Polaris 2012

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Men är det så konstigt om den går av när man kör på rulle när det är skare?
Jag satte i ett alurör som passar inuti kolfiberröret och fyllde ut med epoxy mellan kolfiberröret och aluröret. Det håller än så länge... men då har inte kört på skare utan bara lössnö :)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
nej det är väl sant men att göra fästen i gjuten alu är ju dömt att misslyckas redan från start, sen alla hål som ska göra den lättare gör den ju samtidigt betydligt svagare, sen när det är gjutet och så svagt så kan det ju inte böja sig utan går av direkt istället.

Men har gjort mig nya fästen nu av solid alu inte nå gjutet skit...
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Tell me about it.. :D


Där har vi 2 st bågar som gått av.. :D
x3.... Som asker, jag gjorde ett gäng bågar av alurör med samma mått och delade ut till polarna med samma maskiner :) Slipade ner dom och lite autosol så blev det riktigt fin finish!

Synd att fästena är dyr som guld... men vilken polarisorginaldel är inte det? ;)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
x3.... Som asker, jag gjorde ett gäng bågar av alurör med samma mått och delade ut till polarna med samma maskiner :) Slipade ner dom och lite autosol så blev det riktigt fin finish!

Synd att fästena är dyr som guld... men vilken polarisorginaldel är inte det? ;)
Busenkelt att göra egna fästen :)

Enklaste metoden: rista av dina gamla på en alu plåt på 8-10mm ta en sticksåg och såga ut dom, mät vart hålen ska vara, eller rista av dom också, borra, starta bandslipen och fixa till alla hörn och kanter och sen är det bara att montera :)

Eller så fräser man ut nya fästen om man har tillgång till fräs.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Men är det så konstigt om den går av när man kör på rulle när det är skare?
Jag satte i ett alurör som passar inuti kolfiberröret och fyllde ut med epoxy mellan kolfiberröret och aluröret. Det håller än så länge... men då har inte kört på skare utan bara lössnö :)
???? Ja det tycker nog 99,9% av oss. Håller den inte för det så kan man ju lika gärna ta bort den. Tur att dom går så bra i snön för den lär väl gå av om nån försöker lyfta skotern med snö fulla boggien. :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Håller med P.G här, varför ska man acceptera att grejorna är byggda för att gå sönder?

Du har ju all möjlighet i världen att snickra ihop något nytt och starkare Asker, men det är det inte alla som har. Min båge har inte gått sönder än, men det ska bli intressant att se om den håller helgen ut nu när det bara är "åka på rullen före"
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Min slog in på runt 3900 standard :).
Har för mig min var på 3900 i början också,jag kan inte ta gift på det dock.

3500 var det förra helgen och för ända i helvete så var det 3300 idag.

Vad fan är det som händer?! :wondering:

Jag har inte tid med detta när fjällen närmar sig!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Har för mig min var på 3900 i början också,jag kan inte ta gift på det dock.

3500 var det förra helgen och för ända i helvete så var det 3300 idag.

Vad fan är det som händer?! :wondering:

Jag har inte tid med detta när fjällen närmar sig!!
Se till att du får ut en ny primärfjäder på garantin...
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Okej det var som jag anade då,men svårt och veta när man inte hundra vet original inslag.
Men tycker den blivit helt annorlunda och slöare senaste tiden.

Ska kolla om åf kan fixa det i veckan! :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Slutade med att jag gjorde såhär:



Fästen ifrån Billet X (300 kr st) och så svarvade jag en egen båge i Alu som jag limmade in i fästena.

Total kostnad 620 kr :)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ute och provar dom nya variatorgrejerna nu när skaren har släppt, och den går lika bra än :)

http://youtu.be/6w1gTwFBOW4

Edit: Hur gör man för att få videoklippet direkt på sidan? Så man kan se det utan att lämna snowmobile?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
använd funktionen " infoga video" istället för "infoga länk" :)
Det provade jag i mitt förra inlägg med videoklipp i och då funka det inte... aja får prova sen igen, tack för hjälpen iaf :)

Back to topic.