Polaris 2012

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Spänn på fjäderspänningen för att lösa problemet på kort sikt. Men det är väl ett känt problem med dessa dämpare.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Skönt att jag inte är ensam om detta då. Väntar nog med körningen tills jag får en ny bricka, eller måste man byta hela dämparen? :confused:
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Brickan går att byta om du spänner ihop fjädern.. Behöver inte ens ta ur dämparen.. Vi bytte en bricka i fält. Några spännremmar och starka nävar medans en pillade dit brickan..

Om du ska beställa, så beställ några stycken på en gång. Vet att dom som åker bana får byta dessa titt som tätt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Originalremmen har numera börjat släppa en frans efter ~25 mil.

Hur mycket bör jag oroa mig för det?
Irriterad är jag redan
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag tror inte att du behöver vara jätteorolig. Men det är ju helt klart tråkigt att den ska börja fransa efter så lite körning. Jag funderar på att byta till reservremmen på min nu medans originalremmen är i nyskick, och sen byta till den när den andra far.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tror inte att du behöver vara jätteorolig. Men det är ju helt klart tråkigt att den ska börja fransa efter så lite körning. Jag funderar på att byta till reservremmen på min nu medans originalremmen är i nyskick, och sen byta till den när den andra far.
Jag fransade 3 remmar på dom 76 mil jag körde med min Swb A -11 förra året.
Dock var den nerdrevad 3 kugg på vardera drev och det satt 44mm matta.

Jag trodde det var därför.

Hoppas min ÅF tar sitt ansvar...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Aha såpass, sprängde du någon helt? Tråkigt om det skulle bli massa remproblem.

Jag fransade 3 remmar på dom 76 mil jag körde med min Swb A -11 förra året.
Dock var den nerdrevad 3 kugg på vardera drev och det satt 44mm matta.

Jag trodde det var därför.

Hoppas min ÅF tar sitt ansvar...
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Trist om dom ska ta rem. Vet ni om de är värt om man är tre stycken och köper två remmar var, om de är billigare att beställa från USA eller är de lika att köpa här hemma?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Aha såpass, sprängde du någon helt? Tråkigt om det skulle bli massa remproblem.
Nä, ingen sprängning som tur är. Dom går ju fortfarande att köra på men slutet närmar sig..

Båda variatorerna och remmen blir ordentligt heta.

Trist om dom ska ta rem. Vet ni om de är värt om man är tre stycken och köper två remmar var, om de är billigare att beställa från USA eller är de lika att köpa här hemma?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det är billigare från Usa. snabbkoll på Ebay = 2500:- inklusive frakt men exklusive tull/moms för 2 remmar. kostar 4000:- här hemma.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Det är billigare från Usa. snabbkoll på Ebay = 2500:- inklusive frakt men exklusive tull/moms för 2 remmar. kostar 4000:- här hemma.
Men då blir det ju billigare även om man åker på tullen. Visst slutar artikel nr på 15 på remmen? Typ 311115 eller något sådant va?



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Körde 140 mil med vår SWB Assault i fjol, remmen fransade inte, bytte inte en rem!

Hade RMK Drevning samt andra fjädrar i primär och sekundären!
Innan jag bytte fjädrar så gick remmen/variatorerna varma!

Ring och beställ rätta prylar av ED i Vilhelmina.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Snart 20 mil med pro rmk 600. Känns riktigt bra! Fram till 14 mil / 7 tim så låg varven på max 7950. Nu varvar den 8150. Snål på soppa också, 2,7 l/mil ! Den har inte fått känna på nåt riktigt puder än men det kommer.
[video=youtube;wIdZFWzyp0Q]http://www.youtube.com/watch?v=wIdZFWzyp0Q[/video]
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Originalremmen har numera börjat släppa en frans efter ~25 mil.

Hur mycket bör jag oroa mig för det?
Irriterad är jag redan
Jag åkte ungefär 100 mil/rem på min pro ifjol utan inkörning och 99% puderkörning.
Det som tog död på mina remmar var när man körde länge i riktigt djup puder (1m+) utan att låta variatorerna svalna. Dom blir riktigt varma efter ett tag så vents är nog ingen dum ide.
Vet inte hur det ser ut på 12orna men på 11orna nertill i buken fram vid pipan är det stora hål, dessa bör tätas eftersom att det sprutar en hel del puder snö rakt in på variatorerna den vägen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag åkte ungefär 100 mil/rem på min pro ifjol utan inkörning och 99% puderkörning.
Det som tog död på mina remmar var när man körde länge i riktigt djup puder (1m+) utan att låta variatorerna svalna. Dom blir riktigt varma efter ett tag så vents är nog ingen dum ide.
Vet inte hur det ser ut på 12orna men på 11orna nertill i buken fram vid pipan är det stora hål, dessa bör tätas eftersom att det sprutar en hel del puder snö rakt in på variatorerna den vägen.
Tror det är SLP som har en färdig plåt för att täcka just det hålet
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag är inte orolig för remslitage än iallafall, har kört 15 mil ungefär och den är oförändrad.

MEN, den gnisslar fortfarande på tomgång, slutar direkt när jag kör men dyker lika fort upp igen om jag stannar mer än 20 sekunder.

Något man bör titta över?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har idag varit på Bil-Laget i Piteå där jag köpt skotern, dom var mycket mer tillmötesgående än jag väntat och skotern ska in och kollas upp imorgon.

En ny rem skulle jag heller inte behöva köpa.

Bra! :)
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Är det någon som har koll på vilken av alla dessa nummer som står på magnapullen som är motornumret ?

Det står ju 3 rader med nummer. någon av dom måste vara motornr.
och ja det gäller på polaris 2012 .
tacksam för svar.