Polaris 2012

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Motorn funkar riktigt bra, tycker den är rapp och trevlig! Några har upplevt en del tvekningar men jag har sluppit det. Det enda jag märkt är att när skotern har stått stilla en stund efter körning och man startar den igen, så bluddrar den i en sekund eller två ibland, inget annat. Jag har gått in för att mäta soppaförbrukningen 3 dagar och den ligger runt 3-4l milen, och det är absolut inte ledkörning. Jag har hört folk som säger t.e.x 6 liter milen, det har då aldrig jag upplevt. Men det kan ju vara folk som bara kör pumpgas all day long.

Är väldigt sugen på en swb assault 2013 eller kanske en xf800 hc. Någon som har haft möjlighet att jämföra dom mot varandra? Hur funkar Polaris 800 motor i år? Någon som har kollat soppaförbrukningen på den? Vad har ni haft för högsta resp. lägsta förbrukning på den?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag har börjat få att motorn tvekar när man ger fullt ibland och måste ta om. Skotern har gått ca 40mil.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Big p

Aktiv medlem
1 maj 2011
90
0
6
Lycksele
Var ute och körde lite skoter idag (skjutsade) och efter några km så fick jag plötsligt en tomgång på ca 2500 rpm samtidigt som backen slutade fungera. Trodde först att backen inte gick att lägga i pga det höga varvtalet, men dom få gånger som tomgången låg på normala 1800 rpm så gick den inte heller att använda. Den kändes även lite underlig i variatorerna (fick för mig att den växlade lite konstigt ibland). Har ingen aning om vad problemet kan va, speciellt det där att backen inte fungerar.

Någon som vet vad det kan vara? Den har gått 45 mil.




Min vart så där också, men han låg mellan 3600 varv till 950 å gick som en röv mellan 4200 till 5500 sen gick han klockrent, och fick inte in backen vid låga varv, dom bytte ut spjällhuset eller vad fan de heter, tps givaren tappade inställningarna direkt han starta skotern, dom prova ställa om den flera gånger men det försvann ba direkt, och de gick inte å bara beställa givarn så dom bytte ut hela skiten! for upp tills fjälls efter dom hade bytt det, å han tveka å gick allmänt dåligt på låg varv, =/ tog hem den och provade den här hemma och då kändes han bättre, inget 4taktning eller tvekningar, jäääääävligt skumt=/
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Min vart så där också, men han låg mellan 3600 varv till 950 å gick som en röv mellan 4200 till 5500 sen gick han klockrent, och fick inte in backen vid låga varv, dom bytte ut spjällhuset eller vad fan de heter, tps givaren tappade inställningarna direkt han starta skotern, dom prova ställa om den flera gånger men det försvann ba direkt, och de gick inte å bara beställa givarn så dom bytte ut hela skiten! for upp tills fjälls efter dom hade bytt det, å han tveka å gick allmänt dåligt på låg varv, =/ tog hem den och provade den här hemma och då kändes han bättre, inget 4taktning eller tvekningar, jäääääävligt skumt=/
Precis sådär blev min med, den gick skit upp till ~5500 rpm. Kändes precis som att den bluddrade och hadde sig. Sen när den stod på tomgången så lät den underligt. har även fått några tvekningar då man tryckt fullt, men jag tror det är för att den slår i varvstoppen?
 

acdad

Ny medlem
21 jan 2012
2
0
1
Luleå
Alltså Jag har en Polaris Assault 800 2012. Den har gått ca 35 mil nu. När jag ligger i lössnö och ska gasa på ibland så "Dör" den typ, då när jag släpper gasen och gasar går den bra. Det hände 2 ggr i söndags under en 3 h körning. Och helgen före det 3 ggr på en 3h körning inom ett lopp av 20 min. Någon som har haft samma problem eller liknande? Någon som kan veta vad det beror på.. Min ÅF är handikappade och kommer inte hitta nått fel mest troligt! Så jag tänkte kolla här snabbt ifall nån vet vad det beror på annars lämnar jag in den!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Alltså Jag har en Polaris Assault 800 2012. Den har gått ca 35 mil nu. När jag ligger i lössnö och ska gasa på ibland så "Dör" den typ, då när jag släpper gasen och gasar går den bra. Det hände 2 ggr i söndags under en 3 h körning. Och helgen före det 3 ggr på en 3h körning inom ett lopp av 20 min. Någon som har haft samma problem eller liknande? Någon som kan veta vad det beror på.. Min ÅF är handikappade och kommer inte hitta nått fel mest troligt! Så jag tänkte kolla här snabbt ifall nån vet vad det beror på annars lämnar jag in den!
Min har samma tendenser, kanske lite mindre sällan än din men ändå. Sen ligger min tomgång på 900-1200varv när motorn är varm :/ Plus att jag inte får in backen när skotern är varm ( Funkar perfekt när skotern är kall)..

Men jävlar vilken skoter det är ändåå! ;)

Har gått 59mil.
Ska in på service i veckan!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
när min (rmk ass 800 -12) har dött vid gaspådrag så har det alltid varit orsakat av övervarvning , det fick jag bort med att vikta på primären . som värst smällde den upp i 8650rpm och nu har jag maxvarv på 8400 vid kusten .

Ska testa att vikta på lite till men vill ju inte att det ska bli alltför låga varv när man sedan ska upp till tex riksgränsen o köra.

Hur mkt skiljer era åttahundror vid olika höjdskillnader?

Jag har även haft problem att få i o ur backen några ggr , Sen konstaterade jag att det måste vara tomgångsvarv för att det ska flyta klockrent med backen vilket jag ibland haft för bråttom med :)
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Hej när jag var ute och åkte i helgen så kugga mattan över så när jag kom hem skulle jag spänna den, kolla upp i instrukstionsboken hur hårt den skulle spännas gjorde precis som det stod men tyckte den var lite väl spännd. Hur spänner ni er matta?

Mvh Tobias
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag tyckte också det kändes som att mattan var tvungen att spännas hårdare än den borde , men den är ju så j*a hård så man har ju inget annat val om man inte vill att den ska rappa :/
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Hur mycket ska mattan spännas? ...Har lyckats slarva bort instruktionsboken under flytten :(
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Måste spänna min matta också rappade flera ggr sista körningen i lördags. Vet inte om jag gillar deras fönsterdrift !?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Assaulten med originalmattan fick jag aldrig att fungera, däremot mina CE mattor har aldrig kuggat när mattspänningen är rätt.
 

maxnut

Medlem
30 jan 2012
18
0
1
Jeg kom frem til samme konklusjon, at det er overvarv som fører til at den til tider dør ut.

Vet du ved hvilket turtall det er at sperren slår inn?