Polaris 2012

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Vad tror ni om att flytta ner främre boggie-infästningen som det är på assaulten? Assaulten verkar ha en annan vinkel på boggien än vanliga RMK:n. Tycker mina skidor ligger allt för mycket längs backen... Vet inte hur stor risk det är att skicka skenorna genom mattan men känns väl inte allt för sannolikt?
Att tänka på när man jämför assaulten och rmk så har assaulten något högre framvagn. Vilket säkert kan inverka hur främre boggie infästningen sitter.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Vad tror ni om att flytta ner främre boggie-infästningen som det är på assaulten? Assaulten verkar ha en annan vinkel på boggien än vanliga RMK:n. Tycker mina skidor ligger allt för mycket längs backen... Vet inte hur stor risk det är att skicka skenorna genom mattan men känns väl inte allt för sannolikt?
Justera med balata remmen (remmen på främre saxen) därför den är där. Borra inte hål i ditt fina chassi!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Justera med balata remmen (remmen på främre saxen) därför den är där. Borra inte hål i ditt fina chassi!
Den är inte justerbar på Pro chassit. Finns bara ett enda läge att ha den i.

Jag skulle avråda alla från att flytta RMK boggin i Assaultens läge eftersom RMK boggin har mindre uppböjning av skenorna i framkant jämfört med Assaulten. Risken att sticka skenorna genom mattan är ganska överhängande.

Så mitt råd blir att spänna upp fjäderna på främre boggidämparen för att lätta skidtrycket om den känns för tung på skidorna.
Eventuellt lätta på förspänningen i framvagnen också.

Visste ni förövrigt att boggin som sitter i RMK modellerna är en Holz Alpha boggi.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Satte på ett nytt stänkskydd. Får för mig att den går kallare när man ligger på led, men kan inte säga med 100% att det är så. Däremot blir det mindre snö på tunneln bak iaf!

 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Den är inte justerbar på Pro chassit. Finns bara ett enda läge att ha den i.

Jag skulle avråda alla från att flytta RMK boggin i Assaultens läge eftersom RMK boggin har mindre uppböjning av skenorna i framkant jämfört med Assaulten. Risken att sticka skenorna genom mattan är ganska överhängande.

Så mitt råd blir att spänna upp fjäderna på främre boggidämparen för att lätta skidtrycket om den känns för tung på skidorna.
Eventuellt lätta på förspänningen i framvagnen också.

Visste ni förövrigt att boggin som sitter i RMK modellerna är en Holz Alpha boggi.
Bra argument!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Satte på ett nytt stänkskydd. Får för mig att den går kallare när man ligger på led, men kan inte säga med 100% att det är så...

....
Hoppas det gör skillnad. Har själv också skaffat mig en ny stänklapp, valde dock en original stänka från standard RMK utan alla dessa hål. Original var förvånansvärt billig förövrigt, 150kr från staterna, så de kan inte vara så vansinnigt dyr här i sverige heller...
Om inte annat så kanske isuppbyggnaden kring bakljuset minskar.


Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Hoppas det gör skillnad. Har själv också skaffat mig en ny stänklapp, valde dock en original stänka från standard RMK utan alla dessa hål. Original var förvånansvärt billig förövrigt, 150kr från staterna, så de kan inte vara så vansinnigt dyr här i sverige heller...
Om inte annat så kanske isuppbyggnaden kring bakljuset minskar.


Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
Var ifrån köpte du den?
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Stänklappen köpte jag från ronniesmailorder.com tillsammans med massa andra saker...

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Gick de bra å beställa därifrån? Å vad blev tullavgiften?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Den är inte justerbar på Pro chassit. Finns bara ett enda läge att ha den i.

Jag skulle avråda alla från att flytta RMK boggin i Assaultens läge eftersom RMK boggin har mindre uppböjning av skenorna i framkant jämfört med Assaulten. Risken att sticka skenorna genom mattan är ganska överhängande.

Så mitt råd blir att spänna upp fjäderna på främre boggidämparen för att lätta skidtrycket om den känns för tung på skidorna.
Eventuellt lätta på förspänningen i framvagnen också.

Visste ni förövrigt att boggin som sitter i RMK modellerna är en Holz Alpha boggi.
vad menar du när du säger PRO chassit? Menar du Pro-Ride chassit eller PRO som i PRO-RMK? för jag har fler lägen på balataremmen på min SWB A -12
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Någon som vet vart man kan få tag på en låg ruta till Pro Rmk till ett vettigt pris? (helst utan att beställa från USA eftersom det bara handlar om en grej) Är så less på att granar och kvistar missfärgar den vanliga rutan och gör så att allt ser sletet ut! :(
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Gick de bra å beställa därifrån? Å vad blev tullavgiften?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Går alltid kanonbra å beställa därifrån. Leveransen tog 6 dagar allt som allt tills jag hade grejerna i handen, och tullavgiften blev ca 5% (just under) Moms plus tull blev 29,xx%
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
vad menar du när du säger PRO chassit? Menar du Pro-Ride chassit eller PRO som i PRO-RMK? för jag har fler lägen på balataremmen på min SWB A -12
Eftersom vi diskuterar RMK:n specifikt gällande att flytta fästen till Assaultens läge syftar jag givetvis på den, Det är bara den som har nya boggin.
SWB:n använder ju en äldre boggi som funnits före Pro-Ride chassit.

Nåja, jag borde kanske varit lite tydligare. My bad.
 

jirno

Aktiv medlem
10 jan 2012
66
0
6
Haparanda
Någon som vet vart man kan få tag på en låg ruta till Pro Rmk till ett vettigt pris? (helst utan att beställa från USA eftersom det bara handlar om en grej) Är så less på att granar och kvistar missfärgar den vanliga rutan och gör så att allt ser sletet ut! :(
Bara å ta lite bleksi å skära en själv barnsligt lätt finns inga speciella vinklar på låga rutan jag sparade skydds plasten från en låg ruta å skörden efter den.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Ja har bara haft bra erfarenhet av slp men nu tycker jag skotern vart trögare att bryta omkull! kanske jag som är ute och cyklar!?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
äre någon som har provat bytt till slp skidor? tyckte ni de vart bättre elr sämre?
Stoppade på mina slp skidor direkt men gillar dom iaf :) Har dock inte prövat gripper än, kanske man skulle slänga på dom och pröva någon helg
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
någon mer än jag som upplever dämparna i boggin på SWB A väldigt mjuka? slår igenom för minsta lilla hopp och då väger jag ca:80-85 kilo fullt skoterutrustad.