den som är den :rolleyes:

Appropå inkörning så oavsett vilken olja ni kör eller hur lång/kort varmkörning så kommer ju motorn inte direkt skära eller ska skada (förutsätter att ingen kallkör och tvärstummar gasen). Däremot sätter sig kolvringarna olika bra beroende på hur man gör. Mineraloljan används då den inte smörjer lika bra vilket är bra i början då ringarna slits in, och varmkörning är självskrivet viktig, hur lång tid låter jag dock vara osagt så kan ingen skylla på mig i efterhand :rolleyes:
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Finns stora "skoter ikoner" borta i staterna som varmkör 15 min, låter maskinen stå
avstängd i 10-15 min för att värmen ska sprida sig genom blocket och sedan värma
lite till ;) Sen ska skotern pallas upp också och varvas för för värma upp remmen, som helst ska varit förvarad inomhus över natten...
Så det finns något minutiösa rutiner för den som är den :rolleyes:

Appropå inkörning så oavsett vilken olja ni kör eller hur lång/kort varmkörning så kommer ju motorn inte direkt skära eller ska skada (förutsätter att kallkör och tvärstummar gasen). Däremot sätter sig kolvringarna olika bra beroende på hur man gör. Mineraloljan används då den inte smörjer lika bra vilket är bra i början då ringarna slits in, och varmkörning är självskrivet viktig, hur lång tid låter jag dock vara osagt så kan ingen skylla på mig i efterhand :rolleyes:
Tja, själv har jag 20 grader varmt i garaget... :)
Annars brukar jag köra lungt första ~tio minuterna, och jag tycker att jag är petig med varmkötning! :p
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tja, själv har jag 20 grader varmt i garaget... :)
Annars brukar jag köra lungt första ~tio minuterna, och jag tycker att jag är petig med varmkötning! :p
Haha ja det minskar ju vikten av varmkörningen av remmen och motorn lite ;) Motorn ska ju fortfarande få stå på en stund men det tar inte i närheten av samma tid för den att värma upp... Bekvämt o bra. Ja det finns alltid folk är mer pedanta :cheesy:
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Att montera saker är väll kul och speciellt när dom faktisk passar direkt :) Rena lyxen ju!
Det finns inget vettigt under huven på dom... inget du kan skada med en normallång borr iallafall.
Hämtar ut min Assault idag och tänkte börja med att montera bukskyddet, det är alltså inte förborrat nånstans? Storlek på borr och nit? eller följer det med nitar?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
946
113
Stora Blåsjön
Hämtar ut min Assault idag och tänkte börja med att montera bukskyddet, det är alltså inte förborrat nånstans? Storlek på borr och nit?
2st nitar måste man borra bort sedan får man borra nya hål till resten av nitarna, nitar medföljer.
Borr är vanlig nitborr på 4.9mm
 

Thomas77

Medlem
15 okt 2011
28
0
1
Piteå
en dum fråga är det bra eller anus att ha skotern upp pallad hela tiden när den står ute ?? tänkte om chassit mattas av eller skiter ner sig:blink: